| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-07-2009, 09:23
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 
					Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
					
					
						Indlæg: 1,256
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
		
                  
		 Øh, jeg sniger mig lige ind over... Når nu jeg alligevel skal have skiftet min motor AQ170C - kan jeg så "bare" sætte en diesel i istedet for? Passer svinghjulskåben på en diesel? Umiddelbart ser det ud til at jeg kan klare mig med AQAD 31/32 (130 hk) eller KAD 32 (170 hk) og vægten må være den samme eller mindre end min AQ170. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu   
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			  
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af Albjerg; 15-07-2009 kl. 09:33.
					
					
				
			
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-07-2009, 22:30
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 
					Bopæl: Sorring 
					
					
						Indlæg: 952
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Albjerg
					 
				 
				Øh, jeg sniger mig lige ind over... Når nu jeg alligevel skal have skiftet min motor AQ170C - kan jeg så "bare" sætte en diesel i istedet for? Passer svinghjulskåben på en diesel? Umiddelbart ser det ud til at jeg kan klare mig med AQAD 31/32 (130 hk) eller KAD 32 (170 hk) og vægten må være den samme eller mindre end min AQ170. 
			
		 | 
	 
	 
 Hvis du tænker på om din kåbe, der sidder på B30'eren kan skrues på en dieselmotor, så er svaret nej. Men af og til, når der er en Volvo diesel til salg, sidder kåben på motoren. Og denne kåbe kan skrues sammen med 270-280-290 drevet.
 
Medmindre vi snakker om en D3 motor, eller TAMD22, kåben som evt følger med dem, passer på SX drev.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish  http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				16-07-2009, 09:35
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 
					Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
					
					
						Indlæg: 1,256
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Tak for hjælpen. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu   
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				31-03-2010, 12:00
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 
					Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
					
					
						Indlæg: 1,256
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg sad og drøftede med en kammerat om ikke det var muligt at smide en moderne TDI motor i en båd? Alt elektronik er jo alligevel støbt ind i plast, så det burde ikke være et problem med elektronik og salt. Men hvad er der ellers af forhindringer? Svinghjulskåbe skal selvfølgelig bygges om og udstødning skal vandkøles, men man kan vel genbruge køleanlægget fra bilen og så erstatte køleren med en varmeveksler? Jeg ved at dette har været vendt i flere tråde men jeg synes altid det ender med en gammel type dieselmotor. Og en ny diesel-drivlinie koster vel det hvide ud af øjnene. Hvis jeg skulle lave ombygningen skal drev alligevel skiftes.... 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu   
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				31-03-2010, 12:20
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 
					Bopæl: Sorring 
					
					
						Indlæg: 952
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Albjerg
					 
				 
				Jeg sad og drøftede med en kammerat om ikke det var muligt at smide en moderne TDI motor i en båd? Alt elektronik er jo alligevel støbt ind i plast, så det burde ikke være et problem med elektronik og salt. Men hvad er der ellers af forhindringer? Svinghjulskåbe skal selvfølgelig bygges om og udstødning skal vandkøles, men man kan vel genbruge køleanlægget fra bilen og så erstatte køleren med en varmeveksler? Jeg ved at dette har været vendt i flere tråde men jeg synes altid det ender med en gammel type dieselmotor. Og en ny diesel-drivlinie koster vel det hvide ud af øjnene. Hvis jeg skulle lave ombygningen skal drev alligevel skiftes.... 
			
		 | 
	 
	 
 Det kunne uden tvivl være interessant at gøre forsøget, for de moderne motorer har et helvedes drejningsmoment, selvom de er fysisk lille.
 
Det jeg er lidt bekymret for, er ledningsnettet. Der er lidt flere ledninger og multistik på de nye motorer, og er det til at finde ud, af hvilke man bare kan cutte og hvilke der skal bruge et signal eller lignende, for at motoren kører? 
 
Et diagram når man selvfølgelig langt med.
 
En gammeldags dieselmotor kræver kun ganske få ledninger, før alt er tilkoblet, og man behøver sjældent et diagram for at få det til at fungere. Det gir' stort set sig selv.
 
Men det er nok kun et spørgsmål om tilvending. Da de nu gamle dieselmotorer var nye, synes datidens "skruehoveder" sikkert også at det var rumfartsteknologi, og de gamle motorer var meget nemmere at arbejde med..............  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish  http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				31-03-2010, 12:38
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 
					Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
					
					
						Indlæg: 1,256
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jo, men min kammerat er automekaniker og kan sagtens finde de rigtige diagrammer. Derefter skulle det være en smal sag for en auto-elektriker at montere... Har lige set at en ny Mercruiser diesel (150 hk) med drev skal koste 135.000 kr. Det er mange penge, hvis man kan hente en næsten ny motor i Tyskland hos en ophugger og så få lavet lidt tilpasning. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu   
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				31-03-2010, 18:32
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Øst-Sjælland 
					
					
						Indlæg: 1,861
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		jeg ville absolut ikke købe en hugger motor til sådan et projekt, men derimod en komplet bil. ( F.eks Tysk ) 
Jeg har leget meget med tanken og snakket med HBlue om det. Og "begrænsningen" er som han siger i ledningsnettet hvad må du skære over og hvad må du ikke. Men du kunne tage en komplet motor ud af med motorstyrring og ALT i ledninger så du er sikker og derefter måle dig frem til hvad du kunne tage ud. Sådan ville jeg ihvertfald gøre. 
 
Mine motor tanker: 
1190,- Euro 
126 Turbo diesel HK
  
149 Turbo HK Diesel. Bomstærk motor 
4900,- Euro ( 35.000kr )
  
gw~~_27.JPG)  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist   
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
 www.shipcare.dk - følg os også på facebook   
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
	| Emne værktøjer | 
	
 
	| 
	
	
	
	 | 
	
 
	| Visning af emner | 
	
 
	
	
	
	
		
		  Hybrid Mode 
		
	 
	
	 | 
	
	
 
 
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
		
			 
			Similar Threads
		 | 
	 
	| Emne | 
	Emne forfatter | 
	Forum | 
	Svar | 
	Sidste indlæg | 
 
	| 
		
		 Diesel motorer
	 | 
	Thomas E. | 
	Motor | 
	16 | 
	13-08-2009 10:46 | 
 
	| 
		
		 bmc diesel
	 | 
	lynæs | 
	Køb | 
	0 | 
	08-07-2009 22:44 | 
 
	| 
		
		 Diesel varmer
	 | 
	Softice | 
	Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer | 
	12 | 
	15-05-2009 10:31 | 
 
	| 
		
		 BMC 2.2 diesel
	 | 
	lynæs | 
	Køb | 
	6 | 
	21-04-2009 12:55 | 
 
	| 
		
		 lille diesel
	 | 
	eoc | 
	Generelle spørgsmål | 
	12 | 
	01-07-2008 11:05 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,257 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, MariettaPe | 
	 
			
		
	 
 
			 |