| 
	
		
			
				| » Online brugere: 386 |  
| 0 medlemmer og 386 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				10-10-2013, 21:44
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 204
					      |  |  
	
	| 
				
				Stål kontra alu
			 
 Har de sidste sæsoner sejlet med en firebladet Vortex propel fra Michigan i str. 15x16. Har overvejet en rustfri firebladet propel da jeg godt kunne bruge lidt mere greb i vandet.Spørgsmålet er så om der er noget at vinde ved det. Der er mere styrke i rustfri og derfor også flere muligheder for at optimere bladenes form. Men vil det overhovedet gøre nogen forskel?
 
				__________________Monterey 262 cruiser
 Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
 tidligere båd:
 Monterey 2100 CC
 Volvo AQ260, DP 290
 
 Facts do not cease to exist because they are ignored.......
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-10-2013, 08:14
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg ville vælge en 4-bladet alupropel, og se bort fra stål i din sammenhæng.
 I min optik, så er stålpropellere relevante på performance både f.eks. den båd som Brian L har herinde - en båd der er bygget til høj fart og med mange hestekræfter ombord.
 
 Din båd er en cruiser, og ikke bygget til høj fart som ovenstående, hvor det primære i din situation bl.a må være følgende:
 - Hurtigt ude af vandet
 - Godt greb i vandet ved manøvre
 - Lavere cruising speed
 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-10-2013, 08:52
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 204
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jamen det var jo et fantastisk svar :-}Så sparede jeg da de penge. Gad vide hvad jeg skal bruge dem til.................
 
 Mon der er en alupropel, der er bedre end den jeg har, eller skal jeg blot lade det ligge.
 
				__________________Monterey 262 cruiser
 Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
 tidligere båd:
 Monterey 2100 CC
 Volvo AQ260, DP 290
 
 Facts do not cease to exist because they are ignored.......
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-10-2013, 11:36
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Odense 
						Indlæg: 1,377
					      |  |  
	
	| 
                  
		I hvilke situationer er det du ønsker mere greb i vandet?
 Ved acceleration, sving, trimning?
 
 Hvilken stand er din nuværende propel i?
 
 Er der begroninger, hakker, spor af kavitering osv.?
 
				__________________/Martin
 
 En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
 
 _______________________________________
 Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
 
 Once you go black - you'll never go back !!
 _______________________________________
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-10-2013, 11:50
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 204
					      |  |  
	
	| 
                  
		Primært acceleration og havnemanøvrer, vi drejer sjældent ret skarpt når vi planer, men ekstra greb vil altid være velkommen.
 Sidste sæson var propellen temmelig slidt i malingen pga. kavitation, dog uden at jeg bemærkede det under sejlads. Fik glasblæst den og gav den tre gange primer og to gange antifouling.
 Denne sæson har den set fin ud, med kun minimale slidspor og ingen begroning. Dog har jeg ændret måden jeg accelerer båden op i plan. Hvor jeg før blot gav gas, lader jeg nu båden opbygge mere fart inden håndtaget ryger i bund. Om det har haft en effekt skal jeg lade være usagt.
 Båden er lidt tung at få op i plan, den er jo ikke just overmotoriseret.
 Omdrejningstal ligger ganske fint med WOT på ca. 4600 rpm. ved omkring 30 knob.
 
				__________________Monterey 262 cruiser
 Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
 tidligere båd:
 Monterey 2100 CC
 Volvo AQ260, DP 290
 
 Facts do not cease to exist because they are ignored.......
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-10-2013, 17:02
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Odenszeee 
						Indlæg: 913
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det er ikke for at 'spamme' tråden, men synes lige jeg vil dele en propel-oplevelse :-) 
Der sidder en 19" stålpropel på min 150 hk yamaha pt, og jeg prøvede ganske kort en 24" cleaver propel af en kammerat, og det gav mærkbar forskel: liiidt længere om at komme op og plane, men motoren var mere omdrejningsvillig og meget sjovere at sejle med - lyder måske lidt skørt, men det er den bedste måde at beskrive det på.
 
