Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 166
1 medlemmer og 165 gæster
Andreasfpi
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 02-04-2010, 20:00
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Så er der også sket lidt i dag.
Jeg har monteret det nye træ på agterspejlet.
Den første plade er lagt/limet med en langtrådet polyesterspartel, den næste er lagt ovenpå med 2 lag 300g/m hugget glasfibermåtte imellem de to plader, (inspireret af Horizonblue) www.horizonblue.dk
De to plader er presset sammen og fixeret mens fiberen og polyesteren stadig var vådt.
Den rest af polyester jeg havde blandet blev rørt op med glasballoner og hældt ned i sprækker og andre steder hvor der manglede "fyldstof" for at få optimal kontaktflade og vedhæftning.



Så i morgen står den på at få afrundet kanter og spartlet overgangene.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #2  
Gammel 04-04-2010, 08:37
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Så blev der spartlet og givet de første lag UD. måtter i kanten.
I dag står den på Biograftur og en tur på Bones med konen og ungerne.
Mon ikke jeg når at få slebet det sidste kanter og lagt de sidste måtter i morgen.
Billeder kommer.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #3  
Gammel 04-04-2010, 10:50
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
*PROPS* herfra. Det ser udemærket ud.
Det minder mig ALT for meget om jeg ikke har nogen båd
Men fortsæt endelig...
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
  #4  
Gammel 04-04-2010, 11:24
FletcherV8 FletcherV8 er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
Billeder: 6
Cool Det ser sku også godt ud

Den bagvæg holder vist også til hård belastning...
Reply With Quote
  #5  
Gammel 05-04-2010, 19:37
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
Så er der også sket lidt i dag.
Jeg har monteret det nye træ på agterspejlet.
Den første plade er lagt/limet med en langtrådet polyesterspartel, den næste er lagt ovenpå med 2 lag 300g/m hugget glasfibermåtte imellem de to plader, (inspireret af Horizonblue) www.horizonblue.dk
De to plader er presset sammen og fixeret mens fiberen og polyesteren stadig var vådt.
Den rest af polyester jeg havde blandet blev rørt op med glasballoner og hældt ned i sprækker og andre steder hvor der manglede "fyldstof" for at få optimal kontaktflade og vedhæftning.
Så i morgen står den på at få afrundet kanter og spartlet overgangene.
Jeg kan lige tilføje det komplette link

http://www.horizonblue.dk/14kvartal.htm

Mit agterspejl blev lavet i sommervarmen sidste år, så det skulle gå rimelig stærkt med at få pladret noget glasfiber på den store overflade og smækket træpladen udenpå, inden det hærdede. Jeg smurte polyester ud med den bredeste malerrulle jeg kunne finde, og havde klippet store måtter ud; 2-3 stykker pr lag, dækkede hele agterspejlet. Hurtig rulle-rulle med alu rullen og på med pladen.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #6  
Gammel 05-04-2010, 21:39
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Ja hvis der er varmt skal det sgu gå meget stærkt når det er så store flader det drejer sig om, mit agterspejl er jo ikke så stort så jeg kunne klippe hele måtter og med den arbejdstemperatur jeg havde (7 Grader.) Havde jeg jo mere tid at lege med det i.
Jeg smurte begge plader med rigeligt polyester lagde måtten på den faste plade, rullede luft og samlede det hele.
Jeg vil tro jeg har en tørretid på omkring 2-3 timer, men polyesteren i bøtten og på rullen er ikke til at arbejde med efter ca. 25 min.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #7  
Gammel 05-04-2010, 21:44
ChristianX's Avatar
ChristianX ChristianX er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
Billeder: 17
Kan man godt rode med glasfiber med den temperatur vi har nu?
__________________
Mvh Christian Berendt

Marineservice-sjælland
Reply With Quote
  #8  
Gammel 05-04-2010, 23:58
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Ja det kan du godt.
Hærdetiden bliver selvfølgelig længere, men det i bøtten bliver stadig til noget du ikke kan arbejde med efter ca. 20-30 min.
De der fortæller at der skal være min. 17 grader, har taget fejl eller hørt forkert.
Det er når man arbejder med epoxy, hvis temp. falder til under 17 Grader stopper hærdningen.
Jeg har arbejdet med polyester ved 4 Grader Men så tager det også et par dage om at hærde.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #9  
Gammel 07-04-2010, 08:45
ChristianX's Avatar
ChristianX ChristianX er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
Billeder: 17
Super tak skal du have, jeg har nemlig hørt det skulle være varmere, så kan jeg endelig gå igang med glasfiber.
__________________
Mvh Christian Berendt

Marineservice-sjælland
Reply With Quote
  #10  
Gammel 10-04-2010, 23:08
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Så er der jo gået et par dage.

Færdig med laminering. Næsten på dette foto har det kun fået to lag. når de var hærdet sleb jeg længere ind og laminerede igen.
Der er startet med UD (Uniform direction)650 g/m2 i 3 lag. og Biax (biaxial(krydsvævet)600 g/m2 i 3 lag, det burde holde.
På det første foto kan man se de første måtter der er lagt, det er UD (uniform direction) måtter de udmærker sig ved at være stærke i fiberens retning, så de vendes efter hvor kræfterne skal optages. Hvad siger du Lille Tut ? Har du noget at tilføje med hensyn til brug af fiber ? Jeg er åben for alt ros eller kritik. og du jobber jo også med skidtet.



Malet. med 2 gange primer og to gange topcoat.



Og så det sjove arbejde, jeg er ved at samle Ribben.
rattet er for stort jeg vil gerne have et på 300 mm. eller 280mm.
Det der er på på foto er 350 mm. så hvis nogle kan bruge det så skriv..

__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"

Sidst redigeret af Strøyer; 11-04-2010 kl. 00:02.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,584
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, StellaWaec
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:03.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden