| 
	
		
			
				| » Online brugere: 590 |  
| 0 medlemmer og 590 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				21-12-2008, 21:32
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: på sundet 
						Indlæg: 401
					      |  |  
	
	| 
				
				knækket bolt
			 
 så skete det jo... jeg skulle skrue en skrue af og knæk! så knak den sku    
nu har jeg hørt så meget om at man skal passe så meget på at en ornepik ikke bliver boret for skævt i for så knækker ornepikken og det er hærdet og så er det umuligt at få det lavt
 
hva er jeres erfaringer med det?
 
og er der en anden måde som er mere sikker?
 
hilsen Mosie |  
	
	| 
			
			 
			
				21-12-2008, 21:37
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Sidder der noget tilbage af bolten? kan du få fat med en vandpumpetang eller en rørtang?
 
 Kan du det så prøv at varme godset og se om du kan få den ud - men gør det med måde da aluminium ikke tåler meget varme og smelter pludseligt - flydepunktet er skarpt slet ikke som på stål
 
 
 Er den knækket fladt med godset så du ikke kan få fat med noget så bor den ud - kørnerprik præcis midt i - start med et lille bor skift til større og bor op til den størrelse der skal bruges ved skæring af nyt gevind (se i en gevindtabel)
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				21-12-2008, 21:38
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: Vestjylland 
						Indlæg: 1,024
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ja den skal du ikke knække hvor sidder bolten/størrelse fortæl noget mere |  
	
	| 
			
			 
			
				21-12-2008, 21:45
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: på sundet 
						Indlæg: 401
					      |  |  
	
	| 
                  
		der sidder desværre ikke noget ude men jeg kan lige smutte ned og tage lidt billeder´ 
de kommer inden 10 min   |  
	
	| 
			
			 
			
				21-12-2008, 22:02
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: på sundet 
						Indlæg: 401
					      |  |  
	
	| 
                  
		så er billederene der  |  
	
	| 
			
			 
			
				21-12-2008, 22:07
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Fine billeder - og lad dem bare stå du behøver ikke slette dem igen 
De der skal bores ud - lav en lille kørnerprik i midten - tag en lille skarpt bor på fx 2 m/m bor for med det - og skift så til større bor der passer til det gevind der sidder - du kan finde borstørrelsen i en gevindtabel (jeg har vedhæftet en) til sidst skærer du gevindet rent med en snittap
  
Hvad skal du derind efter? det er ophænget du er ved at adskille det adskiller man normalt ikke uden der er en god grund
  
Og en bibemærkning - hvor er det skøøøøønt at jeg sejler i ferskvand - der har man ikke de der problemer med fasttærede bolte - selv boltene på min 1950èr Husquarna går let som smør - havde den været en saltvandsmotor var den død for 40+ år siden 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				21-12-2008, 22:15
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: på sundet 
						Indlæg: 401
					      |  |  
	
	| 
                  
		hehe ja det må være dejligt    
nu sagde ham jeg købte den af at den kun havde sejlet i saltvand hehe
 
men hvordan skal man så skrue dem ud? nogen gode ider? jeg har banket lidt på dem indne jeg prøver at få dem af
 
jeg vil faktsik bare se hvordan sådan noget ser ud   det er jo slidt 
 
det kan godt være det lyder lidt dumt meeen min far har sådan noget blødt gummi og jeg forstiller mig bare noget gummi der sidder der inde og tager imod de stød der nu må komme og så tænkte jeg at jeg måske selv kunne lave det    
tror bare ikke man kan    hva tror i? |  
	
	| 
			
			 
			
				21-12-2008, 22:19
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: på sundet 
						Indlæg: 401
					      |  |  
	
	| 
                  
		skal man ikke bruge en orne pik?
 jeg forstår sådan på det at det tilsidst bare nærmest ødelægger bolten og så det ikke skader gevindet
 |  
	
	| 
			
			 
			
				21-12-2008, 22:22
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		De der sidder FAST du får dem ikke ud med en ornepik - forsøg gerne - men de kommer ikke ud
 Der siddet nogle gummiophæng derinde - dem kan du ikke selv lave - men de er ikke så dyre at købe - er de i stykker?
 
