| 
	
		
			
				| » Online brugere: 393 |  
| 0 medlemmer og 393 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				28-09-2008, 22:00
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Lars T  PS - du er sikker på der ikke er plads til en V8'er? den er jo "kun" ca. 10-12 cm længere..   |  V8´er er det første der undesøges, når muligheden for ny motor er til stede.
 
Desværre er der slet ikke plads i motorrummet til større motor end V6. Jeg har vendt og drejet alle mulighder.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				28-09-2008, 22:05
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Din Four Wins blev da mig bekendt lavet med en V8èr også gjorde den ikke Rolf?
 Jeg har set en magen til din med påhængsmotor (225 hk Johnson) og mindes også at have set en med V8èr indbygget
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				28-09-2008, 22:08
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				28-09-2008, 22:54
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by ENN   |  Jo, min Four Winns er lavet med en V8´er, men der er motorrummet også større, så der er plads til motoren. 
 
Jeg snupper lige et par billeder af mit motorrum i dagslys, så I kan se den beskedne plads der er til rådighed.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-09-2008, 09:28
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det er nu ikke fordi vi tvivler på at du ikke har undersøgt alle muligheder, men det kunne jo være at man kunne klemme den ned alligevel..! 
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-09-2008, 10:01
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Lars T  Det er nu ikke fordi vi tvivler på at du ikke har undersøgt alle muligheder, men det kunne jo være at man kunne klemme den ned alligevel..! |  He he, måske et skohorn kunne få klemt en V8´er ned i motorrummet....   
Jeg fik en pris fra European Powerboat Supply i går aftes på en komplet 4.3 liters MPI med transom og Alpha One drev......Prisen er 8900,- EUR ab lager Hamburg.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-09-2008, 10:27
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hmmm det er da ikke ligefrem billigt.hvad med BIII? Kunne han levere den med det.?
 Men så var dit oprindelig tilbud da billigere..
 
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-09-2008, 10:51
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Lars T  Hmmm det er da ikke ligefrem billigt.hvad med BIII? Kunne han levere den med det.?
 Men så var dit oprindelig tilbud da billigere..
 |  Nej, jeg var også overrasket over prisen. Det er næsten samme pris som hos Mercruiser i DK.
 
Det bliver næppe billigere med Bravo III drev, med der er flere fordele ved dette system end med Alpha One drev.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-09-2008, 11:56
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		 KØB  VOLVO   
sorry kunne ikke lade være
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				29-09-2008, 12:16
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nytdrev.dk  Det bliver næppe billigere med Bravo III drev, med der er flere fordele ved dette system end med Alpha One drev. |  Uanset hvilke blok du vælger, SKAL du altså vælge en duo/BIII løsning - heælt sikkert alle pengene værd.
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-09-2008, 12:32
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by goffy   KØB  VOLVO   
sorry kunne ikke lade være |  Helt ok, Goffy....   
Men Volvo Penta er simpelthen for dyrt. Er du klar over hvad et nyt Volvo penta SX drev koster.....? 35000,- + moms....  
Jeg kan købe 3 stk. komplette og originale Mercruiser drev for samme pris i USA....
 
Med alt det skrammel jeg finder i løbet af en sejlsæson i Øresund - der sejler jeg for det meste - er det simpelthen for farligt at have et dyrt drev på båden. Jeg har jo ingen kaskoforsikring på båden.
 
I år har jeg bl.a fundet flere store stykker drivtømmer ved Hven, en pæl i Storskibsrenden ved Helsingborg og en Musto jakke ved West 1 bøjen ved Helsingør. I Københavns Havn er det endnu værre. Her skal der sejles zig-zag imellem alt det skrammel der ligger og flyder i havnen....   
Vælger jeg at benytte et uoriginalt Mercruiser drev, er bådbudgettet langt mere økonomisk ved evt. drevhavari.
 
Skal jeg have Volvo Penta drivlinie, skal der også kaskoforsikring på båden.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-09-2008, 14:07
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nytdrev.dk  Helt ok, Goffy....   
Men Volvo Penta er simpelthen for dyrt. Er du klar over hvad et nyt Volvo penta SX drev koster.....? 35000,- + moms....  
Jeg kan købe 3 stk. komplette og originale Mercruiser drev for samme pris i USA....
 
Med alt det skrammel jeg finder i løbet af en sejlsæson i Øresund - der sejler jeg for det meste - er det simpelthen for farligt at have et dyrt drev på båden. Jeg har jo ingen kaskoforsikring på båden.
 
I år har jeg bl.a fundet flere store stykker drivtømmer ved Hven, en pæl i Storskibsrenden ved Helsingborg og en Musto jakke ved West 1 bøjen ved Helsingør. I Københavns Havn er det endnu værre. Her skal der sejles zig-zag imellem alt det skrammel der ligger og flyder i havnen....   
Vælger jeg at benytte et uoriginalt Mercruiser drev, er bådbudgettet langt mere økonomisk ved evt. drevhavari.
 
Skal jeg have Volvo Penta drivlinie, skal der også kaskoforsikring på båden. |  ja du er god til at finde affaldet i de danske farvande. 
jeg har sejlet med volvo i en del år og aldrig haft problemer kun lavet alm vedligehold, endnu aldrig prøvet det med dyre reservedele. 
det var da noget af en stigning  da jeg købte min SX drev i 2005 kunne den købes for 28.000 incl moms
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				29-09-2008, 14:15
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by goffy  ja du er god til at finde affaldet i de danske farvande.jeg har sejlet med volvo i en del år og aldrig haft problemer kun lavet alm vedligehold, endnu aldrig prøvet det med dyre reservedele.
 det var da noget af en stigning  da jeg købte min SX drev i 2005 kunne den købes for 28.000 incl moms
 |  Jeg tror nu heller ikke at Mercruiser drevet vil volde mig tekniske problemer som mit OMC drev til tider har gjort. Årsagen til valget af Mercruiser er blot ud fra den betragtning, at det er billigere af reparere på og at der findes tonsvis af uoriginale dele og drev. Når man som jeg sejler uden kaskoforsikring, er reservedelspriserne vigtige at undersøge.
 
Volvo Penta drevet er steget voldsomt i pris - alene i 2008 er priserne steget med 10% - og det ser ikke ud til at blive billigere i fremtiden.
 
Desværre har Volvo Penta harmoniseret priserne mere eller mindre på verdensmarkedet, så et SX drev i Danmark koster ca. det samme i f.eks. Spanien.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-09-2008, 15:48
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg er et langt stykke af vejen helt enig i Rolf`s betragtninger - vi taler om en lystbåd og om hvor mange penge man vil "parkere" i den - i Rolf`s tilfælde vil en 4,3èr med Alpha drev være perfekt til hans båd - når man tager investeringen, bådens alder, gensaglsværdi etc i betragtning. 
Kan der blive råd til en EFI ville jeg hellere bruge pengene på den end på et duoprop/Bravo 3 drev.
  
Alpha drevet er aldeles framragende - enkelt og billigt at holde i drift - samtidigt er det til at betale    
Så en 4,3èr (evt med efi) og et alpha drev er efter min opfattelse det rigtige valg til Rolf`s behov og båd.
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				29-09-2008, 15:53
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Helt enig i at det SKAL være en MPI'er.. Men jeg ville stadig overveje et duo/BIII drev alt afhængigt hvad det ville koste.    
Cost/benefit analyse  
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-09-2008, 16:08
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Lars T  Helt enig i at det SKAL være en MPI'er.. Men jeg ville stadig overveje et duo/BIII drev alt afhængigt hvad det ville koste.    
Cost/benefit analyse   |  Selv om jeg før har sværget til karburator modellen, skal en evt. ny motor være med MPI.
 
Jeg har hverken brug for at båden er nem at trække ud af vandet eller stor topfart. Jeg sejler det meste af tiden cruise speed - 25 MPH - og her er jeg ligeglad om det er Bravo III eller Alpha One drev, der driver baljen frem.
 
Alpha One drevet burde kunne indfri mine forventninger. Specielt når man i dag sejler med OMC Cobra.... 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				29-09-2008, 16:09
			
			
			
		 |  
	|  |  
	
	| 
                  
		Nogen der overvejer hvad en total renovering af den gamle koster |  
	
	| 
			
			 
			
				29-09-2008, 16:11
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Casper T  Nogen der overvejer hvad en total renovering af den gamle koster |  Sammenlignet med prisen på en ny drivlinie, er det uinteressant at renovere på den nuværende specielt når der så stadigvæk står OMC på drivlinien.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				02-10-2008, 17:47
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
				
				Mercruiser 5.7 V8 MPI.
			 
 
                  
		Hhmm, jeg var på besøg hos en af mine forhandlere i dag, og snakken faldt helt naturligt på marinemotorer. 
Emnet omkring konvertering fra OMC til Mercruiser blev også vendt og drejet, og minsandten om ikke forhandleren havde en årgang 2007 Mercruiser 5.7 liters V8 MPI stående på lageret......Hhmmm, lækker motor tænkte jeg, men den er der jo ikke plads til i min båd sagde jeg. Vi målte længden på motoren og den er 80 cm fra monteringsophæng bagerst i motorrummet og til krumtapsremhjulet. Bredden på motoren er den samme som min nuværende  
V6´er.....   
Da jeg kom hjem målte jeg længden på mit motorrum. Det ser sgu´ ud til at der er plads til den store V8´er, hvis der ændres lidt i motorrummet....   
Jeg ringede tilbage til forhandleren og spurgte hvad motoren skulle koste, og fik svaret at i omegen af 40000,- kr. excl. drev og transom....Det må jeg så lige summe lidt over.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				02-10-2008, 20:13
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Du kan finde alle instalationstegningerne til mercruiser (altså mål på motorer drev mv)  her:http://wwwarchive.mercurymarine.com/...tion_drawings2
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
		|  |  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		 Flad visning |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,159 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, ZELawrence |  |