» Online brugere: 147 |
0 medlemmer og 147 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

30-03-2012, 11:59
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
|
|
Citér:
Originally Posted by Softice
Jamen så er der kun en ting at gøre gå baglands fra starteren og rens så kan det være du finder fejlen. Nu ved jeg ikke hvordan dit batteri system er bygget op, men jeg vil ofre mellem 50mm2 og 75mm2 til starteren. Jeg er for min egen regning modstander af batteriomskifter for det kan give en del problemer med at hvor omskifteren skal stå når man sejler og eller lader fra land. Jeg har i mit system et separat startbatteri og 3 forbrugsbatterier bygget op over septor skillerælæer så er der ingen forvirring hvor omskifteren skal stå når man sejler eller ligger for landstrøm det er automatisk og batterierne er altid ladet op. Jeg ved ikke lige hvordan man gør med 2 motorer.
Mit stelkabel sidder på svinghjuls flangen.
|
se der har vi måske noget..
forrige ejer sagde at det var ligegyldigt hvordan batteriomskifteren stod, da han havde fået ny lader i, og at den klarede det hele, måske den har indbygget noget á la septor teknikken, det må jeg lige undersøge..
har undret mig over at der kun bruges den ene udgang på laderen, da der ellers er 1 til start batteri, og 3 til forbrugsbatterier, bovpropel, anker osv...
går baglæns.. det virker som det mest fornuftige..
findes der ingen steder man kan købe kabler til fornuftigere penge end hos de "gridske" båd butikker??
tænkte lidt at de vel er samme type som til biler/lastbiler...
har googlet lidt, men priserne er enten det samme ellers skal man købe useelige mængder
(Samme blok de er bygget over).
|

30-03-2012, 12:12
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
|
|
Citér:
Originally Posted by Lindegaard
se der har vi måske noget..
forrige ejer sagde at det var ligegyldigt hvordan batteriomskifteren stod, da han havde fået ny lader i, og at den klarede det hele, måske den har indbygget noget á la septor teknikken, det må jeg lige undersøge..
har undret mig over at der kun bruges den ene udgang på laderen, da der ellers er 1 til start batteri, og 3 til forbrugsbatterier, bovpropel, anker osv...
går baglæns.. det virker som det mest fornuftige..
findes der ingen steder man kan købe kabler til fornuftigere penge end hos de "gridske" båd butikker??
tænkte lidt at de vel er samme type som til biler/lastbiler...
har googlet lidt, men priserne er enten det samme ellers skal man købe useelige mængder
|
Nu bor jeg ude på landet så jeg køre gerne ind til den lokale smed/maskinforretning der forhandler alt til landbruget. Jeg køber mine kabler der og kan få det i de længder jeg skal bruge. Kablerne er de samme ville jeg mene.Kabler er dyre. Jeg ville gå systemet igennem og få en forståelse hvordan det virker det gør det nemmere og overskue. Fordelen ved mit septor system er at når jeg sejler lader den altid startbatteriet op først så jeg kan starte igen derefter forbrugsbatterierne. Jeg har intet andet koblet på startbatteriet end starteren. Har prøvet at ikke kunne starte pga fladt batteri.
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

30-03-2012, 12:36
|
Kaptajn af eget skib
|
|
|
|
Citér:
Nu bor jeg ude på landet så jeg køre gerne ind til den lokale smed/maskinforretning der forhandler alt til landbruget. Jeg køber mine kabler der og kan få det i de længder jeg skal bruge. Kablerne er de samme ville jeg mene.Kabler er dyre. Jeg ville gå systemet igennem og få en forståelse hvordan det virker det gør det nemmere og overskue. Fordelen ved mit septor system er at når jeg sejler lader den altid startbatteriet op først så jeg kan starte igen derefter forbrugsbatterierne. Jeg har intet andet koblet på startbatteriet end starteren. Har prøvet at ikke kunne starte pga fladt batteri.
|
ja jeg går systemet igennem...
ved ikke hvordan sådan noget fungerer.. men læser mig til det... skal også finde ud af hvordan det foregår når man sejler og generatoren lader, hvilken vej går det, og hvorfor.. så kan jeg måske den vej se om det kører igennem den lader der er, og om den så fungerer som septoren...
ellers må det være at invistere i sådan en svend...
her under min renovering af vinyl apteringen fandt jeg jo en del kabler og ledninger der hverken var tilsluttet noget i den ene eller anden ende, så ud med det, det skulle ikke undre mig om der tilsvarende var noget i motorrummet, da der er ret så mange, få fjernet det der ikke er til noget så det bliver mere overskueligt...
|

30-03-2012, 14:23
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
|
|
Citér:
ja jeg går systemet igennem...
ved ikke hvordan sådan noget fungerer.. men læser mig til det... skal også finde ud af hvordan det foregår når man sejler og generatoren lader, hvilken vej går det, og hvorfor.. så kan jeg måske den vej se om det kører igennem den lader der er, og om den så fungerer som septoren...
ellers må det være at invistere i sådan en svend...
her under min renovering af vinyl apteringen fandt jeg jo en del kabler og ledninger der hverken var tilsluttet noget i den ene eller anden ende, så ud med det, det skulle ikke undre mig om der tilsvarende var noget i motorrummet, da der er ret så mange, få fjernet det der ikke er til noget så det bliver mere overskueligt...
|
Al begyndelse er svær, men det kommer. Det er det værste med ældre både der er mange løse ender. Hver gang jeg finder noget så bliver det gået igennem. Det er nu ikke så slemt med den båd jeg har nu, men den gamle  . Ledningen til dieselvarmeren skiftede farve og størrelse 3 gange og var samlet med kronmuffer.
Hvor mange batterier har du monteret?
Lader begge motorer på alle batterierne eller den ene lader start og den anden forbrug?
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
Fast aksel
|

30-03-2012, 18:02
|
Kaptajn af eget skib
|
|
|
|
Citér:
Al begyndelse er svær, men det kommer. Det er det værste med ældre både der er mange løse ender. Hver gang jeg finder noget så bliver det gået igennem. Det er nu ikke så slemt med den båd jeg har nu, men den gamle  . Ledningen til dieselvarmeren skiftede farve og størrelse 3 gange og var samlet med kronmuffer.
Hvor mange batterier har du monteret?
Lader begge motorer på alle batterierne eller den ene lader start og den anden forbrug?
|
1: jeg har 4 batterier monteret... 3 x 115 Ah, 1 x 118 Ah...
2: er dig svar skyldig, aner ikke engang hvordan jeg skal kunne se det he he..
umiddelbart, går alle de strømførende røde 35 mm2, op til skillerelæet, der er ialt 4,
de 2 er mærket med 2 stk tape, de andre 2 med 1 stk tape, jeg ville så gå ud fra at de
på samme måde er mærket ved batterierne, således at dem med 1 stk tape f.eks sidder
på start batterierne, og dem med 2 på forbrug, men bag på skillerelæet er de tilsluttet således: de 2 med 2 stk tape sidder henholdsvis 1 på bank 1 og 1 på bank 2, og de 2 med 1 stk tape sidder begge på bank "alle", jeg ville jo mene der skulle være en af hver på denne, og da jeg fik problemer med ikke at ha' strøm nok, stod vælgeren på alle hvilket efter hvad jeg lige kan se går på forbrug...
måske derfor forrige ejer sagde det var ligemeget, hvortil han måske mente, ligemeget om 1 eller 2 da det er start batteri...
jeg tager ned søndag og følger kabler og markerer hvad der er hvad, og starter med batterikablernes vandring he he
skulle man ikke mene det ene batteri med 118 Ah burde være nok til start af begge motorer??
|

30-03-2012, 19:23
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
|
|
Citér:
1: jeg har 4 batterier monteret... 3 x 115 Ah, 1 x 118 Ah...
2: er dig svar skyldig, aner ikke engang hvordan jeg skal kunne se det he he..
umiddelbart, går alle de strømførende røde 35 mm2, op til skillerelæet, der er ialt 4,
de 2 er mærket med 2 stk tape, de andre 2 med 1 stk tape, jeg ville så gå ud fra at de
på samme måde er mærket ved batterierne, således at dem med 1 stk tape f.eks sidder
på start batterierne, og dem med 2 på forbrug, men bag på skillerelæet er de tilsluttet således: de 2 med 2 stk tape sidder henholdsvis 1 på bank 1 og 1 på bank 2, og de 2 med 1 stk tape sidder begge på bank "alle", jeg ville jo mene der skulle være en af hver på denne, og da jeg fik problemer med ikke at ha' strøm nok, stod vælgeren på alle hvilket efter hvad jeg lige kan se går på forbrug...
måske derfor forrige ejer sagde det var ligemeget, hvortil han måske mente, ligemeget om 1 eller 2 da det er start batteri...
jeg tager ned søndag og følger kabler og markerer hvad der er hvad, og starter med batterikablernes vandring he he
skulle man ikke mene det ene batteri med 118 Ah burde være nok til start af begge motorer??
|
Har du skillerelæ og omskifter eller det det ups at du kaldte omskifteren skillerelæ?
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
Fast aksel
|

30-03-2012, 23:11
|
Kaptajn af eget skib
|
|
|
|
Citér:
Har du skillerelæ og omskifter eller det det ups at du kaldte omskifteren skillerelæ?
|
hmmm, det må nok være en omskifter, den kan stå i 1, 2 eller begge (1,2, All.)
uploader lige et billede af batterierne.. håber at komme i båden søndag, så skal jeg fotografere de dele jeg har nævnt tidligere...
|

30-03-2012, 12:18
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
|
|
Hvis du kigger i værktøjsfirmaer under svejsekabler - 50 mm2 kabel koster ca. 150 kr./m (+moms) ved Sanistål. Ved ikke om det er dyrt, men det kan overføre max 300A.
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off