Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 379
1 medlemmer og 378 gæster
Petrmt
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 07-10-2008, 12:43
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Rolf - da du fejlsøgte på din motor gjorde du det jo med lidt spredt fægtning

Fejlen var et stelkabel - men inden du nåede dertil havde du vist skilt karburator og meget andet ad - gik motoren nogensinde ordentligt efter du havde karburatoren adskilt?

Fejlen du nu har har med brændstoftilførslen/blandingen at gøre - den har intet med den nye stelledning at gøre IMHO
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #2  
Gammel 07-10-2008, 12:57
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Rolf - da du fejlsøgte på din motor gjorde du det jo med lidt spredt fægtning

Fejlen var et stelkabel - men inden du nåede dertil havde du vist skilt karburator og meget andet ad - gik motoren nogensinde ordentligt efter du havde karburatoren adskilt?

Fejlen du nu har har med brændstoftilførslen/blandingen at gøre - den har intet med den nye stelledning at gøre IMHO
Inden karburatoren blev adskilt, justerede jeg på de to justerskruer på karburatoren, og det var herefter, at den er begyndt at gå ujævnt.
Motoren kører forbavsende roligt i tomgang - har lige haft den startet op for få minutter siden - men lige så snart den får gas, så dør den eller hakker, pruster for til sidst at gå i stå.
I enkelte tilfælde når gashåndtaget jages i bund og motoren hakker og pruster, så kommer der et "knald" fra karburatoren.....

Jeg har også monteret den gamle tændspole, men motoren kører stadig ikke optimalt.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 07-10-2008, 13:05
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Det er ikke en tændingsfejl men et karburerinngsproblem

Virker accelerationspumpen?
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #4  
Gammel 07-10-2008, 13:22
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Det er ikke en tændingsfejl men et karburerinngsproblem
Virker accelerationspumpen?
Så meget har jeg slet ikke undersøgt. Hver gang jeg får lidt tid tilovers, arbejder jeg med båden. I dag var der lige et pusterum på 20 min....

Uanset hvordan jeg justerer på de to justerskruer på karburatoren, er facit det samme.

Jeg talte med MB Marine- og Cylinderservice ( dem der lavede mit drev ) og de nævnte også accelerationspumpen som en mulig årsag. Jeg har aftalt med dem at jeg kører båden derud i løbet af denne uge, så kan de undersøge problemet nærmere. Jeg får næppe tid til at lave det ordentligt inden motoren skal vinterkonserveres.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 07-10-2008, 13:48
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Du skal stille justeringsskruerne på det der foreskrives i manualen til motoren fx - skrues i bund og drejes 1 1/2 omdrejning ud

Med den grundjustering skal motoren kunne starte og køre - efter opvarmning foretages så endelig finjustering
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #6  
Gammel 07-10-2008, 14:04
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Du skal stille justeringsskruerne på det der foreskrives i manualen til motoren fx - skrues i bund og drejes 1 1/2 omdrejning ud

Med den grundjustering skal motoren kunne starte og køre - efter opvarmning foretages så endelig finjustering
Dødærgeligt, for jeg har lige lånt min OMC Cobra manual ud til en anden bruger.... Nå, jeg må se om jeg kan få fat i den hurtigt, så motoren kan snurre ordentligt igen.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #7  
Gammel 07-10-2008, 20:55
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Så meget har jeg slet ikke undersøgt. Hver gang jeg får lidt tid tilovers, arbejder jeg med båden. I dag var der lige et pusterum på 20 min....

Uanset hvordan jeg justerer på de to justerskruer på karburatoren, er facit det samme.

Jeg talte med MB Marine- og Cylinderservice ( dem der lavede mit drev ) og de nævnte også accelerationspumpen som en mulig årsag. Jeg har aftalt med dem at jeg kører båden derud i løbet af denne uge, så kan de undersøge problemet nærmere. Jeg får næppe tid til at lave det ordentligt inden motoren skal vinterkonserveres.


det er da bedst at få fundet problemet nu inden vinterkonserveringen så du ikke står med problemet til foråret for der har du sikkert nok andre ting at lave.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #8  
Gammel 09-10-2008, 18:12
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Hhmm, nu fik jeg lige et par minutter i overskud, og de blev brugt på båden og den tvivlsomme motor...

Jeg kan stadig ikke få motoren til at tage gassen, hvis gashåndtaget jages hurtigt i bund. Gøres det langsomt går det bedre.

Uanset hvordan jeg skruer på justerskruerne, er resultatet det samme.
Tror I fejlen skal findes i en fejljusteret karburator ?

Jeg har endda ladet motoren blive driftvarm, når den skal justeres. Måske et oplagt emne til Værkstedsdagen at få motoren til at tage gassen...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #9  
Gammel 09-10-2008, 21:39
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
det lyder som om den den får for lidt brændstof og at accelerationspumpen ikke virker. det er nem at kontrollere accelerationspumpen, hvis du ikke vil afmontere gaskablet så få en til at give hurtig gas mens du kikker ned i indsugningen, så vil du kunne se at den får en sprøjt benzin. motoren behøver ikke at være startet.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #10  
Gammel 10-10-2008, 09:38
thomi02 thomi02 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Her
Indlæg: 35
Hm, i min verden er der ingen karburator på nogen motor meget over knallertstørrelse, hvor man kan justere blandingen til andet end tomgangssystemet. De to skruer du justerer på lyder for mig som om det er luftskruen og blandingsskruen til tomgangen. Ved fuld gas har den del af karburatoren lille til ingen indflydelse på den gasblanding som når frem til cylinderne.
Du skriver du kan få motoren til at tage gassen ved at give langsomt gas - er det under belastning?
Hvis den kun kan tage gassen i frigear og ikke under belastning, så vil jeg tro du har snavs i hovedyssen. Tomgangssytemet kan give tilstrækkelig med effekt til at køre motoren op i omdrejninger, men noget videre moment leverer den ikke.
Hvis den derimod tager gassen under belastning, når den får den langsomt, og du i øvrigt ikke har problemer med tophastighed (= ydelsen på motoren) - så check accelerationspumpen.
Det "knald" i karburatoren du beskriver er et typisk tegn på for mager blanding, og kan i uheldige tilfælde føre til en karburatorbrand, især hvis motoren går i stå samtidig. Jeg har set deciderede stikflammer komme bagud når den skyder. Åben flamme + benzin samme sted er dårlig karma.
Jeg formoder i ovenstående du har haft en tændingspistol på og kontrolleret tændingen efter fabrikantens foreskrifter, omend jeg tvivler på det er der problemet er.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Det drev har jeg ikke set før? Clasg Drev og propeller 5 30-09-2009 07:42
Købt ny motor, og så alligevel ikke :( ChristianX Motor 8 11-06-2009 19:39
Man skal da ikke g' op eoc Ældre både, vedligeholdelse og mekanik 6 02-07-2008 13:13

» Statistikker
Medlemmer: 129,222
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Professionalgxo
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 05:00.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden