| 
	
		
			
				| » Online brugere: 153 |  
| 0 medlemmer og 153 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45. |  | 
	
		|  |  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				07-10-2008, 07:47
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
				
				Motor vil ikke tage gassen.
			 
 Jeg har de sidste par gange motoren i båden har været startet op på land - har ikke haft båden i vandet siden der kom nye stelledninger på - haft problemer med at den ikke vil tage gassen.
 Når gashåndtaget sættes til første "hak" går motoren fint, men gives der mere gas, så hakker og pruster motoren og går ud i enkelte tilfælde. Sættes gashåndtaget helt i bund, så går den sommetider ud imens den andre gange både hakker, pruster, halter for til sidst at tage max. gas.
 
 I forbindelse med de periodiske motorstop jeg har haft igennem sæsonen, har jeg udskiftet stelledninger, elektrisk benzinpumpe, tændspole og benzinfilter.
 
 Nogen gode forslag til, hvor fejlen skal findes ?
 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				07-10-2008, 10:42
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Benzinen?Tændingen?
 Tændrør?
 
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				07-10-2008, 10:48
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Lars T  Benzinen?Tændingen?
 Tændrør?
 |  Benzinen er dugfrisk fra Shell.
 
Tændrør blev udskiftet ved sæsonstart.
 
Tændingen kunne måske være en løsning, men jeg har måske overset en anden mulighed:
 
Der findes to typer tændspole til min motor: 
Den ene med indbygget modstand og den anden uden. Jeg må lige undersøge hvilken der skal være på min, og hvilken der er monteret for nylig.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				07-10-2008, 11:37
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Nordsjælland 
						Indlæg: 935
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hvis ikke det er fordi du har monteret den forkerte,
 Så lyder det helt klart som tændingen står meget forkert.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				07-10-2008, 11:43
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Rolf - da du fejlsøgte på din motor gjorde du det jo med lidt spredt fægtning   
Fejlen var et stelkabel - men inden du nåede dertil havde du vist skilt karburator og meget andet ad - gik motoren nogensinde ordentligt efter du havde karburatoren adskilt?
  
Fejlen du nu har har med brændstoftilførslen/blandingen at gøre - den har intet med den nye stelledning at gøre IMHO 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				07-10-2008, 11:57
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by ENN  Rolf - da du fejlsøgte på din motor gjorde du det jo med lidt spredt fægtning   
Fejlen var et stelkabel - men inden du nåede dertil havde du vist skilt karburator og meget andet ad - gik motoren nogensinde ordentligt efter du havde karburatoren adskilt?
  
Fejlen du nu har har med brændstoftilførslen/blandingen at gøre - den har intet med den nye stelledning at gøre IMHO  |  Inden karburatoren blev adskilt, justerede jeg på de to justerskruer på karburatoren, og det var herefter, at den er begyndt at gå ujævnt. 
Motoren kører forbavsende roligt i tomgang - har lige haft den startet op for få minutter siden - men lige så snart den får gas, så dør den eller hakker, pruster for til sidst at gå i stå. 
I enkelte tilfælde når gashåndtaget jages i bund og motoren hakker og pruster, så kommer der et "knald" fra karburatoren.....
 
Jeg har også monteret den gamle tændspole, men motoren kører stadig ikke optimalt.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				07-10-2008, 12:05
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det er ikke en tændingsfejl men et karburerinngsproblem
 Virker accelerationspumpen?
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				07-10-2008, 12:22
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by ENN  Det er ikke en tændingsfejl men et karburerinngsproblemVirker accelerationspumpen?
 |  Så meget har jeg slet ikke undersøgt. Hver gang jeg får lidt tid tilovers, arbejder jeg med båden. I dag var der lige et pusterum på 20 min....   
Uanset hvordan jeg justerer på de to justerskruer på karburatoren, er facit det samme.
 
