|
» Online brugere: 428 |
| 0 medlemmer og 428 gæster |
| No Medlemmer online |
| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |
|
 |

02-03-2009, 18:10
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
SAE J1228 siger +/- 3% og beskriver lufttemp mv. under testen - ISO 8665 skal man købe adnang til at læse 
|
Hvad er lufttemperaturen ?
|

02-03-2009, 18:18
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
25`c (77`f) 30% luftfugtighed
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

02-03-2009, 20:12
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Hvad er lufttemperaturen ?
|
er er et afsnit fra min volvo instruktionsbog
EFFEKTANGIVELSER
I september 1989 blev alle marinemotorfabrikanter enige om at angive motorens udgående effekt efter et fælles sæt forudsætninger. Disse forudsætninger er benævnt ISO 8665. Alle volvo penta motorer følger ISO 8665 standard. Denne ISO standard angiver også følgende fastsatte værdier eller fælles forudsætninger for bestemmelse af en motors effekt.
lufttemperatur 25c
barometertryk 100kpa
relativ fugtighed 30%
der står også : propshaft power according to ISO 8665
the engine is certified according to EU RCD
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

02-03-2009, 22:11
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Da jeg i 2004 overvejede at lægge en ny motor i min daværende båd overvejede jeg en Mercruiser 496 HO eller en Mercury Racing 525EFI.
En 496 HO yder 425 HK på propel akslen ifølge Mercury Marine og en 525 EFI yder 525 HK på krumtappen (på daværende tidspunkt) hvilket svarer til ca. 475 HK på propelakslen, altså kun 50 HK forskel.
Men når jeg læste om hvad de rent faktisk yder ifølge folk som har målt på motorerne så yder 496 HO'en 425 HK på krumptappen mens 525 EFIen yder ca. 536-540 HK på krumtappen, altså en forskel på ca. 115 HK. Unægtelig en noget større forskel end 50HK. Senere ændrede Mercury Racing så opgivelserne til propelaksel heste uden at ændre på HK tallene overhovedet på deres daværende modeller.
|

02-03-2009, 22:40
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Ifølge denne hjemmeside så yder en 496 HO 387,8 HK på propelakslen og 435 HK på krumtappen ved 5000 RPM: http://fullthrottlemarine.com/496%20...%20Article.htm
Edit: Det giver et tab på ca. 10 % gennem drevet.
Sidst redigeret af BrianL; 02-03-2009 kl. 22:48.
|

03-03-2009, 18:22
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Ja det svarer jo til 10 %
Det undrer mig også at sugemotorer kan opgives med så mange forskellige hk angivelser på tilsyneladende samme motor - det er enmlig meget svært at opnå ekstra ydelse på en sugemotor. På en turboladet er det knapt så svært og derfor varierer de ofte i hk angivelse
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

03-03-2009, 21:37
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Det undrer mig også at sugemotorer kan opgives med så mange forskellige hk angivelser på tilsyneladende samme motor - det er enmlig meget svært at opnå ekstra ydelse på en sugemotor. På en turboladet er det knapt så svært og derfor varierer de ofte i hk angivelse
|
Jeg er helt enig.
Såvidt jeg ved så køber Mercury deres motorer af GM Powertrain svarende til en longblok motor (dvs med topstykker og knastaksel) men uden indsugningsmanifold, indsprøjtning/karburator, udstødningsmanfold, tændingsanlæg og diverse dele som brændstofpumpe, generator, starter mv. I så fald burde ydelsen være tæt på GM powertrains opgivelser, og jeg går ud fra at den er målt på krumtappen. I så fald er det endnu sværere at få Mercurys ydelser til at passe på de lidt større motorer hvis de er målt på propelakslen, det passer bedre hvis de er målt på krumtappen.
Men pyt med det, de yder hvad de yder, det er bare lidt mærkeligt hvis Mercurys og Volvos tal ikke passer med virkelige målinger.
|

03-03-2009, 21:48
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Der er bøder mv. til producenter der ikke overholder normen - så jeg tror de er nødt til at overholde effektnormerne
Det kunne være skægt at sætte et dynamometer på et par standard motorer og se hvad de ydede
Min egen 135 kan holde ca 41 knop altid - men på en kold efterårsdag med højtryk har den været oppe på næsten 42 knop så vejret og temparaturen (iltindholdet) betyder noget.
Om den så yder 135 hk på propellerakslen ved jeg jo ikke - kun at de hypper den havde som ny har den stadig
På fx denne side http://www.propellermagazine.co.nz/f....php?feaid=125 siger de at tabet er 5% på andre 3% og atter andre 10%
Hvis vi forestiller os at min lille mercruiser tabte 10 % så ville det svare til ca 13,5 hk der ville afsættes som friktionstab i mit alpha drev og det ville give meget varme der skulle afledes - men det bliver kun håndvarmt ved lang tids WOT selv på overdelen der ikke får køling ved WOT derfor tror jeg at 10% er for meget i tab på i hvert fald min lille mercruiser
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

04-03-2009, 19:05
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Så blev jeg sørme opringet af ketner i dag der havde undersøgt sagen og deres forklaring var:
HK var målt på krumtapakslen men momentet var målt på propellerakslen (????)
Se det stemmer jo ikke overens med det de professionelle fra Marine Power Europa svarer - og hvad værre er at jeg som teknikker ikke fatter hvad han mener - man kan ikke måle HK et sted og moment et andet sted ifølge normerne da det er noget vrøvl - momentet vil bla afhænge af gearingen på drevet
Så enten ved den lille private importør Ketner ikke havd de taler om - eller også ved Mercruisers Europæiske kontor ikke hvad de taler om, personligt hælder jeg til det første da jeg mange gange har fået de rene vrøvleviser ud af at kontakte Ketner
I øvrigt fortalte jeg ketner hvad marine Power Europa havde svaret og så "havde vi ikke mere at tale om" var beskeden - skæg måde at reagere på overfor en kunde må man sige.
Nå men nu skriver jeg til Mercruisers hovedkontor i USA og fortæller om svarene og Ketner og beder om et svar fra dem
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|
 |
| Emne værktøjer |
|
|
| Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,154
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, Charleswed |
|