» Online brugere: 246 |
0 medlemmer og 246 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45. |
|
 |

20-07-2010, 13:05
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by mpa
rigtig mange båd folk går meget op i hvor meget benzin der bruges pr. time, når jeg på min båd regner om til km pr. liter er der ikke den store forskel bare den er i plan og ikke lige 100 % fuld gas
|
Sådan ser mine tal også ud. jeg har ført logbog de sidste 6 år og mit gennemsnit hvert eneste år ligger på ca 1,30 L pr. mil.
ved 2000 rpm går den 6,5-7 knob forbrug ca 8 l/t
ved 3000 rpm går den 13 knob forbrug ca 16 l/t
kommer jeg over 13-14 knob stiger forbruget hurtigere end farten.
båden går faktisk bedst ved 13 knob og planer ved 11-12 knob, så 13 knob er den fart vi sejler mest med.
ps. min båd er kun en halvplaner
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

20-07-2010, 14:37
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
Sådan ser mine tal også ud. jeg har ført logbog de sidste 6 år og mit gennemsnit hvert eneste år ligger på ca 1,30 L pr. mil.
ved 2000 rpm går den 6,5-7 knob forbrug ca 8 l/t
ved 3000 rpm går den 13 knob forbrug ca 16 l/t
kommer jeg over 13-14 knob stiger forbruget hurtigere end farten.
båden går faktisk bedst ved 13 knob og planer ved 11-12 knob, så 13 knob er den fart vi sejler mest med.
ps. min båd er kun en halvplaner
|
Hov hov - ikke KUN en halvplaner. Halvplanere er dejlige og har nogle åbenlyse lækre fordele frem for helplanerne.
Jeg havde også en finsk halvplaner på et tidspunkt, og den kan på mange måder sammenlignes med din. Den havde samme karakteristika. Efterlod hækbølgen ved 11-12 knob og cruisede fint ved ca. 13-14 knob hvor motor og båd var fint i harmoni. Det var dog en diesel, men det er skroget jo ligeglad med :-). Forbrugstallene var lidt pænere end dine !
|

20-07-2010, 16:20
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
Hov hov - ikke KUN en halvplaner. Halvplanere er dejlige og har nogle åbenlyse lækre fordele frem for helplanerne.
Jeg havde også en finsk halvplaner på et tidspunkt, og den kan på mange måder sammenlignes med din. Den havde samme karakteristika. Efterlod hækbølgen ved 11-12 knob og cruisede fint ved ca. 13-14 knob hvor motor og båd var fint i harmoni. Det var dog en diesel, men det er skroget jo ligeglad med :-). Forbrugstallene var lidt pænere end dine !
|
de finske både som min Finmar kaldes halvplaner men sejler som en helplaner.
hvis jeg sejler 7 knob og rykker håndtaget i bund, løfter den snuden god i vejret et par sekunder og så falder snuden ned igen og farten kommer.
jeg kan holde 13 knob selv i bølger på 1 meter uden båden begynder at banke.
efter jeg monterede flaps kan jeg på stille vand holde den oppe helt ned til 10,5- 11 knob. den går 19-20 knob på toppen og det er godt klaret af en lille volvo 3,0. Båden vejer knap 3 tons fuld læsset.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

20-07-2010, 17:15
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Dette skal ikke opfattes som et forsøg på at være smart eller blæret men;
Konen og jeg er blevet enige om at vi slet ikke vil fokusere på forbruget, for så kommer vi sq aldrig ud og sejle...... Så vi sejler når vi kan og hælder benz på når det er nødvendigt - og så tager vi resten med banken til vinter 
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

20-07-2010, 18:15
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by Albjerg
Dette skal ikke opfattes som et forsøg på at være smart eller blæret men;
Konen og jeg er blevet enige om at vi slet ikke vil fokusere på forbruget, for så kommer vi sq aldrig ud og sejle...... Så vi sejler når vi kan og hælder benz på når det er nødvendigt - og så tager vi resten med banken til vinter 
|
Jeg kan godt følge dig, og sådan har jeg det faktisk også selv efterhånden. Men det er også meget let, når båden alligevel hele tiden er i pit og skal have repareret motor :-(
|

20-07-2010, 19:57
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
Jeg kan godt følge dig, og sådan har jeg det faktisk også selv efterhånden. Men det er også meget let, når båden alligevel hele tiden er i pit og skal have repareret motor :-(
|
køb en ny maskine  det gjorde jeg i 2005 da jeg blev træt af rep. hver anden weekend.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

20-07-2010, 21:17
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
køb en ny maskine  det gjorde jeg i 2005 da jeg blev træt af rep. hver anden weekend.
|
Det er bare så djævelsk dyrt når der skal 220+ HK til !
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,632
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, EldenMowry |
|