Jeg talte med MB Marine- og Cylinderservice ( dem der lavede mit drev ) og de nævnte også accelerationspumpen som en mulig årsag. Jeg har aftalt med dem at jeg kører båden derud i løbet af denne uge, så kan de undersøge problemet nærmere. Jeg får næppe tid til at lave det ordentligt inden motoren skal vinterkonserveres.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				07-10-2008, 12:48
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Du skal stille justeringsskruerne på det der foreskrives i manualen til motoren fx - skrues i bund og drejes 1 1/2 omdrejning ud
 Med den grundjustering skal motoren kunne starte og  køre - efter opvarmning foretages så endelig finjustering
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				07-10-2008, 13:04
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by ENN  Du skal stille justeringsskruerne på det der foreskrives i manualen til motoren fx - skrues i bund og drejes 1 1/2 omdrejning ud
 Med den grundjustering skal motoren kunne starte og  køre - efter opvarmning foretages så endelig finjustering
 |  Dødærgeligt, for jeg har lige lånt min OMC Cobra manual ud til en anden bruger....   Nå, jeg må se om jeg kan få fat i den hurtigt, så motoren kan snurre ordentligt igen.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				07-10-2008, 19:55
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nytdrev.dk  Så meget har jeg slet ikke undersøgt. Hver gang jeg får lidt tid tilovers, arbejder jeg med båden. I dag var der lige et pusterum på 20 min....   
Uanset hvordan jeg justerer på de to justerskruer på karburatoren, er facit det samme.
 
Jeg talte med MB Marine- og Cylinderservice ( dem der lavede mit drev ) og de nævnte også accelerationspumpen som en mulig årsag. Jeg har aftalt med dem at jeg kører båden derud i løbet af denne uge, så kan de undersøge problemet nærmere. Jeg får næppe tid til at lave det ordentligt inden motoren skal vinterkonserveres. |  
det er da bedst at få fundet problemet nu inden vinterkonserveringen så du ikke står med problemet til foråret for der har du sikkert nok andre ting at lave.
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				09-10-2008, 17:12
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hhmm, nu fik jeg lige et par minutter i overskud, og de blev brugt på båden og den tvivlsomme motor...   
Jeg kan stadig ikke få motoren til at tage gassen, hvis gashåndtaget jages hurtigt i bund. Gøres det langsomt går det bedre.
 
Uanset hvordan jeg skruer på justerskruerne, er resultatet det samme. 
Tror I fejlen skal findes i en fejljusteret karburator ?
 
Jeg har endda ladet motoren blive driftvarm, når den skal justeres. Måske et oplagt emne til Værkstedsdagen at få motoren til at tage gassen... 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				09-10-2008, 20:39
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		det lyder som om den den får for lidt brændstof og at accelerationspumpen ikke virker. det er nem at kontrollere accelerationspumpen, hvis du ikke vil afmontere gaskablet så få en til at give hurtig gas mens du kikker ned i indsugningen, så vil du kunne se at den får en sprøjt benzin. motoren behøver ikke at være startet. 
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				09-10-2008, 22:07
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Jægerspris 
						Indlæg: 977
					      |  |  
	
	|  |  
	
	| 
			
			 
			
