| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-05-2011, 00:14
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Solrød 
					
					
						Indlæg: 1,117
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Mercury's "Tower of Power" 140 hk
			 
			 
			
		
		
                  
		Hej Alle. 
Jeg skal ud at kigge på en båd lørdag, hvor der sidder sådan et piskeris på.  
Men inden jeg køber den, vil jeg lige høre om der er nogen af jer der har erfaringer med den type motor, Motoren er fra 1981-82?
 
På forhånd tak    
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-05-2011, 08:18
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: nordjylland 
					
					
						Indlæg: 1,949
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Den fedeste lyd og et herligt moment. 
Den tager lidt benzin for ulejligheden, men det er det værd.... 
Her er lidt film af min Fletcher med "tower of power"
 http://www.youtube.com/results?searc...flyte+115&aq=f 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Coronet 31 aft cabin. 
1975 
Perkins ht6.354m  145 HK. 
Fast skrueaksel. 
 
Aquaquick 2,35m. RIB.  2009 
M. styrepult. 
Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012 
 
Tidligere båd. 
Century Mirada 270 XL   1990 
Volvo Penta 570A 275 HK. 
Volvo Penta Dp290A. 
 
Tidligere båd. 
Fletcher arrowflyte bravo  
Mercury 115hk. 6 cyl inline. 
"tower of power"
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-05-2011, 11:29
			
			
			
		  
	 | 
 
	| 
		
		
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Mine egne erfarringer med Tower of Power.... 
 
Plusser:  
Motoren er fra dengang der ikke var den helt store konkurrence fra de Japanske og andre fjernøsten producenter, og man kunne få mere for sine produkter, så den er skruet rigtigt godt sammen for en påhængsmotor på den tid. 
 
Den har en gang-kultur og lyd som lidt kan sammenlignes med den fornemmelse man fik i gamle Usa biler, en fornemmelse af ubegrænsede kræfter... 
 
Minusser:  
Det er lavet i en tid med forholdsvis billig olie, og det virker som om at benzinen render frit igennem den når den får lidt pedal, også lige som på de Usa blier. 
 
De er ikke helt let at skaffe stumper til længere, nogle af modellerne mere end andre, men der er heldigvis mange skrottede rundt omkring man kan købe brugte dele fra... 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-05-2011, 19:27
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Træskibsnostalgiker 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Feb 2009 
					Bopæl: Bogense 
					
					
						Indlæg: 375
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hvis jeg skulle betale  ret meget for den, ville jeg se strålerne på drivakslen og i krumtapenden inden køb. De har det med at forsvinde, eller rettere sagt omdannes til rust. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-05-2011, 22:11
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 
					Bopæl: Sjælland 
					
					
						Indlæg: 287
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hvis den er 140 hk er det ikke den oplyste årgang. 
  
Lynæs's oplysning om aksler er relevant, men hvis propelleraksel er rustfri er drivaksel det også. Jeg mener de kom med rustfri aksler ca. samtidig med at der kom elektronisk tænding på dem, slut 70'er-start 80'er, før den tid var de med thunderbolt tænding (strømfordeler). 
  
Tilbage til årgangen, man må jo sige at det er en afprøvet konstruktion, mercury har haft inline 6'eren på programmet i 31 år, dog ikke med samme effekt og slagvolume.  
  
Hvis det er en 140 hk er den fra 78-80. 
  
Herunder er lidt research: 
  
Årgang Effekt i hk/model 
57 70/700 
58 70/700 
59 70/700 
60 70/700  
61 70/700 80/800 
62 85/850 100/1000 
63 85/850 100/1000 
64 85/850 100/1000 
65 90/900 100/1000 
66 110/1100 
67 110/1100 
68 100/1000 125/1250 
69 100/1000 125/1250 
70 115/1150 135/1350 
71 115/1150 135/1350 
72 115/1150 135/1350 
73 115/1150 150/1500 
74 115/1150 150/1500 
75 115/1150 150/1500 
76 115/1150 150/1500 
77 115 150 155XS 
78 90 115 140 155XS 
79 90 115 140 
80 90 115 140 
81 90 115 
82 90 115 
83 90 115 
84 90 115 
85 90 115 
86 90 115 
87 90 115 
88 90 115 
  
I 1976 kom de med V-6'eren på 2000 ccm mod inline 6'erens 1635 ccm. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				LarsH
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-05-2011, 22:21
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 
					Bopæl: Sjælland 
					
					
						Indlæg: 287
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Historie
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		Inline 6'eren opstod ved at en amerikansk "George Gearløs",  
eksperimenterede med inline 4 i 1956 og fik ideen til at lave en 6'er. 
Han skar toppen af en blok og bunden af en anden, satte dem sammen og  
gjorde så det samme med krumtappene.  
Sådan blev ideen til virkelighed og blokken skabt, den blev testsejlet og  
derefter sat i produktion, markedsført første gang i 1957. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				LarsH
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
	| Emne værktøjer | 
	
 
	| 
	
	
	
	 | 
	
 
	| Visning af emner | 
	
 
	
	
	
	
		
		  Hybrid Mode 
		
	 
	
	 | 
	
	
 
 
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,257 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, MariettaPe | 
	 
			
		
	 
 
			 |