Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 153
0 medlemmer og 153 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 17-03-2011, 20:39
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Det komme an på om du primært sejler med tung læs eller ej.

En 4 bladet 21" vil 100% sikkert være for stor.

Sejler primært med ialt med 2-3 personer (inkl. mig selv) og enkelte gange 4-6 personer, så overvejer derfor om jeg burde have 2 propeller!

Hvorfor tror du 21P er for stor, når standard propellen er det? Har prøve lidt forskellige setups på Mercury's propelberegner og der kommer den frem med 19P-21P.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 17-03-2011, 20:46
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Hvis så vi siger at man har fuld tank, lidt udstyr og 6 personer i båden, er det så højere eller lavere stigning der skal til for at få WOT til at ligge omkring de 4800?
Lavere. Ansku det lidt om gearene på en bil eller cykel. Du skal ned i gear (ned i stigning) for at trække et større læs.

Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Sejler primært med ialt med 2-3 personer (inkl. mig selv) og enkelte gange 4-6 personer, så overvejer derfor om jeg burde have 2 propeller!

Hvorfor tror du 21P er for stor, når standard propellen er det? Har prøve lidt forskellige setups på Mercury's propelberegner og der kommer den frem med 19P-21P.
Standard propellen er en 3 bladet, og som udgangspant skal man gå ned med ca. 2" i stigning når man tilføjer et ekstra blad. 21" 3 bladet svarer nogen lunde til en 19" 4 bladet. Men diameteren er også en vigtigt faktor som også påvirker hvor meget man skal op eller ned i stigning.

Under alle omstændigheder bør man have 2 propeller, for hvis man kraftigt beskadiger den ene, kan man altid komme hjem i havn, hivs man har en ekstra i reserve.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #3  
Gammel 17-03-2011, 20:52
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Lavere. Ansku det lidt om gearene på en bil eller cykel. Du skal ned i gear (ned i stigning) for at trække et større læs.



Standard propellen er en 3 bladet, og som udgangspant skal man gå ned med ca. 2" i stigning når man tilføjer et ekstra blad. 21" 3 bladet svarer nogen lunde til en 19" 4 bladet. Men diameteren er også en vigtigt faktor som også påvirker hvor meget man skal op eller ned i stigning.

Under alle omstændigheder bør man have 2 propeller, for hvis man kraftigt beskadiger den ene, kan man altid komme hjem i havn, hivs man har en ekstra i reserve.
Lars til din info gik jeg fra 3 bladet vengeance til 4 bladet REV 4, begge 21P Samme motor og ca samme størrelse båd & vægt som thg. og MAX WOT var begge 4800.

For lige at tilføje, så tager den for mange RPM med HighFive 21P, der skal jeg op i 23P, så din teori holder ikke.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62

Sidst redigeret af NarkoKrig; 17-03-2011 kl. 20:59.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 17-03-2011, 21:01
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by NarkoKrig Se indlæg
Lars til din info gik jeg fra 3 bladet vengeance til 4 bladet REV 4, begge 21P Samme motor og ca samme størrelse båd & vægt. og MAX WOT var begge 4800.

For lige at tilføje, så tager den for mange RPM med HighFive 21P, der skal jeg op i 23P, så din teori holder ikke.
Hvad angår din HF og Rev4, så holder det Lars siger, for din Rev4 har meget større diameter og agressive bladdesign end din HF.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #5  
Gammel 17-03-2011, 21:02
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Hvad angår din HF og Rev4, så holder det Lars siger, for din Rev4 har meget større diameter og agressive bladdesign end din HF.
Netop defor er det misvisende det han skriver med 2" op/ned ved + - 1 blad.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #6  
Gammel 17-03-2011, 21:05
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by NarkoKrig Se indlæg
Lars til din info gik jeg fra 3 bladet vengeance til 4 bladet REV 4, begge 21P Samme motor og ca samme størrelse båd & vægt. og MAX WOT var begge 4800.

For lige at tilføje, så tager den for mange RPM med HighFive 21P, der skal jeg op i 23P, så din teori holder ikke.
En ting er teori en anden er praksis. Jeg nævner blot et par af de parametre som man tager udgangspunkt i, og intet er jo sort eller hvidt når det gælder propellere.

Men det virker lidt besynderligt at Revo skulle tage de samme omdrejninger som den standard vengeance, da Revo'er er noget større i diameter plus den har et ekstra blad.

ang. Highfive'en så har lige præcis den propel meget mindre diameter end andre propeller, da dens primært er designet til at blive spunnet hurtigt rundt og til at komme hurtigt ud af vandet. F.eks. har en Mirage omkring 1.5" større diameter end en tilsvarende highfive - Det svarer til ca. 10% større diameter.

Så jo teorien holder skam - at der så er enkelte undtagelser som bekræfter reglen er noget helt helt andet

Som altid bør man jo teste og teste og teste

PS - din Revo var det Lasses, den labbede fra hans Baja?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..

Sidst redigeret af Lars T; 17-03-2011 kl. 21:19.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 17-03-2011, 20:52
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Dvs. så passer det formentlig nok meget godt med 17P når jeg har mange personer med og 19P "til hverdag"?
Reply With Quote
  #8  
Gammel 17-03-2011, 20:58
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Dvs. så passer det formentlig nok meget godt med 17P når jeg har mange personer med og 19P "til hverdag"?
Det lyder meget sansynligt.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 126,147
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Elowydiop
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 01:41.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden