Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 2,159
3 medlemmer og 2,156 gæster
AterasChittitte, ThomasDic, wekchunc
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 17-03-2011, 12:50
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Har nogen prøvet amerikanske Ballistic propellere - de udstilles på Både i Bella hos Korsør Propellere og koster ca. 5K i dyreste udgave med 4 propelblade. Det er dælme en lækker prop....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 17-03-2011, 19:48
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Har nogen prøvet amerikanske Ballistic propellere - de udstilles på Både i Bella hos Korsør Propellere og koster ca. 5K i dyreste udgave med 4 propelblade. Det er dælme en lækker prop....
Jeg har prøvet deres 3 bl. , den gav ikke noget til mit setup.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #3  
Gammel 17-03-2011, 20:31
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Jeg har prøvet deres 3 bl. , den gav ikke noget til mit setup.
Den 3-bladede kan være Apollo serien. Det ligner en standard alupropel blot i rustfrit stål.

Ballistic serien ser noget mere raceragtig ud - det ses også på propelbladenes design
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 17-03-2011, 21:33
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Umiddelbart tror jeg 17P bliver for lidt, tror den skal være 19P eller 21P...

Sidst redigeret af Lars T; 18-03-2011 kl. 12:50.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 17-03-2011, 21:35
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Umiddelbart tror jeg 17P bliver for lidt, tror den skal være 19P eller 21P...
Det komme an på om du primært sejler med tung læs eller ej.

En 4 bladet 21" vil 100% sikkert være for stor.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #6  
Gammel 17-03-2011, 21:39
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Det komme an på om du primært sejler med tung læs eller ej.

En 4 bladet 21" vil 100% sikkert være for stor.

Sejler primært med ialt med 2-3 personer (inkl. mig selv) og enkelte gange 4-6 personer, så overvejer derfor om jeg burde have 2 propeller!

Hvorfor tror du 21P er for stor, når standard propellen er det? Har prøve lidt forskellige setups på Mercury's propelberegner og der kommer den frem med 19P-21P.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 17-03-2011, 21:46
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Hvis så vi siger at man har fuld tank, lidt udstyr og 6 personer i båden, er det så højere eller lavere stigning der skal til for at få WOT til at ligge omkring de 4800?
Lavere. Ansku det lidt om gearene på en bil eller cykel. Du skal ned i gear (ned i stigning) for at trække et større læs.

Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Sejler primært med ialt med 2-3 personer (inkl. mig selv) og enkelte gange 4-6 personer, så overvejer derfor om jeg burde have 2 propeller!

Hvorfor tror du 21P er for stor, når standard propellen er det? Har prøve lidt forskellige setups på Mercury's propelberegner og der kommer den frem med 19P-21P.
Standard propellen er en 3 bladet, og som udgangspant skal man gå ned med ca. 2" i stigning når man tilføjer et ekstra blad. 21" 3 bladet svarer nogen lunde til en 19" 4 bladet. Men diameteren er også en vigtigt faktor som også påvirker hvor meget man skal op eller ned i stigning.

Under alle omstændigheder bør man have 2 propeller, for hvis man kraftigt beskadiger den ene, kan man altid komme hjem i havn, hivs man har en ekstra i reserve.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #8  
Gammel 17-03-2011, 21:37
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Nogle der lige kan forklare mig: Lad os sige at standard propellen på 21P ligger på de 4800 WOT (som er det max. anbefalede) ved halv tank, lidt udstyr og 2 personer i båden.

Hvis så vi siger at man har fuld tank, lidt udstyr og 6 personer i båden, er det så højere eller lavere stigning der skal til for at få WOT til at ligge omkring de 4800?
Reply With Quote
  #9  
Gammel 18-03-2011, 10:45
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Vi er enige om at en 3-bladet propel giver bedste topfart, men dårligt træk og dårligere performance.

Hvor meget vil I tro tophastigheden vil falde ved at gå fra en standard 3-bladet alu til en Rev 4 eller Vensura og hvor meget yderligere vil tophastigheden falde ved at vælge en HighFive?

Hvordan finder man helt præcist det folk betegner som cruisespeed?

Sidst redigeret af thg; 18-03-2011 kl. 12:26.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 18-03-2011, 13:44
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Hvordan finder man helt præcist det folk betegner som cruisespeed?
Cruise mener jeg er højeste hastighed ved laveste brændstofforbrug.

Propel, der vælger man bare den der passer til dagens sejlads :-))

__________________
LarsH
Reply With Quote
  #11  
Gammel 18-03-2011, 14:04
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by LarsH Se indlæg
Cruise mener jeg er højeste hastighed ved laveste brændstofforbrug.

Propel, der vælger man bare den der passer til dagens sejlads :-)
Har du ikke propellere i rustfrit stål..... ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #12  
Gammel 24-03-2011, 22:26
molboen molboen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
Citér:
Originally Posted by LarsH Se indlæg
Cruise mener jeg er højeste hastighed ved laveste brændstofforbrug.

Propel, der vælger man bare den der passer til dagens sejlads :-))

LarsH. passer disse til min motor ??
Attached Images
File Type: jpg propeller.jpg (74.6 KB, 1 views)
Reply With Quote
  #13  
Gammel 19-03-2011, 06:05
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Vi er enige om at en 3-bladet propel giver bedste topfart, men dårligt træk og dårligere performance.

Hvor meget vil I tro tophastigheden vil falde ved at gå fra en standard 3-bladet alu til en Rev 4 eller Vensura og hvor meget yderligere vil tophastigheden falde ved at vælge en HighFive?

Hvordan finder man helt præcist det folk betegner som cruisespeed?
Jeg oplevede ingen tab i topfart da jeg gik fra Vengeance til Rev4, det skal så også siges at Vengeance absolut ikke er nogen racer propel. Den er vel egentlig ikke rigtig god til noget

Men med High-Five mistede jeg ca 5-8Mph på toppen.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #14  
Gammel 24-03-2011, 21:49
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Har spurgt nogle danske forhandlere om den egentlige forskel på Revolution 4 og VenSura og to har uafhængigt af hinanden svaret at at VenSura er det man skal vælge til et AlphaOne drev og at Revolution 4 mest er til påhængsmotorer, men kan dog godt anvendes til AlphaOne...
Reply With Quote
  #15  
Gammel 17-03-2011, 21:51
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Den 3-bladede kan være Apollo serien. Det ligner en standard alupropel blot i rustfrit stål.

Ballistic serien ser noget mere raceragtig ud - det ses også på propelbladenes design
Det var ballistic serien med de "kappede" blade.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 129,971
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, AterasChittitte
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:51.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden