» Online brugere: 132 |
0 medlemmer og 132 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

14-07-2010, 07:18
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Mar 2009
Bopæl: vestjylland
Indlæg: 150
|
|
skal det hedde propelaksel fedt, kan man ikke bruge almindelig fedt fx. stævnrørs fedt.
|

14-07-2010, 16:19
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Citér:
Originally Posted by poca
skal det hedde propelaksel fedt, kan man ikke bruge almindelig fedt fx. stævnrørs fedt.
|
Du kan bruge alt fedt, bare husk at afmont prop en gang om året
|

14-07-2010, 16:39
|
|
Jeg havde glemt propellerne har indbygget "støddæmpere".
Jeg kan godt se du havde en næsten umulig opgave.
Der er også mange der glemmer at smøre de forskellige nav på deres påhængsmotorer især dreje-navet på deres påhængsmotor kan give store problemer at glemme, da motoren nærmest kan gro fast ok ikke kan dreje mere. Alu og jern er en dårlig kombination. Der er som regel også kun en måde at fixe det problem på, nemlig at skære navnet op ( jeg kender ikke den rigtige betegnelse for dette nav ) og skaffe et donornav, det betyder som regel man skal skaffe en extra motor for at holde prisen under handels-værdien af motoren, og det kan være nok så besværgeligt...
|

14-07-2010, 18:13
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by lille tut
Du kan bruge alt fedt, bare husk at afmont prop en gang om året
|
Det tvivler jeg på er rigtigt. Jeg går ud fra at det som minimum skal være vandbestandig fedt som skal bruges ?
Mercury anbefaler: Special Lubricant 101, 2-4-C Marine Lubricant with Teflon, eller Anti-Corrosion Grease.
Selv bruger jeg Anti-Corrosion Grease, da det bliver anbefalet på det varmeste af en Mercury ingeniør som blev interviewet i Powerboat magazine, som værende det bedste i et saltvands miljø. Han anbefalede det også til til bolte og møtrikker på motoren i et saltvandsmiljø. Det koster ikke så meget og sådan en tube holder i flere år.
|

14-07-2010, 18:29
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Citér:
Originally Posted by lille tut
Du kan bruge alt fedt, bare husk at afmont prop en gang om året
|
Det tror jeg du har ret i, jeg har også brugt alverdens forskellige fedtrester, og jeg har aldrig haft problemer. Men jeg har kun erfaring fra påhængsmotor på trailerbåde. Om det samme er tilfældet på både der ligger i det maritime miljø hele året tør jeg ikke udtale mig om.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

14-07-2010, 18:41
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by MartinN
Men jeg har kun erfaring fra påhængsmotor på trailerbåde. Om det samme er tilfældet på både der ligger i det maritime miljø hele året tør jeg ikke udtale mig om.
|
Mit gæt er at det gør en forskel om båden har en påhængsmotor som enten er trimmet over vandet eller på trailer når den ikke sejler, i forhold til en båd med drev som opbevares i vandet og som er under vandet hele tiden i løbet af sejlsæsonen.
|

14-07-2010, 18:57
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Jeg ved bare dem jeg har rørt ved er der ikke problemer med når året er omme selvom de ligger i vandet hele året, bare af med prop hvert år og smør godt.
Men det er vel lidt ligesom olie nogen køber det som fabrikanten anbefaler, andre henter i Aldi-Thansen og div
|

14-07-2010, 19:51
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by lille tut
Jeg ved bare dem jeg har rørt ved er der ikke problemer med når året er omme selvom de ligger i vandet hele året, bare af med prop hvert år og smør godt.
Men det er vel lidt ligesom olie nogen køber det som fabrikanten anbefaler, andre henter i Aldi-Thansen og div
|
Jeg tror nu heller ikke at det har den store betydning hvilken fedt man bruger, bare den er vandbestandig, og man så smører hvert år.
Hvis det er noget fedt som skyldes væk meget hurtigt af vandet, så kunne man jo ligeså godt have brugt syltetøj.
Tilgengæld tror jeg at hvis man bruger en fedt som er særdeles velegnet til formålet, så tror jeg at selv efter mange sæsoner uden fornyet smøring, så har man ingen problemer med en propel som sidder fast som ovenstående billeder viser. Men jeg anbefaler nu ikke at springe over med den årlige smøring
Jeg er ikke fanatiker med originale produkter, men jeg er går op i at bruge produkter som er velegnet til formålet, i stedet for bare at bruge noget tilfældigt som måske virker.
|

14-07-2010, 20:30
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
jeg bruger en alm. stævnrørsfedt til akslen og andre steder på drevet.
når drevet bliver monteret om foråret får alle bolte også lidt stævnrørsfedt på rynkerne og der er aldrig problemer med at løsne noget.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,725
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, CarlosShuct |
|