Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 206
0 medlemmer og 206 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

 
 
Emne værktøjer Visning af emner
Prev Previous Post   Next Post Next
  #7  
Gammel 15-09-2008, 11:25
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Måske skrueakslen er skæv?

Ja opretning af en indenbordsmotor ift. sruueakslen foretages når båden har "sat" sig i vandet - man kan måle på flere måder

-Med søgeblade ift 2 flanger (ikke særligt præcist)
-Med måleur hvor fx gearets/motorens udgangsaksel tørnes og man aflæser måleuret under drejningen (præcist) - retter op og prøver igen indtil den står perfekt - eller indenfor tolerancerne
-Med laserudstyr (præcist) men det benyttes normalt kun på store skibe grundet udstyrrets pris

På store skibe - som jeg arbejdede med i en del år - foretages ikke kun opretning af motoren/gearet ift. skrueakslen men også af hele motorens fundament.
På en stor motor kan krumtapakslen simpelthen bøje hvis opretningen af motorens fundament/krumtaphus ikke står 100 % lige - og det kan bøje så let som smør hvis det ikke er korrekt understøttet
En dårlig opretning medfører at et hovedleje kører varmt - man ricikerer krumtaphuseksplosioner (varm olie der antændes - olien bliver varm da et leje er stærkt overbelastet)

For at oprette motorens fundament/krumtaphus foretager man noget man kalder Autolog - man måler afstanden mellem hvert slag i motoren - man måler det i 4 stillinger og så kan man se om slaget "bukker" vi taler om 100 dele milimeter og der er et specielt måleur til den slags
Arbejdet med at rette en stor motor op foretages på vandet hvor skibet har "sat" sig og tager flere dage - når motoren står perfekt og autolog målingerne bekræftiger dette støbes under motorens fundament med noget der hedder chockfast som er en 2 komponent tyndtflydende epoxy blanding - når den hærder spændes motoren helt fast med pasbolte - der foretages en sidste autolog kontrol og så er skibet klar

Det er et lor.. arbejde der kræver stor koncentration og det er møjbeskidt da man skal kravle ud/ind af motorens krumtaphus for at lave alle autolog målingerne
Skrueakslen blev udskiftet for en del år siden i forbindelse med etableringen af DSS systemet. Båden har aldrig været grundstødt, så skrueakslen kan vel ikke blive skæv ved alm. drift ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
 

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Tager vand ind i ( bunden af transom ) nicolajjetrider Ældre både, vedligeholdelse og mekanik 10 19-08-2009 21:35
Vand under motoren Casper Motor 19 22-06-2009 10:15
Så tager jeg sku ud og kigger på ny båd ;) ChristianX Spørgsmål til køb og vurdering af båd 17 24-05-2009 20:32
Vand i båden, frosset til is? ChristianX Generelle spørgsmål 6 02-01-2009 22:30
Varmt vand i båden erjohans Generelle spørgsmål 4 21-10-2008 20:13

» Statistikker
Medlemmer: 127,918
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Billyemard
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:11.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden