Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 153
2 medlemmer og 151 gæster
Glassykw, Kennethunose
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 31-03-2010, 11:00
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Jeg sad og drøftede med en kammerat om ikke det var muligt at smide en moderne TDI motor i en båd? Alt elektronik er jo alligevel støbt ind i plast, så det burde ikke være et problem med elektronik og salt. Men hvad er der ellers af forhindringer? Svinghjulskåbe skal selvfølgelig bygges om og udstødning skal vandkøles, men man kan vel genbruge køleanlægget fra bilen og så erstatte køleren med en varmeveksler? Jeg ved at dette har været vendt i flere tråde men jeg synes altid det ender med en gammel type dieselmotor. Og en ny diesel-drivlinie koster vel det hvide ud af øjnene. Hvis jeg skulle lave ombygningen skal drev alligevel skiftes....
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #2  
Gammel 31-03-2010, 11:20
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Jeg sad og drøftede med en kammerat om ikke det var muligt at smide en moderne TDI motor i en båd? Alt elektronik er jo alligevel støbt ind i plast, så det burde ikke være et problem med elektronik og salt. Men hvad er der ellers af forhindringer? Svinghjulskåbe skal selvfølgelig bygges om og udstødning skal vandkøles, men man kan vel genbruge køleanlægget fra bilen og så erstatte køleren med en varmeveksler? Jeg ved at dette har været vendt i flere tråde men jeg synes altid det ender med en gammel type dieselmotor. Og en ny diesel-drivlinie koster vel det hvide ud af øjnene. Hvis jeg skulle lave ombygningen skal drev alligevel skiftes....
Det kunne uden tvivl være interessant at gøre forsøget, for de moderne motorer har et helvedes drejningsmoment, selvom de er fysisk lille.

Det jeg er lidt bekymret for, er ledningsnettet. Der er lidt flere ledninger og multistik på de nye motorer, og er det til at finde ud, af hvilke man bare kan cutte og hvilke der skal bruge et signal eller lignende, for at motoren kører?

Et diagram når man selvfølgelig langt med.

En gammeldags dieselmotor kræver kun ganske få ledninger, før alt er tilkoblet, og man behøver sjældent et diagram for at få det til at fungere. Det gir' stort set sig selv.

Men det er nok kun et spørgsmål om tilvending. Da de nu gamle dieselmotorer var nye, synes datidens "skruehoveder" sikkert også at det var rumfartsteknologi, og de gamle motorer var meget nemmere at arbejde med..............
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #3  
Gammel 31-03-2010, 11:38
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Jo, men min kammerat er automekaniker og kan sagtens finde de rigtige diagrammer. Derefter skulle det være en smal sag for en auto-elektriker at montere... Har lige set at en ny Mercruiser diesel (150 hk) med drev skal koste 135.000 kr. Det er mange penge, hvis man kan hente en næsten ny motor i Tyskland hos en ophugger og så få lavet lidt tilpasning.
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #4  
Gammel 31-03-2010, 17:32
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
jeg ville absolut ikke købe en hugger motor til sådan et projekt, men derimod en komplet bil. ( F.eks Tysk )

Jeg har leget meget med tanken og snakket med HBlue om det. Og "begrænsningen" er som han siger i ledningsnettet hvad må du skære over og hvad må du ikke. Men du kunne tage en komplet motor ud af med motorstyrring og ALT i ledninger så du er sikker og derefter måle dig frem til hvad du kunne tage ud. Sådan ville jeg ihvertfald gøre.

Mine motor tanker:
1190,- Euro
126 Turbo diesel HK


149 Turbo HK Diesel. Bomstærk motor
4900,- Euro ( 35.000kr )


__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #5  
Gammel 04-04-2010, 15:28
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Det var osse noget i den stil jeg havde forestillet mig med 4 - 6 cyl TDI af et kendt fabrikat som det er nemt at skaffe dele til (Opel, VW, BMW, Mercedes, Audi eller lignende)....
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Diesel motorer Thomas E. Motor 16 13-08-2009 09:46
bmc diesel lynæs Køb 0 08-07-2009 21:44
Diesel varmer Softice Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer 12 15-05-2009 09:31
BMC 2.2 diesel lynæs Køb 6 21-04-2009 11:55
lille diesel eoc Generelle spørgsmål 12 01-07-2008 10:05

» Statistikker
Medlemmer: 127,444
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Kennethunose
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 02:20.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden