Fenderen.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 155
1 medlemmer og 154 gæster
Michaildhh
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu

Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar

Emne værktøjer Visning af emner
Gammel 13-06-2015, 18:54
je__ns
Gæst

En 20 ampere sikring er ikke til selve starteren, den bruger mangel flere ampere.
Så sikringen er nok til startrelæet....
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
Gammel 13-06-2015, 21:39
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand

Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Citér:
Originally Posted by je__ns Se indlæg
En 20 ampere sikring er ikke til selve starteren, den bruger mangel flere ampere.
Så sikringen er nok til startrelæet....
Ja, starteren trækker 165 ampere når den tørner motoren, og "kun" 80 ampere når der ikke er nogen belastning.

Ifølge http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/115.html#/24 (hvis det ellers er den rigtige motor) så er der en 20 ampere og en 30 ampere sikring som er med til at beskytte startkredsløbet (det må være startrelæ siden), og hvis de springer vedvarende så er der noget galt.

Sørg for at batteri, kabler og kabelforbindelser er i orden.

Fandt lige en oversigt over sikringerne her:
http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/115.html#/510

Der er en 30 ampere start relæ sikring, men er det den som går ?

Eller er det trim sikringen (20 ampere) ?
Reply With Quote
Gammel 16-06-2015, 08:08
Høegh Høegh er offline
Amøbe - tæt på vandet

Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Jeg skal forsøge at forklare:

megelundo: Den giver bare et klik, og så springer den.

BrianL: Det er en 20A glassikring som sidder på "instrumentbordet" ved rattet. Jeg går ud fra, at det er en form for "hovedsikring", da alt strøm på båden går, når denne sikring springer.

Jeg sætter stor pris på jeres forslag, men det er ved at gå op for mig at jeg vidst har overskredet grænsen for mine talenter her. Mon ikke det er bedst for alle - og for båden - hvis jeg bare kører den til en fagmand, inden jeg ødelægger mere end jeg reparerer.
Reply With Quote
Gammel 16-06-2015, 15:10
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr

Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Høegh Se indlæg
Det er en 20A glassikring som sidder på "instrumentbordet" ved rattet. Jeg går ud fra, at det er en form for "hovedsikring", da alt strøm på båden går, når denne sikring springer.

Jeg sætter stor pris på jeres forslag, men det er ved at gå op for mig at jeg vidst har overskredet grænsen for mine talenter her. Mon ikke det er bedst for alle - og for båden - hvis jeg bare kører den til en fagmand, inden jeg ødelægger mere end jeg reparerer.
Hvis båden er helt død når denne ene sikring springer, så bør du nok også overveje om ikke du skal have delt dit el i 2 kredse. Det vil da være bittert at hvis man har en defekt på eks. en vinduesvisker, at man så ikke kan sejle i land da alt el kører på samme sikring. Og der rækker 20A da i øvrigt heller ikke så langt som "hovedsikring". Men det kan også hurtigt blive en dyr omgang hvis man skal have ændret til 2 kredse, og ikke selv kan lave noget af det.

Det er altid en kunst og vurdere hvornår ens græse er nået. Og hvis ikke du har styr på ledningerne så kan man hurtig ødelægge for mange tusinde kroner.
Gammel 17-06-2015, 20:26
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand

Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Citér:
Originally Posted by Høegh Se indlæg
BrianL: Det er en 20A glassikring som sidder på "instrumentbordet" ved rattet. Jeg går ud fra, at det er en form for "hovedsikring", da alt strøm på båden går, når denne sikring springer.
Ups, jeg troede at det var en af motorens hovedsikringer som sprang.

Jeg mener ikke at der bør være andre sikringer monteret i båden som bruges til det elektriske kredsløb til selve motoren, så hvis den 20A glassikring på instrumenbordet påvirkes af startmotoren så er der noget helt galt. Vedr. ledninger fra batteriet til påhængsmotoren så vil jeg anbefale at monteringsvejledningen til motoren følges.

Men andet elektrisk udstyr i båden skal naturligvis være beskyttet med seperate sikringer.

Sidst redigeret af MartinN; 17-06-2015 kl. 21:32. Begrundelse: Citat rettet
Reply With Quote
Gammel 20-06-2015, 22:16
Høegh Høegh er offline
Amøbe - tæt på vandet

Alt andet udstyr er også beskyttet. Der er seperate sikringer til det hele: Lanterner, lys ombord, trimmotor, lænsepumpe, 12-volt "cigartænder", osv... der sidder vel 10-12 sikringer i bordet (kan ikke lige huske det nøjagtige tal).

Jeg afleverer det hele til Marineland på mandag, så skal jeg nok informere om hvad fejlen er/var, når de har fundet den.

Igen, mange tak for jeres input. Jeg fik ikke løst fejlen, men jeg har lært en ting eller to. Og det er jo værdifuldt i sig selv.

Mvh
Kurt
Reply With Quote
Gammel 30-06-2015, 16:31
Høegh Høegh er offline
Amøbe - tæt på vandet

En opdatering, i tilfælde af at det skulle have interesse.

Jeg er nu blevet lidt klogere på sagen. Det viser sig, at den sikring som springer - som je__ns også ganske rigtigt skriver - ikke er til selve starteren. Jeg fik professionel hjælp, og vi er nået frem til at der må være forbindelse mellem to kredsløb i vores elsystem.

Når jeg tilslutter kredsløbet til motoren (med den røde nøgle), starter maskinen helt normalt (hvor HAR jeg savnet den lyd). Men når jeg slår den fra, og der ikke burde ske noget som helst ved at jeg drejer tændingsnøglen, så springer "hovedsikringen" på det kredsløb hvor lys, lanterner osv sidder på. De 20A som dette kredsløb er sikret med, er ganske rigtigt alt alt for lidt til at trække selvstarteren.

Der er altså noget som tyder på at de to kredsløb ikke er korrekt adskilte, hvilket også vil forklare begge mine problemer. Så nu arbejdes der på sagen nede hos Marineland, og vi håber at være klar til forårssæsonen ganske snart (eller i det mindste at vi når at få båden i vandet inden I andre begynder at tage jeres både op).

Jeg håber ikke jeg vrøvler alt for meget i ovenstående, men jeg synes lige at jeg skyldte at runde sagen af.

Tak igen for jeres forslag og kommentarer.

Mvh
Kurt
Reply With Quote
Gammel 01-07-2015, 18:09
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe

Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Billeder: 17
Super med en opdatering, så kan vi alle blive klogere.

Lars

http://www.youtube.com/nordan16
Reply With Quote
Svar

Tags
12v, motor, sikring, strøm

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On