» Online brugere: 171 |
0 medlemmer og 171 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

31-03-2012, 05:39
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by Lindegaard
hmmm, det må nok være en omskifter, den kan stå i 1, 2 eller begge (1,2, All.)
uploader lige et billede af batterierne.. håber at komme i båden søndag, så skal jeg fotografere de dele jeg har nævnt tidligere...
|
Zoomede ind på billedet de 2 batterier længst væk er er Type 943 og med 2 stk tape på + må være dine forbrugs batterier og de 2 andre type er dine start batterier.
Kikkede i en ældre tråd og så at vi har været dette igennem før mht til dine batterier. Fik du købt/lånt den lille bog El om bord?
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

31-03-2012, 14:40
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
Citér:
Originally Posted by Softice
Zoomede ind på billedet de 2 batterier længst væk er er Type 943 og med 2 stk tape på + må være dine forbrugs batterier og de 2 andre type er dine start batterier.
Kikkede i en ældre tråd og så at vi har været dette igennem før mht til dine batterier. Fik du købt/lånt den lille bog El om bord?
|
ja, lånte den, men det er efterhånden længe siden, måske jeg skulle investere iden istedet så man har den liggende.. :-)
forstod det godt nok sådan på den forrige ejer at de var koblet 1-3, 2-4.
men det bliver nu checket og ordnet fra bunden af, så jeg ved hvad der er hvad.
mht. skillerelæ læste jeg dette ved septor:
Når motoren startes, lades der først på motorbatteriet. Det elektronisk spændingsstyrede relæ åbner derefter (når motorbatteriet er opladet) for ladning af forbrugsbatteri(erne), samt favoriserer startbatteriet.
nu er jeg da lettere forvirret.. er motor og start batteri ikke det samme?
derudover burde et startbatteri vel være nok?
så kunne jeg ha' 3 til forbrug på hver 115 AH, total 345 AH, og altså stadig holde mig inden for den grænse på 400AH for max på forbrugsbatteri gruppe hvis altså den lille model er stor nok til min generator, ved ikke lige hvad strømkapaciteten på den er, må lige checke.
så kunne det sidste batteri på 118 Ah vel sagtens anvendes som startbatteri, med mindre jeg skal ha et til hver motor...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|

31-03-2012, 15:05
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
der findes jo en del typer skillerelæ...
men går ud fra at den du taler om er den der hedder: SEPTOR 75 (12 V) el. SEPTOR 12/300 (12 V 300 A)...
men der findes jo også denne type: http://www.palby.dk/Catalog.aspx?Cat...language=da-dk
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|

31-03-2012, 15:17
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by Lindegaard
|
Septor DUO 75 vil jeg bruge.
Jeg ved godt den ligger i den dyre ende, men jeg vil gerne ofre de penge på at det virker og at du får dine batterier ladet helt op. Som de skriver er modstanden næsten 0 så derfor lades batterierne med max.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

31-03-2012, 15:44
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
Citér:
Originally Posted by Softice
Septor DUO 75 vil jeg bruge.
Jeg ved godt den ligger i den dyre ende, men jeg vil gerne ofre de penge på at det virker og at du får dine batterier ladet helt op. Som de skriver er modstanden næsten 0 så derfor lades batterierne med max.
|
de har jo også den større model 300, men som jeg ummiddelbart kan se det, er det til væsenligt større både end vores..
der står således:
De store 300 A septorer benyttes i store både / busser med store (ca.100 A og større) generatorer og store batteriblokke på over 3-500Ah, eller som ekstra relæ til tredje batteri, hvor motoren under gang, skal afgive store strømme til
bovpropeller, ankerspil, trækspil o.l.
vi har jo godt nok bovpropel og ankerspil.. og mener de får strøm via startbatteriet.. måske derfor der er 2... hmmm...
checker det jeg kan i morgen.. og prøver at følge ledningerne
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Sidst redigeret af Lindegaard; 31-03-2012 kl. 16:18.
|

31-03-2012, 15:50
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by Lindegaard
de har jo også den større model 300, men som jeg ummiddelbart kan se det, er det til væsenligt større både end vores..
|
Ja, men den lille er stor nok.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

02-04-2012, 14:09
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
Citér:
Originally Posted by Softice
Ja, men den lille er stor nok.
|
jeg ligger lige et billede op af det tråden egentlig startede med, nemlig en genstridig bolt på generatoren...
det er den "lille" bolt, til højre i billedet, nederst på generatoren..
den der som det kan ses på billede 2, går tværs gennem, og holder den på plads..
overvejer lidt en metalklinge på bajonetsaven, og skære den fri...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|

31-03-2012, 15:11
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by Lindegaard
ja, lånte den, men det er efterhånden længe siden, måske jeg skulle investere iden istedet så man har den liggende.. :-)
forstod det godt nok sådan på den forrige ejer at de var koblet 1-3, 2-4.
men det bliver nu checket og ordnet fra bunden af, så jeg ved hvad der er hvad.
mht. skillerelæ læste jeg dette ved septor:
Når motoren startes, lades der først på motorbatteriet. Det elektronisk spændingsstyrede relæ åbner derefter (når motorbatteriet er opladet) for ladning af forbrugsbatteri(erne), samt favoriserer startbatteriet.
nu er jeg da lettere forvirret.. er motor og start batteri ikke det samme?
derudover burde et startbatteri vel være nok?
så kunne jeg ha' 3 til forbrug på hver 115 AH, total 345 AH, og altså stadig holde mig inden for den grænse på 400AH for max på forbrugsbatteri gruppe hvis altså den lille model er stor nok til min generator, ved ikke lige hvad strømkapaciteten på den er, må lige checke.
så kunne det sidste batteri på 118 Ah vel sagtens anvendes som startbatteri, med mindre jeg skal ha et til hver motor...
|
Jo motor batteri og startbatteri er det samme.
Kik lige på denne vedhæftede fil på side 13 den beskriver ca den opsætning du har. Jeg vil som jeg læser det skifte det relæ ud med et zeptor skillerelæ eller lignede og gå af med den omskifter du har. Selvfølgelig skal du have hovedafbryder på batterierne om du kan bruge den omskifter du har ved jeg ikke. Så skal du have lavet så begge startere får strøm fra startbatteri og så have serie koblet 3 forbrugsbatterier så skulle du være kørende/sejlende. Jeg vil tro det er løsningen. Kan være nogle af fenderens elektronik kyndige vil give sit besyv med her. Med denne opsætning vil du når du starter motorerne først lade dit startbatteri op når den er klar vil der automatisk blive ladet på forbrugsbatterierne. Når man kobler laderen på så vil du med landstrøm få ladet dine forbrugsbatterier op og startbatteri uden at skal skifte på nogle kontakter.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,685
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, bayGrove646trili |
|