| 
	
		
			
				| » Online brugere: 391 |  
| 0 medlemmer og 391 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				06-05-2009, 20:51
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
				
				Køling..
			 
 Så kom båden i vandet i dag men....    Mercruiser 350 Mag saltvandskølet  søvandspumpe er remtrukket og sidder på motoren og ikke i drevet. 
Den køler ikke ordentligt  knæene bliver mere end håndvarme der kommer damp op med udstødningen og når jeg slukker motoren lyder det som om at der løber koldt vand tilbage til en varm overflade. 
jeg har lige renoveret søvandspumpen, da impelleren og huset var defekt og der manglede lidt af impelleren. 
hvis der sidde rester et sted og blokere for gennemstrømningen, er der så et bud på hvor de vil sidde ? måske i veksleren til olien ? Hvad med i termostaten? 
knæ og manifolde? 
der var fin gennemstrømning da jeg havde den tilsluttet vandslange. (på en dertil indrettet Gardenakopling ved søvandsindtaget) Men der er vel heller ikke samme vandmængde.
 
SALTVANDSKØLET.
 
SU.. Jeg ligger på en gæsteplads   
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 
				 Sidst redigeret af Strøyer; 06-05-2009 kl. 21:10.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				06-05-2009, 20:58
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Den stump skal findes - som jeg husker det har du en separat søvandspumpe (bruger ikke den i drevet) og stumpen vil sætte sig fast det første sted den ikke kan komme igennem. Der er ikke andet for end at adskille systemet og finde den - evt kan du kontrolere hvor langt frem i systemet der er "fuldt flow" på fx ved at tage slanger etc af og starte motoren kort
 På en "alm" motor med alpha drev sidder søvendspumpen i drevet og mistes et impellerblad sidder det som regel - det L/den vinkel hvor søvandet kommer gennem transumet (agterspejlet) den kan afmonteres og impellerbladet fiskes ud - men din kører mig bekendt med en direkte trukket søvandspumpe.
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				06-05-2009, 21:08
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by ENN  Den stump skal findes - som jeg husker det har du en separat søvandspumpe (bruger ikke den i drevet) og stumpen vil sætte sig fast det første sted den ikke kan komme igennem. Der er ikke andet for end at adskille systemet og finde den - evt kan du kontrolere hvor langt frem i systemet der er "fuldt flow" på fx ved at tage slanger etc af og starte motoren kort
 På en "alm" motor med alpha drev sidder søvendspumpen i drevet og mistes et impellerblad sidder det som regel - det L/den vinkel hvor søvandet kommer gennem transumet (agterspejlet) den kan afmonteres og impellerbladet fiskes ud - men din kører mig bekendt med en direkte trukket søvandspumpe.
 |  Ja du har ret og jeg har tilføjet det i mit spm. 
Det er en direkte drevet søvandspumpe. 
jeg kan se noget der sidder på afgangsslangen måske en lille oliekøler ? 
den er cylindrisk og ca  Ø100mm. måske 2-300 mm lang, jeg kan ikke lige nu komme til at se den ordentligt.
 
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 |  
	
	| 
			
			 
			
				06-05-2009, 21:16
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: Vestjylland 
						Indlæg: 1,024
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hvis det er din olie køler sidder stykket fast der, for der kan ikke komme noget igennem den som er over 6mm i diameter |  
	
	| 
			
			 
			
				06-05-2009, 21:18
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by lille tut  Hvis det er din olie køler sidder stykket fast der, for der kan ikke komme noget igennem den som er over 6mm i diameter |  Jeg ved ikke om det er en oliekøler,  
 eller kan det være noget andet ? 
  Edit: 
Det er oliekøleren...
   
er det virkelig nok til at stoppe så meget for kølingen ?
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 
				 Sidst redigeret af Strøyer; 06-05-2009 kl. 21:24.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				06-05-2009, 22:24
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		er øliekøleren den type hvor vandet skal presses igennem en masse små kobberrør Ø6mm for så skal der ikke meget skidt til før gennemstrømningen er reduceret med 40-50 %eventuelle stumper fra impellen vil altid sætte sig hvor der er indsnævringer så det mest sikre er nok at prøve sig frem med start ved pumpen. følg slangerne og prøv at løsne og start motoren så du kan se om der kommer vand.
 suger den vandet gennem drevet ?  en lille utæthed på sugesiden så den suger falsk luft og giver derfor ikke vand nok.
 
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				06-05-2009, 22:37
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Næstved 
						Indlæg: 668
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Strøyer  Jeg ved ikke om det er en oliekøler,  
 eller kan det være noget andet ? 
  Edit: 
Det er oliekøleren...
   
er det virkelig nok til at stoppe så meget for kølingen ? |  Går ud fra du mener oliekøler til powersteeringen, da smallblocks mig bekendt ikke har motoroliekølere.  
Men jeg tror også du kan finde stumpen der. |  
	
	| 
			
			 
			
				07-05-2009, 08:12
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Strøyer  Jeg ved ikke om det er en oliekøler,  
eller kan det være noget andet ? 
Edit: 
Det er oliekøleren...
   
er det virkelig nok til at stoppe så meget for kølingen ? |  Det er en oliekøler til servistyringen - jeg har 1 stk ny liggende hvis det har interesse
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
		|  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		
		 Hybrid Mode |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,217 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, FrankHails |  |