» Online brugere: 165 |
0 medlemmer og 165 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |
|

03-11-2008, 10:56
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
I al denne snak om vinterkonservering, procedurer, irgtig og ikke rigtigt, kom jeg til at tænke på at alle disse punkter jo på ingen måde bliver gjort på en bil som måske står vinteren over hos f.eks en bilforhandler.!?
|
Har du lugtet og set hvordan olien ser ud på mange big blocks når den er brugt ?
Nu er din motor jo næsten som ny så det kan godt være at din olie er rimelig frisk endnu. Mercury Racing siger max. 25 timer eller max. en måned mellem olieskift. Jeg må indrømme at jeg overholder ikke selv det med max. en måned. Men inden vinteropbevaring er helt sikkert en god idé at skifte olie.
Vil da til enhver tid foretrække at få frisk olie cirkuleret rundt med frisk VPI (vapor phase inhibitors) så hele motoren er "konserveret".
Men det er jo op til den enkelte hvor grundig man vil være.
|

03-11-2008, 11:09
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
jeg starter sæsonen med frisk olie og ny filter dette gælder også for brændstof filter.
jeg mener de intervaller for olieskift kun er for de skal tjene penge
tænk på hvor lang tid en bilmotor kører mellen olieskift
hvor tit bliver olien skiftet i en gearkasse på bilen ( tænker her på de korte intervaller for drev ) en bil der står parkeret og ubrugt hele vinteren bliver ikke koncerveret.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

03-11-2008, 11:11
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Enig Brian.
Men et er hvad der er at foretrække noget andet er hvad er nødvendigt  Igen "op til den enkelte hvor grundig man vil være".
Jeg har ikke lugtet til noget olie eller noget  Så meget mekaniker hovedet er jeg ikke 
Jeg er ikke i tvivl om at det er en god idé at skifte olien inden ½ årets stilstand, men er det nødvendigt? Det er der jeg vil hen.. Det er helt sikekrt også en god idé at lade dem bruge med 98 oktan istedet for 95/92, men igen er 98 nødvendigt. Hvis mam skfiter olien i forbindelse med vinterkonservering, så bør man vel så skifte olien igen til foråret der der jo er kommet vand i olien.?
Siger du at VPI'erne forsvinder med brugen/tiden eller hvordan skal det forståes?
PS - den har sejlet 22 timer i år så den klarer sig helt sikkert
Citér:
Originally Posted by goffy
jeg starter sæsonen med frisk olie og ny filter dette gælder også for brændstof filter.
jeg mener de intervaller for olieskift kun er for de skal tjene penge
tænk på hvor lang tid en bilmotor kører mellen olieskift
hvor tit bliver olien skiftet i en gearkasse på bilen ( tænker her på de korte intervaller for drev ) en bil der står parkeret og ubrugt hele vinteren bliver ikke koncerveret.
|
Jeg er meget enig i det du skriver.
Hvorfor er procedurerne så meget mere krævende end i en bil, så faktisk er mere presset (hk pr kubik) og også bruges markant mere.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Sidst redigeret af Lars T; 03-11-2008 kl. 11:18.
|

03-11-2008, 12:17
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Jeg er ikke i tvivl om at det er en god idé at skifte olien inden ½ årets stilstand, men er det nødvendigt? Det er der jeg vil hen.. Det er helt sikekrt også en god idé at lade dem bruge med 98 oktan istedet for 95/92, men igen er 98 nødvendigt. Hvis mam skfiter olien i forbindelse med vinterkonservering, så bør man vel så skifte olien igen til foråret der der jo er kommet vand i olien.?
|
At diskutere hvad som virkelig er nødvendigt er lidt teoretisk synes jeg. Spørgsmålet er vel hvad man bør gøre hvis man er interesseret i at passe på sin motor.
Lars der er ingen idé i at bruge 98 oktan med mindre motoren kræver det.
Dem som virkelig vil deres motorer det bedste skifter olie også om foråret
Min båd står opbevaret i en isoleret hal så temperatur svingningerne minimale og derfor vil jeg hellere have den opbevaret med frisk olie cirkuleret uden vand og syrerester. Men hver sin smag 
|

03-11-2008, 12:29
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
98 brænder vel renere/bedre og dermed også bedre for motoren? Eller er jeg helt gal på den
OG ja vi bliver lidt teoretiske, men det var jo også meningen med mit spørgsmål  Det vil vel altid være subjektivtm, når det er "hvad man bør gøre" og ikke "hvad man skal gøre".
Der er jo ingen tvivl om at en motor som er kræset for/om holder sig fint, men om den holder sig bedre (samme niveau, lidt bedre eller markant bedre) end en som ikke er blevet "konserveret indvendigt", skiftet olie 2 gange årligt osv., det er vel spørgsmålet? Og så er vi jo tilbage til det teoretisk og subjektive. For nogle vil mene at det er "nok og man ikke bør gøre mere" , hvor andre mener at man "burde" gøre lidt ekstra
Citér:
Originally Posted by BrianL
Jeg synes at du bør se på forskellen på driftsbetingelserne for en bil og en båd motor. Det er jo netop det som gør forskellen.
|
Enig i at der er forskelle i driften, men da ikke når de "står" stille i ½ år?
Hvorfor bør man konservere en marinemotor indvendigt og ikke en bilmotor?
Berig mig, jeg prøver at lære noget her 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Sidst redigeret af Lars T; 03-11-2008 kl. 12:38.
|

03-11-2008, 15:21
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
Hmm, måske vi skulle ha ENN på banen ang, oktan tal, der vil jeg nemlig også gerne være med.!
Jeg vil til hver en tid bare bruge 92 da det er billigst, og der er ikke nogen mærkbar forskel fra 92 til 95, Vi køre også i vores saab 9-3 på 92 selvom der er anbefalet til 95, ingen forskel der heller,
og båd motor, som er lidt ældre er det vel ikke med den store betydning, ?
Så jeg vil til hver en tid der er nogen der spørge råde til 92 da det er billigst, og driften er den samme! hmm
Men lars, hvad skulle kunne gå galt i dit konserverings projekt, det du har beskrevet er jo korrekt, og hvis alle over levet vinteren virker det efter hensigten! og så er det også gjort det rigtig ;-) he
|

03-11-2008, 15:29
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Anders kr
Hmm, måske vi skulle ha ENN på banen ang, oktan tal, der vil jeg nemlig også gerne være med.!
Jeg vil til hver en tid bare bruge 92 da det er billigst, og der er ikke nogen mærkbar forskel fra 92 til 95, Vi køre også i vores saab 9-3 på 92 selvom der er anbefalet til 95, ingen forskel der heller,
og båd motor, som er lidt ældre er det vel ikke med den store betydning, ?
Så jeg vil til hver en tid der er nogen der spørge råde til 92 da det er billigst, og driften er den samme! hmm
Men lars, hvad skulle kunne gå galt i dit konserverings projekt, det du har beskrevet er jo korrekt, og hvis alle over levet vinteren virker det efter hensigten! og så er det også gjort det rigtig ;-) he
|
i min instruktionsbog til volvoen står der at det bare min. skal være oktan 90
blyfri selvfølgelig
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

03-11-2008, 16:11
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Citér:
Originally Posted by Anders kr
Hmm, måske vi skulle ha ENN på banen ang, oktan tal, der vil jeg nemlig også gerne være med.!
Jeg vil til hver en tid bare bruge 92 da det er billigst, og der er ikke nogen mærkbar forskel fra 92 til 95, Vi køre også i vores saab 9-3 på 92 selvom der er anbefalet til 95, ingen forskel der heller,
og båd motor, som er lidt ældre er det vel ikke med den store betydning, ?
Så jeg vil til hver en tid der er nogen der spørge råde til 92 da det er billigst, og driften er den samme! hmm
Men lars, hvad skulle kunne gå galt i dit konserverings projekt, det du har beskrevet er jo korrekt, og hvis alle over levet vinteren virker det efter hensigten! og så er det også gjort det rigtig ;-) he
|
Absolut ikke Enig, muligvis på mindre ydende maskiner er der ingen forskel... Jeg har en god fortælling syntes jeg selv med octan.. Min bedste ven havde en Porsche 944 Fra 1984, der var opgivet mindst 98octan. Vi prøvede et par gange at hælde 92octan på, bilen hakkede og trak virkelig ikke ordenligt, men ved 95 begyndte den at gå mere rent, Ved VPOWER og Nitro 3000, gik bilen helt rent det var VIRKELIG mærkbart...
Denne bil har maskinen:
4cyl
163hk
205nm
10:1:1 Komprission ( En rimelig hård komprimeret 4cyl maskine, også derfor den sku ha lidt ekstra Octan og det var så mærkbart )
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

03-11-2008, 16:17
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Der kan læses lidt her om oktan: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
Hvis du hælder for lav oktan benzin på en motor der er beregnet til højoktan vil du få tændingsbanken med mindre motoren har bankesensor og computer som kan ændre tændingen med mindre ydelse til følge.
Så hvis din motor er bygget til højoktan benzin bør hælde du højoktan på for at enten få den ønskede ydelse (så computeren ikke reducerer ydelsen på biler med banke sensor) eller decideret undgå tændingsbanken (for biler uden bankesensor eller hvis computeren ikke kan regulere nok).
Hvis din motor er bygget til lavoktan benzin er der ingen idé i at hælde højoktan på,
EDIT: hvis den ikke kan udnytte højoktan benzin. Visse motorer er godkendt til at køre på 95 oktan, men de kan udnytte højere oktan med bedre ydelse og brænstoføkonomi som følge. Dette gælder b.la for nogle årgang af VW FSI motorer.
Sidst redigeret af BrianL; 03-11-2008 kl. 16:33.
|

03-11-2008, 16:17
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Absolut ikke Enig, muligvis på mindre ydende maskiner er der ingen forskel... Jeg har en god fortælling syntes jeg selv med octan.. Min bedste ven havde en Porsche 944 Fra 1984, der var opgivet mindst 98octan. Vi prøvede et par gange at hælde 92octan på, bilen hakkede og trak virkelig ikke ordenligt, men ved 95 begyndte den at gå mere rent, Ved VPOWER og Nitro 3000, gik bilen helt rent det var VIRKELIG mærkbart...
Denne bil har maskinen:
4cyl
163hk
205nm
10:1:1 Komprission ( En rimelig hård komprimeret 4cyl maskine, også derfor den sku ha lidt ekstra Octan og det var så mærkbart )
|
det kunne jo være at tændingen på den porsche ikke var justeret til det lave oktan !!!!
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

03-11-2008, 19:31
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
98 brænder vel renere/bedre og dermed også bedre for motoren? Eller er jeg helt gal på den 
|
Ja du er helt gal på den 
|

03-11-2008, 19:37
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Ja du er helt gal på den 
|
+1 
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

03-11-2008, 19:32
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Enig i at der er forskelle i driften, men da ikke når de "står" stille i ½ år?
Hvorfor bør man konservere en marinemotor indvendigt og ikke en bilmotor?
|
Er der nogen som siger at man ikke skal konservere en bilmotor hvis den skal stå meget længe ?
|

03-11-2008, 19:37
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Er der nogen som siger at man ikke skal konservere en bilmotor hvis den skal stå meget længe ?
|
+1 (helt enig) 
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

03-11-2008, 12:21
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Jeg er meget enig i det du skriver.
Hvorfor er procedurerne så meget mere krævende end i en bil, så faktisk er mere presset (hk pr kubik) og også bruges markant mere.
|
Jeg synes at du bør se på forskellen på driftsbetingelserne for en bil og en båd motor. Det er jo netop det som gør forskellen.
|

03-11-2008, 19:43
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Jeg synes at du bør se på forskellen på driftsbetingelserne for en bil og en båd motor. Det er jo netop det som gør forskellen.
|
En ikke højtrydende saltvandskølet motor har svært ved at få olien op i temperatur under normal drift derfor fordamper kondensvand ikke så let som på en bilmotor hvor der typisk er olievarmevekslere (ihvertfald på min gamle Honda og nuværende Audi).
At bådmotorer arbejder noget hårdere end en bil motor går jeg ud fra er kendt.
Det er mest syre og vand i olie som gør at det er god idé at skifte den og så starte den op for at få det cirkuleret.
Hvis du vil vide hvordan din olie har det kan du få et laboratorium til at undersøge men er det så ikke lettere bare at skifte det ?
Så er du jo sikker at det er ren olie som giver en beskyttende hinde over hele motoren. Det vil beskytte bedre end olie iblandet produkter som virker tærende.
Sidst redigeret af BrianL; 03-11-2008 kl. 21:00.
Begrundelse: forvirrende tastefejl
|

03-11-2008, 19:52
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Nøj hvor I to i driller - Moar...! 
Brænder 98 ikke bedre da? troede oktan tallet havde noget med renhed af gøre?
Og nej der er ingen som sige man ikke skal vinterkonservere en bil somstår ½ år ude i vinteren, jeg siger bare at jeg ikke har hørt om det. tvivler på at det er et kriterie for folk som er ud og shoppe efter ny bil 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

03-11-2008, 20:05
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Højoktan benzin tåler større komprimering uden at selvantænde (give tændingsbanken)
Som regel indeholder det en anelse mere additiv end std benzin
Du skal bruge højoktan benzin hvis du har en højkomprimeret motor der kræver højoktan benzin ( og også hvis du tror på placedo effekten og flydende metalkeramisk motorrenovering)
Men det brænder hverken renere eller bedre end alm benzin
  
(hehe vi har fået julesmilyes)
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

03-11-2008, 20:17
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

03-11-2008, 20:31
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
I 2 er bare for tossede med smøremiddel  I mine øjne grænser det op til en uhelbredelig/kronisk fetish
Og Goffy - du har sgu ret, flere gaver til hustanden (læs - mig selv)
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|
 |
|
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,584
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, StellaWaec |
|