» Online brugere: 227 |
0 medlemmer og 227 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

03-11-2008, 16:11
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Citér:
Originally Posted by Anders kr
Hmm, måske vi skulle ha ENN på banen ang, oktan tal, der vil jeg nemlig også gerne være med.!
Jeg vil til hver en tid bare bruge 92 da det er billigst, og der er ikke nogen mærkbar forskel fra 92 til 95, Vi køre også i vores saab 9-3 på 92 selvom der er anbefalet til 95, ingen forskel der heller,
og båd motor, som er lidt ældre er det vel ikke med den store betydning, ?
Så jeg vil til hver en tid der er nogen der spørge råde til 92 da det er billigst, og driften er den samme! hmm
Men lars, hvad skulle kunne gå galt i dit konserverings projekt, det du har beskrevet er jo korrekt, og hvis alle over levet vinteren virker det efter hensigten! og så er det også gjort det rigtig ;-) he
|
Absolut ikke Enig, muligvis på mindre ydende maskiner er der ingen forskel... Jeg har en god fortælling syntes jeg selv med octan.. Min bedste ven havde en Porsche 944 Fra 1984, der var opgivet mindst 98octan. Vi prøvede et par gange at hælde 92octan på, bilen hakkede og trak virkelig ikke ordenligt, men ved 95 begyndte den at gå mere rent, Ved VPOWER og Nitro 3000, gik bilen helt rent det var VIRKELIG mærkbart...
Denne bil har maskinen:
4cyl
163hk
205nm
10:1:1 Komprission ( En rimelig hård komprimeret 4cyl maskine, også derfor den sku ha lidt ekstra Octan og det var så mærkbart )
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

03-11-2008, 16:17
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Der kan læses lidt her om oktan: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
Hvis du hælder for lav oktan benzin på en motor der er beregnet til højoktan vil du få tændingsbanken med mindre motoren har bankesensor og computer som kan ændre tændingen med mindre ydelse til følge.
Så hvis din motor er bygget til højoktan benzin bør hælde du højoktan på for at enten få den ønskede ydelse (så computeren ikke reducerer ydelsen på biler med banke sensor) eller decideret undgå tændingsbanken (for biler uden bankesensor eller hvis computeren ikke kan regulere nok).
Hvis din motor er bygget til lavoktan benzin er der ingen idé i at hælde højoktan på,
EDIT: hvis den ikke kan udnytte højoktan benzin. Visse motorer er godkendt til at køre på 95 oktan, men de kan udnytte højere oktan med bedre ydelse og brænstoføkonomi som følge. Dette gælder b.la for nogle årgang af VW FSI motorer.
Sidst redigeret af BrianL; 03-11-2008 kl. 16:33.
|

03-11-2008, 16:17
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Absolut ikke Enig, muligvis på mindre ydende maskiner er der ingen forskel... Jeg har en god fortælling syntes jeg selv med octan.. Min bedste ven havde en Porsche 944 Fra 1984, der var opgivet mindst 98octan. Vi prøvede et par gange at hælde 92octan på, bilen hakkede og trak virkelig ikke ordenligt, men ved 95 begyndte den at gå mere rent, Ved VPOWER og Nitro 3000, gik bilen helt rent det var VIRKELIG mærkbart...
Denne bil har maskinen:
4cyl
163hk
205nm
10:1:1 Komprission ( En rimelig hård komprimeret 4cyl maskine, også derfor den sku ha lidt ekstra Octan og det var så mærkbart )
|
det kunne jo være at tændingen på den porsche ikke var justeret til det lave oktan !!!!
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

03-11-2008, 16:33
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
selvf var den ikke det  Det er jo en Porsche
Ej, men det var den selvf ikke.
Men man lære hurtigt der rent faktisk er forskel på 92-95-Vpower når man prøver 
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

03-11-2008, 17:34
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
selvf var den ikke det  Det er jo en Porsche
Ej, men det var den selvf ikke.
Men man lære hurtigt der rent faktisk er forskel på 92-95-Vpower når man prøver 
|
ja en høj komprimeret motor kræver også høj oktan men der er ikke ret mange indenbords marine motorer der er høj komprimeret eller for den sags skyl højt ydende. de fleste marinemotorer er store dovne motorer når man tænker på hvor mange kubik de har. prøv at forestille dig en bilmotor på 3 liter med kun 135 hk eller en 4,3 med kun 220 hk
jeg tvivler på at højere oktan ændrer ret meget på en standart marinemotor

__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

03-11-2008, 17:39
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Til snakke skal lige siges at Mercury Racing faktisk anbefaler at man kun bruger 98 til nogle deres udenbords, herunder 2.5 og 3.0 V6'erne produceret frem til 2006..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

03-11-2008, 17:49
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Til snakke skal lige siges at Mercury Racing faktisk anbefaler at man kun bruger 98 til nogle deres udenbords, herunder 2.5 og 3.0 V6'erne produceret frem til 2006..
|
jeps de fleste udenbords er jo også højtydende-
på min volvo kan jeg ikke mærke forskel på oktan 97 eller 92
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

03-11-2008, 17:54
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
tråden udvikler sig til det jeg kalder en "religiøs" tråd - og da det til nu langt hen af vejen ikke handler om faktuelle ting der er beviselige men om hvad folk føler og tror så er det svært at deltage i den syntes jeg 
Hvad angår vinterkonservering så er formålet at beskytte motorens slidflader mod korrosion og der benytter man konserveringsolie som lægger sig som en hinde over fx Ventiler og cylindervægge - det er den korrekte og rigtige måde at konservere en motor på
Når det er sagt så findes der masser af motorer der ikke bliver konserveret og som stadig går fint næste sæsson - måske har luftens ilt lavet en ultrafin tærring/rusthinde på cylindervægge mv. og dette betyder at motoren alt andet lige får kortere levetid - måske har motoren været opbevaret fugtfrit og så er tæringerne ikke så store. Hvorom alting er så har den konserverede motor meget bedre "odds" for et langt problemfyldt liv kontra den der ikke konserveres
Når vi snakker oktantal så skal man som minimum benytte det oktantal motorfabrikanten foreskriver - man kan også benytte højere men får formentligt intet ud af det. Selv er jeg for længst holdt op med at tro på:
-Fabrikanter der lover fx 5% bedre brændstoføkonomi hvis man benytter deres olie/produkter
-Vidundermidler der kan renovere en motor bare man hælder det i olien
-Alverdens andre mirakkelmidler til motorer etc.
Jeg har jævnligt besøg af sådanne mirakkelmiddelsælgere der ønsker at vi skal godkende at mirakkelproduktet må anvendes i de motorer vi sælger der hvor jeg arbejder - det kan og vil vi ikke - motorfabrikken har langt større erfaring og viden end disse ofte selvbestaltede "mirakkeldoktorer" og motorfabrikanten frasiger sig ethvert ansvar hvis de anvendes
Jeg har også lidt til overs for de olieselskaber der lover "5%" bedre brændstoføkonomi bare man skifter til deres produkter - eller bedre brændstoføkonomi hvis man tanker deres "ultra" brændstof - for i praksis kan det ikke eftervises - og i de tilfælde hvor de prøver at dokumentere effekten er det gjort totalt uvidenskabeligt et eksempel:
Citér:
Udsagn fra voers kunder: "motoren kørte meget bedre og lejerne bankede ikke mere da jeg hældte xx mirakkelmiddel på - så jeg kan kun anbefale det"
"Motoren kørte 15 % længere pr liter efter jeg fyldte xx mirakkelmiddel på den"
"Vi fyldte en motor med xx mirakkelmiddel - og kørte med den 1 time - derefter aftappedes olien og motoren kunne køre 20 minutter uden olie før den brændte sammen" (skulle forsøget have værdi skulle en tilsvarende motor uden mirakkelmiddel jo have været kørt på samme måde til sammenligning)
Bagakselrenovering :"RVS Technology® Treatment-teknikken gør det muligt at genskabe maskindele til oprindelig tilstand og slidbeskytte samtlige sliddele i hvilken som helst fungerende mekanisme, forudsat at mekanismens dele bare er slidte - ikke knuste."
"RENOVERING AF MOTOR:
RVS Technology® Treatment-teknikken muliggør en gendannelse til oprindelige tolerencer, og slidbeskyttelse af samtlige sliddele i en fungerende 4-taktsmotor, forudsat, at maskindelene bare er slidte - ikke knuste.
Motorer med op til 50 % effekttab kan renoveres med RVS-teknikken, og dens præstationer kan genskabes op til producentens angivne værdier (for en dieselmotor kan det t.o.m. overstige noget)."
Dieselpumpe renovering
RVS Technology® Treatment BESKYTTER effektivt mod slidtage, RENOVERER allerede slidte maskindele, og OPTIMERER deres dimensioner til bedst mulige tolerancer, forudsat at de bare er slidte og ikke knuste.
RVS Technology®-produkter er sammenlignet med traditionel renovering billige
|
Jeg kan kun sige at motorfabrikanterne lægger enorme resourser i at udvikle velfungerende økonomiske motorer - dertil anbefaler de brug af fx olier med visse specifikationer - men brug af mirakkelmidler afrådes da de i bedste fald ingen virkning har - i værste fald er de skadelige
At påstå at en motor kan renoveres ved at hælde "metalkeramisk motorforbedrer" på er simpelthen useriøst - en slidt lejeflade kan ikke genskabes via et vidundermiddel - der er kun adskilelse og renovering der kan genskabe fx et slidt leje - intet andet.
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
Sidst redigeret af ENN; 03-11-2008 kl. 18:11.
|

03-11-2008, 18:27
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Sidst redigeret af Lars T; 03-11-2008 kl. 18:34.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,029
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, MelbaParml |
|