Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 220
1 medlemmer og 219 gæster
Kevinfet
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 02-03-2009, 15:47
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Jeg har prøvet at finde DIN normen - men man skal købe adgang for at læse den - det jeg søger er nemlig hvilken tolerance normen foreskriver

Jeg mener at tolerancen på en bil er max -5% altså er en bil opgivet til 100 hk skal den mindst have 95 hk - men har som regel mere

Man kan jo forestille sig at tolerancen i DIN normen er større end fx 5% - men mest sansynlig er det at normen siger max - 5% men ikke har nogen overgrænse

Forvirringen opstår nok også fordi en del af GM`s marinemotorer også kan købes til akselinstalation og i det tilfælde opgiver de jo effekten på krumtapakslen

Kigger man på GM`s beskrivelse af fx 3,0èren http://www.gm.com/experience/technol...0%20Marine.pdf
Siger de at den har 140 hk med karburator (men hvilken karburator?? karburatoren på Mercruiser er nemlig Mercruisers egen - ikke GM`s) og 143 hk med injection - men samtidigt skriver de at effekten afhænger af opsætning (altså knast karburator etc)

Som industrimotor yder den fra 64-94 hk afhængig af brændstof og setup se her: http://www.gm.com/experience/technol...Industrial.pdf

Det syntes dog hævet over rimelig tvivl at Mercruiser angiver deres HK på propellerakslen når vi taler stearndrive konfigurationer - og at de er underlagt en DIN norm hvor de "straffes" hvis opgivelsen ikke passer
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #2  
Gammel 02-03-2009, 16:41
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Jeg har prøvet at finde DIN normen - men man skal købe adgang for at læse den - det jeg søger er nemlig hvilken tolerance normen foreskriver

Jeg mener at tolerancen på en bil er max -5% altså er en bil opgivet til 100 hk skal den mindst have 95 hk - men har som regel mere
Hvad med SAE J1228/ISO 8665 ? Hvad siger de om tolerancer ?
Reply With Quote
  #3  
Gammel 02-03-2009, 16:54
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
SAE J1228 siger +/- 3% og beskriver lufttemp mv. under testen - ISO 8665 skal man købe adnang til at læse
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #4  
Gammel 02-03-2009, 17:10
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
SAE J1228 siger +/- 3% og beskriver lufttemp mv. under testen - ISO 8665 skal man købe adnang til at læse
Hvad er lufttemperaturen ?
Reply With Quote
  #5  
Gammel 02-03-2009, 17:18
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
25`c (77`f) 30% luftfugtighed
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #6  
Gammel 02-03-2009, 19:12
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Hvad er lufttemperaturen ?
er er et afsnit fra min volvo instruktionsbog

EFFEKTANGIVELSER
I september 1989 blev alle marinemotorfabrikanter enige om at angive motorens udgående effekt efter et fælles sæt forudsætninger. Disse forudsætninger er benævnt ISO 8665. Alle volvo penta motorer følger ISO 8665 standard. Denne ISO standard angiver også følgende fastsatte værdier eller fælles forudsætninger for bestemmelse af en motors effekt.
lufttemperatur 25c
barometertryk 100kpa
relativ fugtighed 30%

der står også : propshaft power according to ISO 8665
the engine is certified according to EU RCD
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 02-03-2009, 21:11
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Da jeg i 2004 overvejede at lægge en ny motor i min daværende båd overvejede jeg en Mercruiser 496 HO eller en Mercury Racing 525EFI.
En 496 HO yder 425 HK på propel akslen ifølge Mercury Marine og en 525 EFI yder 525 HK på krumtappen (på daværende tidspunkt) hvilket svarer til ca. 475 HK på propelakslen, altså kun 50 HK forskel.
Men når jeg læste om hvad de rent faktisk yder ifølge folk som har målt på motorerne så yder 496 HO'en 425 HK på krumptappen mens 525 EFIen yder ca. 536-540 HK på krumtappen, altså en forskel på ca. 115 HK. Unægtelig en noget større forskel end 50HK. Senere ændrede Mercury Racing så opgivelserne til propelaksel heste uden at ændre på HK tallene overhovedet på deres daværende modeller.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 02-03-2009, 21:40
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Ifølge denne hjemmeside så yder en 496 HO 387,8 HK på propelakslen og 435 HK på krumtappen ved 5000 RPM: http://fullthrottlemarine.com/496%20...%20Article.htm

Edit: Det giver et tab på ca. 10 % gennem drevet.

Sidst redigeret af BrianL; 02-03-2009 kl. 21:48.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,034
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Sergodx
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:54.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden