|
 |

17-02-2014, 20:26
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
[QUOTE=Strøyer;45023]Hvordan ser endedækslet ud, er det slidt ? Der skal ikke meget til før den ikke er optimal.[/QUOTE
http://www.marinepartseurope.com/Pen...s500/18626.jpg
på billedet jeg linker til er det så pladen hvor akslen kommer ud igennem du mener. den har jeg ikke kikket nærmer på  må hellere prøve at åbne den pumpe igen.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

17-02-2014, 20:34
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Endedækslet kan være et godt sted at starte. Som ofte bliver det defekt, hvis impelleren har været kørt tør for vand.
Du kan risikere, at der i slangerne på sugesiden sidder skidt/møg, som blokerer for vandtilførslen til sugesiden på søvandspumpen.
Måske er der det berømte "knæk" på en af slangerne fra vandindtag til sugesiden på søvandspumpen.
Erfaringen siger, at det sjældent er fra søvandspumpen til motor, at fejlen skal findes - baseret på det som du beskriver.
I samme omgang som fejlfinding, ville jeg montere en ny impeller fra Volvo Penta.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

17-02-2014, 20:44
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Rolf T
Endedækslet kan være et godt sted at starte. Som ofte bliver det defekt, hvis impelleren har været kørt tør for vand.
Du kan risikere, at der i slangerne på sugesiden sidder skidt/møg, som blokerer for vandtilførslen til sugesiden på søvandspumpen.
Måske er der det berømte "knæk" på en af slangerne fra vandindtag til sugesiden på søvandspumpen.
Erfaringen siger, at det sjældent er fra søvandspumpen til motor, at fejlen skal findes - baseret på det som du beskriver.
I samme omgang som fejlfinding, ville jeg montere en ny impeller fra Volvo Penta.
|
ny impeller original Volvo er monteret 2 gange uden virkning
den har ingen forstoppelse da den kan sejle for fuld håndtag og ikke mangle køling, problemet er kun når systemet har været tømt, det virker lidt som om vandet kan løbe tilbage/ud når drevet løftes.
når man ser på systemet er det egentligt også et langt stykke den skal suge i og så enda igennem oliekøleren (til servoen), men det er originalt monteret fra fabrikken og har virket før, så det skal virke.
prøver at kikke på den plade/endedæksel
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

17-02-2014, 20:51
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
|
|
Det er vel ikke noget så enkelt, som et for højt placeret søvandsfilter?
-Eller en utæt pakning på låget til søvandsfilteret? (Alt efter type)
Mvh
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
|

17-02-2014, 20:58
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Norvik20"
Det er vel ikke noget så enkelt, som et for højt placeret søvandsfilter?
-Eller en utæt pakning på låget til søvandsfilteret? (Alt efter type)
Mvh
|
Har ingen filter monteret, pumpen suger direkte fra drevet, hvor der kun er nogle riller til at holde cykler og strandvaskere ude
men ja det kunne være en mulighed.
har lige kikket nærmere på den tegning jeg linkede til og pakningen/ringen nr. 5 syntes jeg aldrig jeg har set ! !
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

17-02-2014, 21:15
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Jeg har samme "udfordring" hvert forår.
Men jeg ser det ikke som et problem, jeg spæder systemet gennem filteret og så kører det fint, sæsonen igennem.
Når jeg ser den mængde luft som skal tomsuges i systemet, inden vandet når impelleren, så foretrækker jeg klart at spæde, fremfor at køre impelleren i stykker.
Det skal lige siges, at jeg aldrig har konstateret problemet ved hævet drev.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|

17-02-2014, 21:30
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Ja det er endedækslet jeg mener.
Der skal ikke meget til.
Jeg har også set problemet hvis der er en hjemmelavet pakning istedet for den papirstynde.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,063
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Brandon18R |
|