				10-10-2008, 05:26
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Jess   |  He he, måske jeg skulle vende OMC skiltet rigtigt..... 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				10-10-2008, 05:27
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by goffy  det lyder som om den den får for lidt brændstof og at accelerationspumpen ikke virker. det er nem at kontrollere accelerationspumpen, hvis du ikke vil afmontere gaskablet så få en til at give hurtig gas mens du kikker ned i indsugningen, så vil du kunne se at den får en sprøjt benzin. motoren behøver ikke at være startet. |  Det kunne jeg selvfølgelig starte med. Det er jo forholdsvis nemt at kontrollere.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				10-10-2008, 08:38
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Sep 2008 Bopæl: Her 
						Indlæg: 35
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hm, i min verden er der ingen karburator på nogen motor meget over knallertstørrelse, hvor man kan justere blandingen til andet end tomgangssystemet. De to skruer du justerer på lyder for mig som om det er luftskruen og blandingsskruen til tomgangen. Ved fuld gas har den del af karburatoren lille til ingen indflydelse på den gasblanding som når frem til cylinderne.Du skriver du kan få motoren til at tage gassen ved at give langsomt gas - er det under belastning?
 Hvis den kun kan tage gassen i frigear og ikke under belastning, så vil jeg tro du har snavs i hovedyssen. Tomgangssytemet kan give tilstrækkelig med effekt til at køre motoren op i omdrejninger, men noget videre moment leverer den ikke.
 Hvis den derimod tager gassen under belastning, når den får den langsomt, og du i øvrigt ikke har problemer med tophastighed (= ydelsen på motoren) - så check accelerationspumpen.
 Det "knald" i karburatoren du beskriver er et typisk tegn på for mager blanding, og kan i uheldige tilfælde føre til en karburatorbrand, især hvis motoren går i stå samtidig. Jeg har set deciderede stikflammer komme bagud når den skyder. Åben flamme + benzin samme sted er dårlig karma.
 Jeg formoder i ovenstående du har haft en tændingspistol på og kontrolleret tændingen efter fabrikantens foreskrifter, omend jeg tvivler på det er der problemet er.
 
			
			
			
			
				  |  
	
	| 
			
			 
			
				18-10-2008, 10:40
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		På min gamle Ford Sierra - min faste følgesvend under mit uddannelsesforløb -var der til tider problemer med fugt inde i strømfordelerdækslet. 
Til morgen fik jeg den ide at afmontere mit strømfordelerdæksel på bådmotoren for at se hvordan det så ud. Der var urenheder og belægninger på kontaktsættet.....   
Efter en mindre afrensning med stålbørste og sandpapir samt et tyndt lag kontaktspray, blev det hele samlet igen og motoren startet op.
 
Utroligt men sandt, så kan motoren nu tage gassen meget bedre end før men ikke helt perfekt som tidligere. Måske det skyldes at motoren er kold - varm motor arbejder bedst - hvilket jeg først kan finde ud af, hvis jeg sejler mig en tur. Måske det er anledning til at tage en sidste sejltur i år på Øresund....   
Vedhæftet billeder af strømfordeler og det rep.sæt som jeg har bestilt til min karburator. Sidste gange karburatoren var adskilt, var det ikke alle pakninger der blev skiftet. Det vil jeg gøre inden en evt. sejltur.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				30-07-2009, 21:36
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: 8860 Ulstrup 
						Indlæg: 381
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg ved ikke alverden om forskellige bådmotorer, men på en benzinmotor med karburator til en bil, sidder der en vaccumdåse på strømfordeleren, som korrigerer tændingstidspunktet alt efter belastning, og måske også et system som korrigerer tændingen i forhold til motorens omdrejninstal. (indbygget i strømfordeler)
 Hvis motoren stadig ikke går helt optimalt, var det måske noget at undersøge om de virker? (HVIS altså de samme systemer findes på din motor)
 Vaccumdåsen går af og til i stykker, og det er ikke altid noget man bemærker. Men hvis tændingen af andre grunde i forvejen står forkert, kan det godt få den til at gå meget dårligt ved eks.vis belastning, men ikke uden. Du fik din tænding renset, og nu går motoren tåleligt.
 Derfor min lille mistanke.
 
 Mvh.
 
				 Sidst redigeret af Norvik20"; 30-07-2009 kl. 21:43.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				30-07-2009, 22:09
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		Accelerationspumpen var defekt - det er nu repareret.
 Prøvesejlads sker, når vejret er bedre. Det blæser ad hækkenfeldt til i Hornbæk pt.
 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
		|  |  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		 Flad visning |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,064 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Mikelcix |  |