Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 282
1 medlemmer og 281 gæster
Irinsai
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

 
 
Emne værktøjer Visning af emner
Prev Previous Post   Next Post Next
  #14  
Gammel 28-07-2015, 21:57
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Morten Venzel Se indlæg
Hej Brian.

Interessant historie :-) det er sku lidt sjovt at høre at du kender båden så godt.

Jeg kan se på det som de fleste skriver, at det måske i første omgang er motorkraften jeg skal koncentrere mig omkring. Nu har jeg som sagt ikke fået testet resultatet af min gasspældsjustering endnu. Når det er gjort, og hvis der stadig ikke er forbedring at mærke, så er det nok den kompressionstest som Martin foreslog jeg vil prøve næstefter. Jeg har dog bemærket at der er en del sod indvendigt i skruen, hvor udstødningsgassen kommer ud. Jeg ved ikke hvor meget der er normalt for en OptiMax, men hvad jeg kan huske fra min gamle båd med en Mercury 80, så ser det altså ud til at der måske godt kan være tegn på dårlig forbrænding. Hved man hvordan, eller hvem der kan teste blandingsforholdet af luft/benzin og olie? Umiddelbart er det vel motorstyringen der burde klare dette selv!

Så har jeg faktisk snakket lidt med Arrild som har bygget båden, og han er ikke bange for belastningen af agterspejlet med en OptiMax 225. Dog mener han at man skal overveje hvordan man vil hæve motoren yderligere, for ikke at få unøddigt meget vægt bagud.

Jeg havde forestillet mig at lave en 15 mm. rustfast plade, monteret i agterspejlets huller. Herefter ville jeg lave gevindhuller til montering af motoren i pladen. Men, sådan en plade vil nok komme til at veje omkring de 50 kg., og det er jo en del vægt at have hængende i den gale ende af båden.

Derfor, tænker jeg at en elevator nok er en vægtmæssigt lettere løsning, men formegentligt også noget dyrere. Måske er der nogen som kender nogen der har noget brugt til salg?

Mange tak for det gode indlæg.

Mvh. Morten.
Det var så lidt Morten.

Vedrørende soden i propellen det gjorde min Optimax 225 også. Det undrede mig noget eftersom man ellers ikke så noget røg fra den.

Hvad oplever i andre med 225 Optimax ?
Reply With Quote
 


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,455
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Charlesgam
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:17.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden