Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 382
0 medlemmer og 382 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

 
 
Emne værktøjer Visning af emner
Prev Previous Post   Next Post Next
  #17  
Gammel 19-06-2009, 10:25
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Jeg synes lige diskussionen er lidt skinger pt.

Vi er vel alle enige om at situationen i Svendborgsund er grotesk.
Her tænker jeg på reglen om "planing".

Der er flere mærkelige ting i den sag:
- hvorfor skal Svendborgsund være internationalt farvand ?
- hvorfor ændres de nuværende regler ikke, når nu politiet ikke kan administrere dem alligevel.
- og hvorfor tilpasser man ikke området med lav hastighed til områder, hvor det er påkrævet.

Jeg tror man ville nå langt ved at ændre reglen om planing til en fast hastighedsbegrænsning. Og samtidig indsnævre området, hvor reglen gælder
således at det kun gjaldt fra Vindeby/Broen og om til Thurøbund.
Ideelt set skulle der være fleksible hastighedsgrænser ligesom visse steder på landevejene. Altså at planing kunne tillades på tidspunkter, hvor der ikke var tæt trafik af langsomtgående fartøjer (dvs. udenfor feriesæsonen og på visse hverdage).
Hvem kender ikke fornemmelsen af at føle sig som en idiot, når man kl. 02:00 om natten holder for en lysregulering uden der er et øje i sigte.?

I Silkeborg hvor jeg sejler er der faste hastighedsgrænser, 5 knob i åen og 8 knob i søerne. De er indført for at skåne bredderne mod erodering og beskyttelse af fuglelivet.
MEN: store motorbåde trækker en enorm hækbølge ved 8 knob, og jævnligt vælter der kajakker og kanoer ved mødet med disse bølger.
Her er en fast hastighedsregel altså uhensigtsmæssig.....og dog, for vi har alle ansvar for at passe på hinanden og tage hensyn.
Ergo må der også være et moralsk ansvar for at sejle "efter forholdene".
Og det er altså et spørgsmål om : trafiktæthed, vind, bølger, typen af medsejlende (store<->små både), badende, årstiden, etc.

Hastighedsgrænser gør det ikke alene.

Så budskabet må være at : der skal være plads til alle - og - VIS HENSYN.

God week-end til jer alle - nu tager jeg til Norge på svip-tur - HE HE
Reply With Quote
 


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 126,506
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Barney34O5
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:36.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden