|
 |

16-06-2012, 12:46
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Nu har jeg målt den gamle sensor. Den har en værdi på 240,9
Jeg har også prøvet en anden ting. Jeg har sat minus fra en prøvelampe på sensorledningen og så selve prøvelampen hen til plus. Lampen lyser ikke. Hvis jeg flytter klemmen hen på batteriets minus, lyser lampen fint. Betyder det ikke at der faktisk IKKE sendes minus igennem sensorledningen, og at jeg måske skal kigge efter i andre dele af ledningsnettet?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

16-06-2012, 16:24
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
Nu har jeg målt den gamle sensor. Den har en værdi på 240,9
|
Da området skulle være 227-257 Ohm så er 241 Ohm en meget fin værdi. Det tyder på at den gamle sensor ikke fejler noget, ihvertfald ikke ved nul olietryk som der her er tale om.
|

16-06-2012, 17:09
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Seneste test:
Sensor afmonteret, dvs den sidder jeg med frit i hånden
Tænding på
Ledning fra sensor til instrument
Intet udslag
Sætter jeg minus på sensorens gevind, banker måleren op på max
Dvs. det kræver at der er minus på sensoren, og det vil der jo altid være, da sensoren skal skrues på blokken.
Det virker som om, at hvis instrumentet får impuls, banker den i max. Kan det være at det tidligere gæt på at det får max stel er forkert, og at det er en hvilken som helst impuls der får instrumentet til at slå helt op. At der med andre ord ikke er noget mellem 0 og max ?
Bare en desperat tanke :-)
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

16-06-2012, 17:23
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Er du sikker på at dine ledninger på instrumentet er monteret korrekt ?
Dvs stel til stel, tænding til tænding, sensor til sensor inputtet, og en evt fast 12 V hvis der en sådan ?
|

16-06-2012, 17:41
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Minus til G (ground)
Tænding til I (ignition)
Sensor til S (sender)
Jeg har testet det med den gamle sensor og hvor jeg trækker plus og minus direkte fra batteriet til instrumentet. Så har jeg sat en ny ledning på S på instrumentet og hen til sensoren der ligger frit. Ingen udslag. Så har jeg trukket kabel fra minus på batteriet til sensorens gevind. Max udslag på instrumentet.
PS: I øvrigt er det ligegyldigt om jeg har minus til G på instrumentet. Det har ingen effekt på noget. Kan ikke helt gennemskue om det kun er til ære for instrumentlyset.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

18-06-2012, 18:48
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
Minus til G (ground)
Tænding til I (ignition)
Sensor til S (sender)
Jeg har testet det med den gamle sensor og hvor jeg trækker plus og minus direkte fra batteriet til instrumentet. Så har jeg sat en ny ledning på S på instrumentet og hen til sensoren der ligger frit. Ingen udslag. Så har jeg trukket kabel fra minus på batteriet til sensorens gevind. Max udslag på instrumentet.
|
Hvis du først har afmonteret ledningen fra sensoren, som er monteret på motoren, til instrumentet, og så derefter har monteret en ledning fra den løse sensor (som du har målt til 240 Ohm), og derefter monteret den løse sensor til stel, og instrumentet derefter giver max udslag med 12V på ignition, så må instrumentet være defekt.
Er du selv kommet frem til den samme konklusion ?
|

18-06-2012, 19:03
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
PS: I øvrigt er det ligegyldigt om jeg har minus til G på instrumentet. Det har ingen effekt på noget. Kan ikke helt gennemskue om det kun er til ære for instrumentlyset.
|
Jeg tror at det kun er til instrument lyset.
Olietryks instrumentet er enten konstrueret som et voltmeter eller amperemeter.
Konstrueret som voltmeter er det monteret parallelt over sensoren og en indbygget modstand som går til 12 V.
Konstrueret som amperemeter er det monteret i serie mellem sensoren og de 12V.
|

18-06-2012, 19:53
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Ja, jeg er kommet til sammen konklusion, selvom jeg dog ikke kan være sikker på det.
Jeg fandt et nyt instrument hos Thansen til 200,- og det har jeg forsøgt mig med. Umiddelbart vil jeg mene at det virker som det skal, og at det derfor var instrumentet der var defekt. Jeg har ikke haft motoren igang, så jeg kan ikke være helt sikker.
Det er af en anden type og hvis jeg forbinder det efter planen, virker det ikke. Men det skal også monteres på en anden type giver med 2 udgange. På Mercruiseren er der kun 1 udgang. Det nye instrument har en gul, en rød, en grøn og en sort ledning. Den røde skal til tændingen, den sorte skal egentlig til stel, den grønne skal til giveren og den gule til plus på batteriet. Hvis jeg gør det slår den max ud. Flytter jeg den sorte over til den grønne, så de begge går til giveren, virker det. Når jeg sætter tænding på kører nålen lige lidt op, og falder fint ned på 0 og der er lys i instrumentet.
Og hvad kan man så lære af det ...?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,146
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Anya109Ma |
|