|
 |

03-11-2008, 12:21
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Jeg er meget enig i det du skriver.
Hvorfor er procedurerne så meget mere krævende end i en bil, så faktisk er mere presset (hk pr kubik) og også bruges markant mere.
|
Jeg synes at du bør se på forskellen på driftsbetingelserne for en bil og en båd motor. Det er jo netop det som gør forskellen.
|

03-11-2008, 19:43
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Jeg synes at du bør se på forskellen på driftsbetingelserne for en bil og en båd motor. Det er jo netop det som gør forskellen.
|
En ikke højtrydende saltvandskølet motor har svært ved at få olien op i temperatur under normal drift derfor fordamper kondensvand ikke så let som på en bilmotor hvor der typisk er olievarmevekslere (ihvertfald på min gamle Honda og nuværende Audi).
At bådmotorer arbejder noget hårdere end en bil motor går jeg ud fra er kendt.
Det er mest syre og vand i olie som gør at det er god idé at skifte den og så starte den op for at få det cirkuleret.
Hvis du vil vide hvordan din olie har det kan du få et laboratorium til at undersøge men er det så ikke lettere bare at skifte det ?
Så er du jo sikker at det er ren olie som giver en beskyttende hinde over hele motoren. Det vil beskytte bedre end olie iblandet produkter som virker tærende.
Sidst redigeret af BrianL; 03-11-2008 kl. 21:00.
Begrundelse: forvirrende tastefejl
|

03-11-2008, 19:52
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Nøj hvor I to i driller - Moar...! 
Brænder 98 ikke bedre da? troede oktan tallet havde noget med renhed af gøre?
Og nej der er ingen som sige man ikke skal vinterkonservere en bil somstår ½ år ude i vinteren, jeg siger bare at jeg ikke har hørt om det. tvivler på at det er et kriterie for folk som er ud og shoppe efter ny bil 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

03-11-2008, 20:05
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Højoktan benzin tåler større komprimering uden at selvantænde (give tændingsbanken)
Som regel indeholder det en anelse mere additiv end std benzin
Du skal bruge højoktan benzin hvis du har en højkomprimeret motor der kræver højoktan benzin ( og også hvis du tror på placedo effekten og flydende metalkeramisk motorrenovering)
Men det brænder hverken renere eller bedre end alm benzin
  
(hehe vi har fået julesmilyes)
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

03-11-2008, 20:17
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

03-11-2008, 20:31
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
I 2 er bare for tossede med smøremiddel  I mine øjne grænser det op til en uhelbredelig/kronisk fetish
Og Goffy - du har sgu ret, flere gaver til hustanden (læs - mig selv)
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

03-11-2008, 20:43
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
hehe 4 olieskift i min maskinpark kan ikke gøre det - båden får 2 (men den sejler jo også ca 120 timer om året) bilerne får hver 15000 km (fabrikant foreskriver 30000) havetraktorer får 1x om året (jeg har 3 stk) nødelværket i sverige får 1 x årligt, mine 2 Honda buskrydere får 1x hver årligt hertil skal tillægges gearkasser automatiske og manuelle samt bagtøj (som bimmerne jo har) både gearkasser og bagtøj får 1x olieskift årligt..............så det bliver sku til noget

__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

03-11-2008, 20:45
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Så gør du det flere gange end konen 
|

03-11-2008, 20:46
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Citér:
Originally Posted by lille tut
Så gør du det flere gange end konen 
|
DET ER HUMOR..!!!!!
Esben - Ja det kan jeg tilslutte mig..
Bilerne i husstand køre maks 10.000 km pr olie skift- de er jo alfa'er  
Motorcyklen får bare engang om året, men dne kører heller ikke meget mere end 1-2.000 km.
PS - Jeg skulle lige til at rette mit indlæg det med gaverne til:
"Og hvis jeg er rigtig uheldig skal jeg også ud have mig en ny Mercruiser  det bliver en spændednde sæson.."  
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

03-11-2008, 20:16
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Hmmm, tror snart jeg lukker tråden 
Anyways, kan høre jeg ikke får jer (Brian og Esben) over på min teori  
Så fortsæt i bare med de 4 x årlige olieskift 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

03-11-2008, 20:17
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Hmmm, tror snart jeg lukker tråden 
Anyways, kan høre jeg ikke får jer (Brian og Esben) over på min teori  
Så fortsæt i bare med de 4 x årlige olieskift 
|
og os der ikke gør har flere penge til julegaver   
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,020
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Zarkosplaycle |
|