Omvendt har jeg prøvet at gå fra en stålpropel på en 100 hk Mercury, til en alu-propel. DET kunne mærkes. Der var ikke det samme 'bid' i vandet og båden lod sig heller ikke trimme ordenligt ud. 
I min verden er det kun stål der duer...  
				__________________/ Seb
 
 Nuværende båd:
 Phantom 21/225 Optimax
 Fletcher 199/150 Yamaha
 
 Tidligere både:
 RING 16/90 Yamaha
 Fletcher 199/200 Merury
 Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
 Fletcher 161/100 Mercury
 Fletcher 160/100 Mercury
 Fletcher 199/200 Mercury EFI
 Campion Cortes 165/200 Mercury
 Global 13"/50 Mercury
 Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
 
				 Sidst redigeret af Campion 165(seb); 11-10-2013 kl. 17:03.
					
					
						Begrundelse: sålfjel
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-10-2013, 19:02
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Campion 165(seb)  Det er ikke for at 'spamme' tråden, men synes lige jeg vil dele en propel-oplevelse :-) 
Der sidder en 19" stålpropel på min 150 hk yamaha pt, og jeg prøvede ganske kort en 24" cleaver propel af en kammerat, og det gav mærkbar forskel: liiidt længere om at komme op og plane, men motoren var mere omdrejningsvillig og meget sjovere at sejle med - lyder måske lidt skørt, men det er den bedste måde at beskrive det på.
 
Omvendt har jeg prøvet at gå fra en stålpropel på en 100 hk Mercury, til en alu-propel. DET kunne mærkes. Der var ikke det samme 'bid' i vandet og båden lod sig heller ikke trimme ordenligt ud. 
I min verden er det kun stål der duer...   |  der er også tale om to forskellige typer både i denne sammenhæng, imellem din og skribentens - den ene en cruiser, og den anden et stykke "flyvepap"... 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-10-2013, 19:14
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Odenszeee 
						Indlæg: 913
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Rolf T  der er også tale om to forskellige typer både i denne sammenhæng, imellem din og skribentens - den ene en cruiser, og den anden et stykke "flyvepap"...  |  Naturligvis.... Jeg har heller aldrig påstået andet  
				__________________/ Seb
 
 Nuværende båd:
 Phantom 21/225 Optimax
 Fletcher 199/150 Yamaha
 
 Tidligere både:
 RING 16/90 Yamaha
 Fletcher 199/200 Merury
 Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
 Fletcher 161/100 Mercury
 Fletcher 160/100 Mercury
 Fletcher 199/200 Mercury EFI
 Campion Cortes 165/200 Mercury
 Global 13"/50 Mercury
 Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-10-2013, 19:23
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 204
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg har små tre tons, der skal ud af vandet. Kan forestille mig at det ikke er tilfældet med Campion........... 
				__________________Monterey 262 cruiser
 Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
 tidligere båd:
 Monterey 2100 CC
 Volvo AQ260, DP 290
 
 Facts do not cease to exist because they are ignored.......
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-10-2013, 19:39
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Odenszeee 
						Indlæg: 913
					      |  |  
	
	| 
                  
		Præcis - kun en Fletcher 199   
Det var nu bare for at nævne forskellen på propellerne 
- og kald mig bare Seb (kort for Sebastian  )
				__________________/ Seb
 
 Nuværende båd:
 Phantom 21/225 Optimax
 Fletcher 199/150 Yamaha
 
 Tidligere både:
 RING 16/90 Yamaha
 Fletcher 199/200 Merury
 Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
 Fletcher 161/100 Mercury
 Fletcher 160/100 Mercury
 Fletcher 199/200 Mercury EFI
 Campion Cortes 165/200 Mercury
 Global 13"/50 Mercury
 Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-10-2013, 19:44
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Campion 165(seb)  Naturligvis.... Jeg har heller aldrig påstået andet   |  Nej, men derfor er sammenligningsgrundlaget imellem de respektive propellere heller ikke optimalt i min optik....    
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-10-2013, 19:45
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by kjaerlarsen  Jeg har små tre tons, der skal ud af vandet. Kan forestille mig at det ikke er tilfældet med Campion........... |  Det er meget skarpt analyseret...    Vi er ude i, at du kan være kandidat til en Master i "skarp analyse"....  
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-10-2013, 20:06
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 204
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Rolf T   |  Jep! Godt gået af en ingeniør! 
Mangler bare at blive opgraderet fra landkrabbe, konen er lidt skuffet............
				__________________Monterey 262 cruiser
 Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
 tidligere båd:
 Monterey 2100 CC
 Volvo AQ260, DP 290
 
