Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 223
0 medlemmer og 223 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 20-05-2010, 07:07
Mr_Matthew00 Mr_Matthew00 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Thisted
Indlæg: 25
Billeder: 15
Ja det lyder også som en meget fornuftig forklaring! Men kan det virkeligt passe på en båd fra 2006, som indtil 2009 var trailerbåd og som dags dato kun har gået ca 50 timer?
Det er en på et andet forum som sagde at han havde haft samme problem, og at det var ruer i kølekanaler, men ikke så mange at den slet ingen vand kunne trække op! Men i tomgang var der bare lidt for meget modstand! Lyder det til at være mit problem også?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 20-05-2010, 08:41
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Horizon - Er den ikke en "for ny" en båd til at udstødningsknæet er rustent?
Jeg syntes det lyder som om det er ALT for hurtigt det støbejern tærre hvis det der det som er problemet.

Det med ruer i kølekanaler kunne faktisk godt være et problem, men jeg må indrømmer at jeg ikke har hørt om det før. Vi har haft fastligger både i Roskilde fjord i over 25 år og er aldrig stødt på det som problem.

Kommer der kølevand ud af udstødningen i tomgang?
Sidder impelleren rigtig i benet?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #3  
Gammel 20-05-2010, 08:55
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Horizon - Er den ikke en "for ny" en båd til at udstødningsknæet er rustent?
Jeg syntes det lyder som om det er ALT for hurtigt det støbejern tærre hvis det der det som er problemet.

Det med ruer i kølekanaler kunne faktisk godt være et problem, men jeg må indrømmer at jeg ikke har hørt om det før. Vi har haft fastligger både i Roskilde fjord i over 25 år og er aldrig stødt på det som problem.

Kommer der kølevand ud af udstødningen i tomgang?
Sidder impelleren rigtig i benet?
Lars for faen. det er kun på de sorte impellen sidder så tåbelige. dette er en volvo SX
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 20-05-2010, 08:59
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Nåå ja for fanden, det er sgu da også rigtigt
Men sidder den rigtigt alligevel??
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #5  
Gammel 20-05-2010, 09:04
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
prøv at afmontere slangen ved termostathuset, altså slangen som kommer fra søvandspumpen. en spand under slangen og start motoren.
dette kræver at båden ligger i vandet.
kommer der vand kan vi udelukke stoppet drev og defekt pumpe.
jeg tror ikke en drev fra 2006 er groet til med ruer.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #6  
Gammel 20-05-2010, 09:18
Mr_Matthew00 Mr_Matthew00 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Thisted
Indlæg: 25
Billeder: 15
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
prøv at afmontere slangen ved termostathuset, altså slangen som kommer fra søvandspumpen. en spand under slangen og start motoren.
dette kræver at båden ligger i vandet.
kommer der vand kan vi udelukke stoppet drev og defekt pumpe.
jeg tror ikke en drev fra 2006 er groet til med ruer.
Okay, det må være næste forsøg så! Grunden til det skal være i vandet er det for at vandslangen ikke bare skal spule vandet op?
Reply With Quote
  #7  
Gammel 20-05-2010, 09:22
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Ja netop. når du bruger øreklapper bliver vandet presset ind, men når båden ligger i vandet så skal den selv suge vandet ind og det er jo ikke helt det samme. En defekt pumpe eller en sted den kan suge falsk luft vil du ikke opdage når vandslangen presser vandet ind.

tjek lige om proppen er monteret på skyllestudsen så det ikke er der den suger luft.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #8  
Gammel 20-05-2010, 09:03
Mr_Matthew00 Mr_Matthew00 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Thisted
Indlæg: 25
Billeder: 15
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Horizon - Er den ikke en "for ny" en båd til at udstødningsknæet er rustent?
Jeg syntes det lyder som om det er ALT for hurtigt det støbejern tærre hvis det der det som er problemet.

Det med ruer i kølekanaler kunne faktisk godt være et problem, men jeg må indrømmer at jeg ikke har hørt om det før. Vi har haft fastligger både i Roskilde fjord i over 25 år og er aldrig stødt på det som problem.

Kommer der kølevand ud af udstødningen i tomgang?
Sidder impelleren rigtig i benet?
Ja jeg mener også det er ALT for tidligt! Ja ikke! Synes det lyder som om det kunne være problemet, men hvordan kommer man det til livs? Må jeg køre noget syre igennem? Og hvilken?

Ja impelleren sidder rigtigt. Vi skiftede den midt sæson sidste år og den sejlede fint, men så ved første søsætning opstod problemet, så det ville da være underligt hvis det var impelleren..! OG den sidder selvfølgelig oppe i motorrummet i et sødt lille RØDT hus!
Reply With Quote
  #9  
Gammel 20-05-2010, 11:12
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Horizon - Er den ikke en "for ny" en båd til at udstødningsknæet er rustent?
Jeg syntes det lyder som om det er ALT for hurtigt det støbejern tærre hvis det der det som er problemet.

Det med ruer i kølekanaler kunne faktisk godt være et problem, men jeg må indrømmer at jeg ikke har hørt om det før. Vi har haft fastligger både i Roskilde fjord i over 25 år og er aldrig stødt på det som problem.

Kommer der kølevand ud af udstødningen i tomgang?
Sidder impelleren rigtig i benet?
Joeh, men i begyndelsen af tråden, kunne jeg ikke lige se hvor gammel motoren var. Dog skal man huske på at det ikke kun er rust fra manifold/knæ, der vil stoppe hullerne til. Det er også rusten inde fra motoren som skal den vej ud. (medmindre der er ferskvandskøling på) Men jo, den er lige lovlig ny, til at det skal være det problem.

Dog er det ikke så meget timetallet, ej heller det faktum at den har været en trailerbåd, der gør at jernet ikke ruster.

Hvis den alligevel har sejlet i saltvand og ikke er blevet skyllet igennem når den er kommet op, ja så ruster det. Det ruster jo selvom motoren står stille, hvis den ikke er ordentlig skyllet ud, tømt for vand.

Men men, jeg vil nok først kigge andre steder, inden jeg hiver knæet af, når den trods alt er så ny.

Hvis der er en utæthed før pumpen, så der kommer luft med i vandet, stiger temperaturen også i tomgang(har selv prøvet det). Når man så giver lidt gas, falder den igen.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,089
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Ronaldaduff
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:20.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden