Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 263
1 medlemmer og 262 gæster
Leondwg
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 05-04-2009, 16:14
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
igår kl. 12 startede Ford'en efter lidt udluftning....

Efter 15 minutter hvor den stod og tøffede, lagde vi fra kaj og sejlede igennem Kolding fjord...

Helt fantastisk vejr, motoren gik som et klokværk, båden var en fornøjelse at sejle....kæft hvor var det skønt....

4 1/2 time var vi ude, rundt om Fænø, ned til Hejlsminde og op omkring de 2 lillebælts broer....

Det gode vejr havde forladt os på hjemturen, og det var både blevet overskyet og det var blæst op....Så på med kalechen også ellers bare pløje videre ind mod havnen....

Det der med at ligge ind på havnepladsen....deeeeeet skal vi nok have øvet lidt mere, eller alternativt kan vi også bare blive skilt med det samme....
Reply With Quote
  #2  
Gammel 05-04-2009, 16:56
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Nej ikke endnu - men med 3 ugers ferie, startene imorgen, så skulle der være en chance for, at det sker om ca. 14 dage, hvis vejrguderne vil!
Jeg var dog en tur på fjorden igår, med en kollega, som skulle have sin styrpultjolle i vandet for første gang, så det blev da til en 3 timers sejlads, og året første sol på kinderne.
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #3  
Gammel 05-04-2009, 17:46
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
igår kl. 12 startede Ford'en efter lidt udluftning....

Efter 15 minutter hvor den stod og tøffede, lagde vi fra kaj og sejlede igennem Kolding fjord...

Helt fantastisk vejr, motoren gik som et klokværk, båden var en fornøjelse at sejle....kæft hvor var det skønt....

4 1/2 time var vi ude, rundt om Fænø, ned til Hejlsminde og op omkring de 2 lillebælts broer....

Det gode vejr havde forladt os på hjemturen, og det var både blevet overskyet og det var blæst op....Så på med kalechen også ellers bare pløje videre ind mod havnen....

Det der med at ligge ind på havnepladsen....deeeeeet skal vi nok have øvet lidt mere, eller alternativt kan vi også bare blive skilt med det samme....

det kan virkelig være en øvelse der sætter ægteskabet på prøve. jeg har set mange sjove episoder i de år jeg har sejlet husk at alle øjne i havnen kikker på den båd der er ved at lægge til. For et par år siden så jeg et par der ville ind på den mest umulige plads (i forhold til vinden) manden ombord forlangte at konen skulle fange de 2 pæle agter og samtidig skulle hun også tage imod ved stævnen han var gal men det var hun sgu også så med det samme båden var så tæt på broen at hun kunne komme i land smed hun trossen tilbage på båden og gik han så sgu sjov ud i hovedet men han fortjente det.
Når vi kommer i havn prøver jeg at finde den plads der er lettest at ligge til ved men mange gange er der ikke flere muligheder.Når jeg har bestemt hvilken plads vi skal ind på, aftaler vi hvordan vi gør inden jeg sejler ind.
nogle gange må vi lægge båden på tværs op af pælene og så få trosserne på og trække båden ind.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 05-04-2009, 18:38
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Problemet er at den plads vi har fået er temmelig lang, til gengæld er den ikke bredere end at båden kun lige går ind...

Så vi havde aftalt at konen og vores datter på 14, skulle tage hver deres side, og så ligesom trække båden stille og roligt frem ad...

Men de stod på et tidspunkt og skubbede i hver sin retning, så de på det nærmeste var ude i noget omvendt tovtrækning, med det resultat at båden ikke rokkede sig ud af stedet...Jeg kunne godt se det, men skulle dels grine og dels kunne jeg se på konens ansigtsudtryk, at jeg skulle vare mine ord....

Da de så endelig fik pælene ned til stævnen slap de begge deres pæle, og begyndte at tøjre båden....Men da der ca. er 6 mtr. fra hæk til pæl, når den er tøjret rigtigt op, begyndte den at drive sidelæns over imod nabo båden....Og da det ikke var hvad vi havde aftalt, opdagede jeg det ikke, før konen råbte om jeg sov....også var tonen ligesom lagt...

Nå men bov propeller er dældulme mig en kanon opfindelse, og hvor er jeg glad for at vores båd har sådan en....
Reply With Quote
  #5  
Gammel 05-04-2009, 18:56
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
HA HA det giver mange sjove og mindre sjove episoder men det vigtigste er at holde masken og vide hvornår man også skal holde mund.

du må have en trosse fra agterpælene ind til broen den er faktisk god hvis båden skal trækkes på plads med håndkraft. i nogle tilfælde kan trossen også hjælpe med at holde båden fri af nabo båden.
jeg prøvede at få en fender i nakken fordi pladsen mellen pælene var for lille
og jeg havde selvfølgelig hængt fenderne ud inden vi sejlede ind. kunne sgu ikke forstå båden ikke rigtig ville ind på plads og lige i samme øjeblik konen råbte at fenderen var i klemme gav den slip og jeg stod det forkerte sted.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #6  
Gammel 05-04-2009, 18:59
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
du må have en trosse fra agterpælene ind til broen

Lige præcis i formiddags var jeg på havnen og rigge sådan en til...
Reply With Quote
  #7  
Gammel 05-04-2009, 19:15
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
du må have en trosse fra agterpælene ind til broen

Lige præcis i formiddags var jeg på havnen og rigge sådan en til...
vi sejler næsten altid ind så pælene er midtskibs og tager hver en trosse om pælen så går hun ud foran og tager fra/imod mens jeg styrer agtertrosserne.
er der trosse fra pælen til broen trækker hun os ind med den.
så når hun siger stop er det bare med at holde igen på agter trosserne.
det er nok på den måde vi har mest husfred ombord.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #8  
Gammel 05-04-2009, 19:17
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Lav en til SB og BB side, og lav en "pensionistsnor"
2 stk. liner med øjesplejs i den ene ende, og en rustfri kovs i den anden som dine stræktove løber igennem. Når du bakker ud fra din pæleplads følger disse to "styreliner" med ud til pælene, hvor de hænges op til du kommer ind igen.
På denne måde, er der altid styr på stævnen når du sejler ud eller ind på din plads.
Jeg har selv brugt dette "billige styresystem" i flere år, selvom jeg ikke har nået pensionistalderen endnu!
Fordelen er, at du altid vil ligge midt på din plads.
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #9  
Gammel 05-04-2009, 19:02
ChristianX's Avatar
ChristianX ChristianX er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
Billeder: 17
Citér:
jeg prøvede at få en fender i nakken fordi pladsen mellen pælene var for lille
og jeg havde selvfølgelig hængt fenderne ud inden vi sejlede ind. kunne sgu ikke forstå båden ikke rigtig ville ind på plads og lige i samme øjeblik konen råbte at fenderen var i klemme gav den slip og jeg stod det forkerte sted.
Det gad jeg sku godt se Lige til AFHV
__________________
Mvh Christian Berendt

Marineservice-sjælland
Reply With Quote
  #10  
Gammel 05-04-2009, 19:08
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by ChristianX Se indlæg
Det gad jeg sku godt se Lige til AFHV
tør ikke at tænke på hvad hun ville have sagt hvis den hande ramt hende
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Nu er det forbudt at skfå skroget af sin båd til at slippe vandet? Anders kr Bådrelaterede links 40 03-06-2012 22:00
Hvor meget har du fået sejlet i år Lars T Generelle spørgsmål 13 12-02-2010 16:59
Hvornår skal båden i vandet i år? ENN Generelle spørgsmål 23 12-03-2009 10:00
Nogen der mangler en bil. HB aarhus s Salg af diverse 9 02-03-2009 19:15
Sådan ser en motor ud når den har fået vand ENN Motor 2 22-06-2008 12:12

» Statistikker
Medlemmer: 128,475
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, MorganneK
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:11.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden