|
 |

28-02-2010, 18:49
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
|
|
Kværn
Har sku lige en V8 kaffe kværn til dig strøyer, var det noget ? det er sku kværn
|

28-02-2010, 19:15
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Citér:
Originally Posted by FletcherV8
Har sku lige en V8 kaffe kværn til dig strøyer, var det noget ? det er sku kværn
|
Jeg har lige købt.
Men tak for buddet.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

14-07-2010, 00:20
|
|
Mon ikke man kan varme propellerne op så de udvider sig og derpå banke lidt på dem, evt bruge en luftdreven boltløsner der kan hamre på aftrækkeren, sådan kan man løsne næsten alt der er rustet sammen..
Metoden bruges af stort set alle mekanikere på biler hvor ting er rustet fast......
Pakdåserne vil nok gå til, men de er jo billige at udskifte sammenlignet med hvad sådanne skruer koster... Men du har helt ret, akslerne skal have fedt, der er ingen undskyldning for at lade være...
|

14-07-2010, 06:55
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
jeg kender godt procedyren med luftnøgle, aftrækker og varme.
Problemet er at der sidder en gummibøsning imellem propellen og selve navet der sad fast, så propellen og gumminavet skal skal af for at der kan bruges varme.
Det koster 3000.- at få monteret et nyt gumminav i propellen.
Og det farlige ved at bruge en stor aftrækker og luftnøgle er at selvom at jeg havde lavet en "skånemøtrik" til at sidde på enden af akslen så er der noget gevind der at tage hensyn til, derudover så når den inderste propel skal trækkes af så trykker man på inderakslen og propellen sidder på yderakslen, så der kommer et voldsomt tryk et sted inde i gearet.
Og en ny aksel koster 7500.-
Så der var for meget på spil ved at blive ved med at "voldtage" akslen.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

14-07-2010, 07:18
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Mar 2009
Bopæl: vestjylland
Indlæg: 150
|
|
skal det hedde propelaksel fedt, kan man ikke bruge almindelig fedt fx. stævnrørs fedt.
|

14-07-2010, 16:19
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Citér:
Originally Posted by poca
skal det hedde propelaksel fedt, kan man ikke bruge almindelig fedt fx. stævnrørs fedt.
|
Du kan bruge alt fedt, bare husk at afmont prop en gang om året
|

14-07-2010, 16:39
|
|
Jeg havde glemt propellerne har indbygget "støddæmpere".
Jeg kan godt se du havde en næsten umulig opgave.
Der er også mange der glemmer at smøre de forskellige nav på deres påhængsmotorer især dreje-navet på deres påhængsmotor kan give store problemer at glemme, da motoren nærmest kan gro fast ok ikke kan dreje mere. Alu og jern er en dårlig kombination. Der er som regel også kun en måde at fixe det problem på, nemlig at skære navnet op ( jeg kender ikke den rigtige betegnelse for dette nav ) og skaffe et donornav, det betyder som regel man skal skaffe en extra motor for at holde prisen under handels-værdien af motoren, og det kan være nok så besværgeligt...
|

14-07-2010, 18:13
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by lille tut
Du kan bruge alt fedt, bare husk at afmont prop en gang om året
|
Det tvivler jeg på er rigtigt. Jeg går ud fra at det som minimum skal være vandbestandig fedt som skal bruges ?
Mercury anbefaler: Special Lubricant 101, 2-4-C Marine Lubricant with Teflon, eller Anti-Corrosion Grease.
Selv bruger jeg Anti-Corrosion Grease, da det bliver anbefalet på det varmeste af en Mercury ingeniør som blev interviewet i Powerboat magazine, som værende det bedste i et saltvands miljø. Han anbefalede det også til til bolte og møtrikker på motoren i et saltvandsmiljø. Det koster ikke så meget og sådan en tube holder i flere år.
|

14-07-2010, 18:29
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Citér:
Originally Posted by lille tut
Du kan bruge alt fedt, bare husk at afmont prop en gang om året
|
Det tror jeg du har ret i, jeg har også brugt alverdens forskellige fedtrester, og jeg har aldrig haft problemer. Men jeg har kun erfaring fra påhængsmotor på trailerbåde. Om det samme er tilfældet på både der ligger i det maritime miljø hele året tør jeg ikke udtale mig om.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,729
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Shinergyjvg |
|