|
|
 |

17-06-2015, 21:26
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Høegh
BrianL: Det er en 20A glassikring som sidder på "instrumentbordet" ved rattet. Jeg går ud fra, at det er en form for "hovedsikring", da alt strøm på båden går, når denne sikring springer.
|
Ups, jeg troede at det var en af motorens hovedsikringer som sprang.
Jeg mener ikke at der bør være andre sikringer monteret i båden som bruges til det elektriske kredsløb til selve motoren, så hvis den 20A glassikring på instrumenbordet påvirkes af startmotoren så er der noget helt galt. Vedr. ledninger fra batteriet til påhængsmotoren så vil jeg anbefale at monteringsvejledningen til motoren følges.
Men andet elektrisk udstyr i båden skal naturligvis være beskyttet med seperate sikringer.
Sidst redigeret af MartinN; 17-06-2015 kl. 22:32.
Begrundelse: Citat rettet
|

20-06-2015, 23:16
|
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Næstved
Indlæg: 18
|
|
Alt andet udstyr er også beskyttet. Der er seperate sikringer til det hele: Lanterner, lys ombord, trimmotor, lænsepumpe, 12-volt "cigartænder", osv... der sidder vel 10-12 sikringer i bordet (kan ikke lige huske det nøjagtige tal).
Jeg afleverer det hele til Marineland på mandag, så skal jeg nok informere om hvad fejlen er/var, når de har fundet den.
Igen, mange tak for jeres input. Jeg fik ikke løst fejlen, men jeg har lært en ting eller to. Og det er jo værdifuldt i sig selv.
Mvh
Kurt
|

30-06-2015, 17:31
|
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Næstved
Indlæg: 18
|
|
En opdatering, i tilfælde af at det skulle have interesse.
Jeg er nu blevet lidt klogere på sagen. Det viser sig, at den sikring som springer - som je__ns også ganske rigtigt skriver - ikke er til selve starteren. Jeg fik professionel hjælp, og vi er nået frem til at der må være forbindelse mellem to kredsløb i vores elsystem.
Når jeg tilslutter kredsløbet til motoren (med den røde nøgle), starter maskinen helt normalt (hvor HAR jeg savnet den lyd). Men når jeg slår den fra, og der ikke burde ske noget som helst ved at jeg drejer tændingsnøglen, så springer "hovedsikringen" på det kredsløb hvor lys, lanterner osv sidder på. De 20A som dette kredsløb er sikret med, er ganske rigtigt alt alt for lidt til at trække selvstarteren.
Der er altså noget som tyder på at de to kredsløb ikke er korrekt adskilte, hvilket også vil forklare begge mine problemer. Så nu arbejdes der på sagen nede hos Marineland, og vi håber at være klar til forårssæsonen ganske snart (eller i det mindste at vi når at få båden i vandet inden I andre begynder at tage jeres både op).
Jeg håber ikke jeg vrøvler alt for meget i ovenstående, men jeg synes lige at jeg skyldte at runde sagen af.
Tak igen for jeres forslag og kommentarer.
Mvh
Kurt
|

01-07-2015, 19:09
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
|
|
Super med en opdatering, så kan vi alle blive klogere.
Lars
|
 |
| Emne værktøjer |
|
|
| Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,235
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, ChanaWdy1 |
|