 Facts do not cease to exist because they are ignored.......
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-10-2013, 20:12
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: MidtSj 
						Indlæg: 474
					      |  |  
	
	| 
                  
		cruiser eller ej alu prop er lige som at kører på sommer dæk i snevejr  
stål bedre greb = mere løft 
og det er da lidt  irriterende at den tager luft hver gang man rører  
				__________________Hilsen Kim  
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-10-2013, 20:48
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Kim  cruiser eller ej alu prop er lige som at kører på sommer dæk i snevejr  
stål bedre greb = mere løft 
og det er da lidt  irriterende at den tager luft hver gang man rører   |  Iflg. din signatur, så har du sjældent været ude af havnen før en lavtrykspumpe er stået af...   Og dermed må man stille spørgsmålstegn ved din udtalelse om stål kontra alupropel...      
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-10-2013, 21:53
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 204
					      |  |  
	
	| 
                  
		Tilbage til emne: stål eller alu? 
				__________________Monterey 262 cruiser
 Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
 tidligere båd:
 Monterey 2100 CC
 Volvo AQ260, DP 290
 
 Facts do not cease to exist because they are ignored.......
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-10-2013, 22:30
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Øst-Sjælland 
						Indlæg: 1,861
					      |  |  
	
	| 
                  
		Helt sikkert stål.
 Jeg købte 2x alu til vores højre og venstre drejet da jeg mente den ville trække det lettere.
 
 Ganske rigtigt.
 
 Men!
 
 Ved havnemanøvre og acc er det ikke til at sammenligne.
 Stål svinger båden rundt i tomgang hvor alu skulle have omdrejninger på.
 Stor mærkbar omdrejningsforskel.
 
 Jeg har 15P 3 bladet mirage. Den er du velkommen til at prøve.
 
 Min mening til den str båd: STÅL!
 
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist    
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk  - følg os også på facebook    |  
	
	| 
			
			 
			
				12-10-2013, 14:38
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nicolajjetrider  Helt sikkert stål.
 Jeg købte 2x alu til vores højre og venstre drejet da jeg mente den ville trække det lettere.
 
 Ganske rigtigt.
 
 Men!
 
 Ved havnemanøvre og acc er det ikke til at sammenligne.
 Stål svinger båden rundt i tomgang hvor alu skulle have omdrejninger på.
 Stor mærkbar omdrejningsforskel.
 
 Jeg har 15P 3 bladet mirage. Den er du velkommen til at prøve.
 
 Min mening til den str båd: STÅL!
 |  Helt enig med Nico.
 
Jeg ville altid gå efter stål. 
Stålpropeller reagere bare bedre og har bedre greb  i vandet ved næsten alle hastigheder.
 
Alle de både jeg har testet med stål vs alu har haft ikke kun mærkbare, men også målbare, forbedrede egenskaber.
 
Til din crusier ville jeg klart gå efter en 4 bladet i stål - Lav planingshastighed, super greb og super acceleration.
 
Til min egen cruiser bruger jeg både en Revo 4, Bravo og en Mirage - båden sejler meget forskelligt. Jeg syntes den sejler bedst med Bravo'en, planer hurtigst og ved laveste omdrejniger (2450) men den sejler hurtigst med Miragen.
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				12-10-2013, 15:13
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Odense 
						Indlæg: 1,377
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg ville også gå efter stål - en 15" Revolution 4 kunne være et godt bud, jeg er sikker på du vil blive positivt overrasket    
Jeg har en du kan låne hvis du har lyst.  
Send mig en PM hvis det bliver aktuelt.
				__________________/Martin
 
 En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
 
 _______________________________________
 Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
 
 Once you go black - you'll never go back !!
 _______________________________________
 |  
	
	| 
			
			 
			
				12-10-2013, 22:05
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 204
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by MartinN  Jeg ville også gå efter stål - en 15" Revolution 4 kunne være et godt bud, jeg er sikker på du vil blive positivt overrasket    
Jeg har en du kan låne hvis du har lyst.  
Send mig en PM hvis det bliver aktuelt. |  Revolution 4 fåes enten i 15 eller 17" stigning, det samme gælder HR Titan 4 fra Solas (dog kun 14 1/2" dia.). 
Michigan er de eneste jeg kunne finde med 16" stigning, nemlig deres Apollo XHS. 
Er lidt nervøs for at 15" er lige lidt nok og 17" er for meget. 
Hvilken pitch er din Revolution?
				__________________Monterey 262 cruiser
 Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
 tidligere båd:
 Monterey 2100 CC
 Volvo AQ260, DP 290
 
 Facts do not cease to exist because they are ignored.......
 |  
	
		|  |  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,215 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Boschvjq |  |