|  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				13-06-2009, 22:27
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Lolland 
						Indlæg: 82
					      |  |  
	
	| 
				
				opgradering til MPI
			 
 HejJeg har 2 merc 5,7 i min båd og kunne godt tænke mig at få mpi eller efi i stedet for karburator
 kan man købe et ombygningssæt ? og hvor ?
 
 Mvh Thomas
 |  
	
	| 
			
			 
			
				13-06-2009, 22:58
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Thomas E.  HejJeg har 2 merc 5,7 i min båd og kunne godt tænke mig at få mpi eller efi i stedet for karburator
 kan man købe et ombygningssæt ? og hvor ?
 
 Mvh Thomas
 |  Ja, motoren kan godt ombygges til MPI eller det billigere EFI system.
 
Er valget imellem MPI eller EFI, ville jeg afgjort foretrække MPI.
 
Konverteringen omfatter også nyt indsugningsmanifold - det er til tider svært at skaffe, men bør medfølge, hvis man køber et komplet konverteringssæt.
 
Jeg har set konverteringssættet på Ebay flere gange, men de sælges hurtigt.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				15-06-2009, 22:50
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hej Thomas,
 Hvorfor vil du opgradere.?
 Benzinøkonomi eller andet?
 
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				15-06-2009, 23:18
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Sønderjylland 
						Indlæg: 230
					      |  |  
	
	| 
                  
		Vil det sige at man rent faktisk kunne "opgradere" en 3.0'er Mercruiser Kaburator-model til en MPI med sådan et konverteringssæt?
 Hvad er sådan nogle sæt set til prismæssigt?
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-06-2009, 08:25
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Øst-Sjælland 
						Indlæg: 1,861
					      |  |  
	
	| 
                  
		ja det kan man Mark, men det kan slet ikke svare sig og du møder ikke konverter kitsne til 3.0ern på nettet endnu... Så trail du bare din båd her over så jeg kan lave den 
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist    
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk  - følg os også på facebook    |  
	
	| 
			
			 
			
				16-06-2009, 09:33
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Sønderjylland 
						Indlæg: 230
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nicolajjetrider  ja det kan man Mark, men det kan slet ikke svare sig og du møder ikke konverter kitsne til 3.0ern på nettet endnu... Så trail du bare din båd her over så jeg kan lave den  |  Jeg trailer den snart et andet sted hen!! (lossepladsen!!!) 
 
Ej, det går noget bedre efter at du har haft pillet ved den :-) Kaburatoren skal renses og den "skifterarm" skal justeres igen, så er jeg sikker på at den er hjemme igen. Men knap så fedt når vi ingen Mercruiser forhandlere har hernede i egnen der kan ordne det skidt   |  
	
	| 
			
			 
			
				16-06-2009, 10:16
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Har du et vandudskillerfilter på motoren mark? det plejer at være mangel af et ordentligt filter sammen med fx en utæt påfyldningsstuds der giver problemerne på en karburatormotor - jeg kan på det kraftigste anbefale et racor filter der er professionel kvalitet - det fanger vand og skidt før du får problemer med at det kommer i karburatoren 
Er dit tanksystem tæt? kan der komme vand mv ind nogen steder?
  
Jeg har en motor som din - med nu 280 timer den har dobbelte racor filtre og har aldrig slået en prut forkert - men den får også rent brændstof altid   racor filtrene findes med gennemsigtig underdel - og med underdel i stål - af uransagelige grunde er kun sidstnævnte godkendte til i/o motorer
  
At ombygge en 3,0èr til en 3,0 mpi er ikke økonomisk forsvarligt idet der bla skal et andet topstykke til - dysserne sidder nemlig i topstykket på 3,0èren
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				16-06-2009, 11:21
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Øst-Sjælland 
						Indlæg: 1,861
					      |  |  
	
	| 
                  
		Mark, rul den her over, ellers må jeg komme ned til dig igen og så bruge en dag på den. Så montere vi et filter som ENN har vist ovenfor og så tager jeg renseudstyr med til karb'en. Så du ude igen. 
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist    
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk  - følg os også på facebook    |  
	
	| 
			
			 
			
				16-06-2009, 11:22
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hos nytdrev.dk kan vi tilbyde RACOR filter som vist på ENN´s indlæg.
 fenderen.dk-pris, kr. 550,- incl. moms og levering
 Prisen dækker filter og konsol.
 
 Er på lager i DK.
 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-06-2009, 11:24
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Øst-Sjælland 
						Indlæg: 1,861
					      |  |  
	
	| 
                  
		Rolf, hvordan variere størrelserne? eller er det "all-in-one" jeg tænker bare en V8er må sku ha et større flow end en R4? 
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist    
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk  - følg os også på facebook    |  
	
	| 
			
			 
			
				16-06-2009, 11:29
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		RACOR angiveer et max flow i liter pr time - og det rækker som regel langt over det selv en v8èr kan klare at slupre i sig - så de er universelle
 Fedt at Nytdrev har fået RACOR filtre - det er topkvalitet - ja verdens bedste filtre/vandudskillere IMHO
 
 De sælges også med "volvo penta" navnet trykt på - men volvo`s er RACOR filtre med et andet navn på
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				16-06-2009, 12:05
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Mark B  Vil det sige at man rent faktisk kunne "opgradere" en 3.0'er Mercruiser Kaburator-model til en MPI med sådan et konverteringssæt?
 Hvad er sådan nogle sæt set til prismæssigt?
 |  Hvis du vil have indsprøjtning på 3,0'eren, er den eneste reelle mulighed en TBI.
http://www.affordable-fuel-injection...on=show_detail 
Da hiver du bare karburatoren af, smækker TBI enheden på, kobler ledninger til og så har du indsprøjtning.
 
Hvis der skal MPI på 3,0'eren, skal du selv i gang med at lave manifold med dyser i. Det vil være en skidt ide at svejse dyse-stydser på den gamle støbejerns manifold, medmindre du laver ferskvandskøling på manifolden.
 
Indsugnings og udstødningsmanifold er een enhed på 3,0'eren. Det vil sige, at hvis du svejser dyse-studser i din manifold, og bare kører derudaf med saltvand, så ruster den som sædvanlig op på et tidspunkt. Når du så skal have ny manifold på motoren, skal du til at svejse studserne i igen, på den nye manifold.
 
I bilverdenen er der flere, som selv svejser dysestudser i en gammel manifold, eller selv laver en ny manifold med studser i, for at få MPI på en gammel motor.
 
På de helt nye 3,0'ere med MPI, sidder dyserne i topstykket, som ENN siger. Det er urealistisk at få fat i sådan et, i den nærmeste fremtid.
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-06-2009, 12:22
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by ENN  RACOR angiveer et max flow i liter pr time - og det rækker som regel langt over det selv en v8èr kan klare at slupre i sig - så de er universelle
 Fedt at Nytdrev har fået RACOR filtre - det er topkvalitet - ja verdens bedste filtre/vandudskillere IMHO
 
 De sælges også med "volvo penta" navnet trykt på - men volvo`s er RACOR filtre med et andet navn på
 |  
de findes også med navnet YAMAHA  det står der på den sidste jeg skiftede  
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				17-06-2009, 13:53
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Mark - jeg har flyttet dine indlæg og de andres svar til en seperat tråd 
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
		|  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,213 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, razmesSteda |  |