» Online brugere: 197 |
0 medlemmer og 197 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

29-04-2009, 15:04
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
|
|
Tak for rådende, hvad er bedst alu eller kobber skive ?
Er en rustfri bolt ok ?
|

29-04-2009, 15:51
|
|
hvad kvadrat er det jeg har muffer+presse værktøj til det meste,det kan du godt låne
|

29-04-2009, 19:00
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Citér:
Originally Posted by Casper T
hvad kvadrat er det jeg har muffer+presse værktøj til det meste,det kan du godt låne
|
Det var da et godt tilbud.
muffer+presse er også ok og valget hvis man ikke har mulighed for at lodde.
Det bliver brugt til de fleste samlinger.
det vigtigst er en god kontakt imellem fladerne, hvis du bolter dem sammen ville jeg slibe/file dem helt rene og bolte dem sammen til en iltfri samling, men vigtigt er det også at samlingen beskyttes med en kraftig krympeflex med lim.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

29-04-2009, 19:57
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Citér:
Originally Posted by Jess
Tak for rådende, hvad er bedst alu eller kobber skive ?
Er en rustfri bolt ok ?
|
Jeg ville bruge kobber. Og rustfri bolt er et must. Men tilbuddet om muffer og værktøj er nok den bedste løsning du får, hvis du ikke vi ofre nye kabler. Og krympeflex med lim!!!
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

29-04-2009, 20:06
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Citér:
Originally Posted by Jess
Tak for rådende, hvad er bedst alu eller kobber skive ?
Er en rustfri bolt ok ?
|
Jeg forstår ikke ideen med en skive imellem, istedet for at samle to flader samler man jo så fire flader.
Og kvadratet hvor strømmen kan løbe bliver mindre.
fil dem til og en passende rustfri bolt og møtrik med en skive på hver side, måske lidt polfedt og så krympeflex.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

29-04-2009, 21:25
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
|
|
Tak for hjælpen drenge, og tak til Lars for tilbuddet. Jeg ved ikke hvad kvadrat de originale er og det er svært at måle uden at skære i dem 
Jeg venter lige med at flytte batterierne til vi har været på tur i næste uge.
Jeg skal også have skiftet polskoene og regner med at vælge den her model:

er de ok eller skal man vælge dem med plastkappe ?
Den type kabelsko som kan skrues på er det ringere end de pressede ?:

Sidst redigeret af Jess; 29-04-2009 kl. 21:34.
|

30-04-2009, 06:45
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Der er jo også denne mulighed.
http://www.hb-elektronik.dk/

__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

30-04-2009, 07:22
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
[QUOTE=Jess;12038]Tak for hjælpen drenge, og tak til Lars for tilbuddet. Jeg ved ikke hvad kvadrat de originale er og det er svært at måle uden at skære i dem 
Jeg venter lige med at flytte batterierne til vi har været på tur i næste uge.
Jeg skal også have skiftet polskoene og regner med at vælge den her model:
det er en god solid batteri kabelsko med en bolt der kan tåle at blive spændt
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

04-05-2009, 05:28
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
I skal ikke gøre som der var gjort på min båd se billed.
Hvilken dimension skal man bruge for et kabel på 2 m længde?
|

04-05-2009, 10:44
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
ved du noget om hvor mange amp du bruger til forvarmning og starter 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

04-05-2009, 10:48
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Jeg har ingen forvarmer og starteren ved jeg heller ikke noget om, men jeg har lige fået lavet kablet i samme længde som det gamle og det er i 50 mm2. Kablet er 3,20 m.
|

04-05-2009, 21:17
|
|
Samlingen med spændebånd ser ikke lige særlig pro ud; men eftersom begge kabler er presset sammen og spændebåndet holder det hele sammen på samme måde som var det loddet er det faktisk en løsning der kan bruges. Det kunne dog laves lidt mere pro.
Jeg har lige lavet mine kabler om da jeg monterede en batterimonitor og her valgte jeg at bruge 95mm2 kabel. Startstrømmen har senere vist sig at være 150A i kablerne, så her skal der ikke være en samling som har for stor modstand da det vil genere en volsom varme.
|

04-05-2009, 21:27
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by erjohans
Samlingen med spændebånd ser ikke lige særlig pro ud; men eftersom begge kabler er presset sammen og spændebåndet holder det hele sammen på samme måde som var det loddet er det faktisk en løsning der kan bruges. Det kunne dog laves lidt mere pro.
Jeg har lige lavet mine kabler om da jeg monterede en batterimonitor og her valgte jeg at bruge 95mm2 kabel. Startstrømmen har senere vist sig at være 150A i kablerne, så her skal der ikke være en samling som har for stor modstand da det vil genere en volsom varme.
|
Jeg ville kun have lavet et som en nødløsning ikke en permanenet, men nu er erstatningen købt og skal monteres i morgen formiddag .
Løsningen på et senere tidspunkt er at få et stort relæ ned i nærheden af batterierne så man undgår de lange kabler til starteren.
|

05-05-2009, 09:10
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by erjohans
Jeg har lige lavet mine kabler om da jeg monterede en batterimonitor og her valgte jeg at bruge 95mm2 kabel. Startstrømmen har senere vist sig at være 150A i kablerne, så her skal der ikke være en samling som har for stor modstand da det vil genere en volsom varme.
|
95 mm2 ? Det var dog voldsomt. Hvor lange kabler har du ?
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,930
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Davidtiz |
|