 For øvrigt skal du bore hul i bolten før du kan bruge ornepikken så frem med kørneren og begynd borearbejdet - husk at gode skarpe kvalitetsbor letter arbejdet
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				21-12-2008, 22:23
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: på sundet 
						Indlæg: 401
					      |  |  
	
	| 
                  
		de er ikke i stykker men slidt    
jeg har hørt det kostede 3000at få begge lavt er det noget sludder?
 
hvor kan man købe det?
 
okay så prøver jeg imorgen at bore lidt  |  
	
	| 
			
			 
			
				21-12-2008, 22:25
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Man laver dem ikke - man skifter dem - hvad mærke/model/årgang var din motor så skal jeg se om jeg har en tegning af det
 De slides for øvrigt ikke - de enten virker eller slipper i vulkaniseringen og så hænger motoren løs
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				21-12-2008, 22:28
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: på sundet 
						Indlæg: 401
					      |  |  
	
	| 
                  
		man skal raelt bare starte med en lille bor og skifte til et større 
MEN hvor langt skal jeg bore ind jeg vil jo ikke bore ind i noget der ikke skal bores i    
og hva nu hvis man kommer til at bore 1 mm forkert so ødelægger man jo gevindet?
				 Sidst redigeret af moseboen; 21-12-2008 kl. 22:51.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				21-12-2008, 22:29
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: på sundet 
						Indlæg: 401
					      |  |  
	
	| 
                  
		mariner fra 70´erne  
2 cyl
 
40 hk
 
langt ben
 
ved ikke rigtigt hva modellen er   |  
	
	| 
			
			 
			
				21-12-2008, 22:40
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Her er et par tegninger af det du skiller ad 
Hvis ikke gummiophængene (position 19) er i stykker (læs har slupet i vulkaniseringen) så lad være med at skille det ad
  
Hvad får dig til at tro de er i stykker?
  
Nu kan jeg ikke se det øverste ophæng ordentligt - men sammenlign med de vedhæftede tegninger - det ser for mig ud som om der er lavet noget "storm P" på det øverste ophæng - altså noget hjemmeflækket noget  
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				21-12-2008, 22:49
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: på sundet 
						Indlæg: 401
					      |  |  
	
	| 
                  
		hehe det er sikkert noget hjemmelavet 
det er i stykker men kan rykke motoren en del frem og tilbage
 
og de sagde det også ved gnisten da jeg var i praktik der
 
der var de så flinke at sidste dag måtte jeg tage båden og motoren med    
og der fik den lige en bundprop det er dejligt at have det  |  
	
	| 
			
			 
			
				21-12-2008, 22:51
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: på sundet 
						Indlæg: 401
					      |  |  
	
	| 
                  
		man kan se lidt af gummiet og det ser meget mørnet ud |  
	
	| 
			
			 
			
				21-12-2008, 22:53
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: på sundet 
						Indlæg: 401
					      |  |  
	
	| 
                  
		men lige det med bolten skal man ikke bore ektremt præcist for ikke at ødelægge gevindet? 
og hvor mangt skal man bore ind? jeg vil jo helst ikke bore for langt og ødelægge mere end det gavner    
ved du hvor man kan købe sådan noget ophæng? |  
	
	| 
			
			 
			
				22-12-2008, 17:32
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ja den er god nok - den er gal de er færdige de ophæng - der skal nye på
 Du kan købe dem hos enhver Mariner forhandler - men køb den i USA det er billigere (e-bay) eller hør Nytdrev eller marineparts om de skulle have delene
 
 Du kan IKKE lime dem sammen igen - rudelim eller ej det er spild af tid og vil ikke holde
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				22-12-2008, 18:12
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: på sundet 
						Indlæg: 401
					      |  |  
	
	| 
                  
		men er det noget der er nødvendigt at skifte og ok billigt? 
fordi nu mens jeg har motoren hjemme kunne jeg jo skifte dem    
men kan jeg komme til at bore for langt og så ødelægge noget? eller skal jeg bore lidt af gangen? |  
	
		|  |  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		 Flad visning |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
		|  Similar Threads |  
	| Emne | Emne forfatter | Forum | Svar | Sidste indlæg |  
	| Knækket tændrør | lbk | Ældre både, vedligeholdelse og mekanik | 3 | 21-08-2009 10:08 |  
	| Bolt på udstødning | Lars T | Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer | 10 | 02-06-2009 23:34 |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,218 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, KennethTix |  |