» Online brugere: 175 |
0 medlemmer og 175 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

12-05-2009, 06:47
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
Jeg forstår ikke helt at motorårgangen er 2005 ???
|
Selve motoren er såmænd blot blevet skiftet i 2005, mens drevet er det samme.
OMC har et lidt blakket ry, noget af det er massehysteri, noget andet er måske lidt berettiget, men de fleste drev, uanset fabrikat, af ældre dato har skavanker. Men kender man dem, så kan man sagtens have et velfungerende drev af ældre dato.
Den model der er til salg, er den elektrisk skiftede udgave, som blev lavet op til 1977.
"Stringer", som OMC drevene op til Cobra modellen blev kaldt, har en svaghed med deres vandpumpeaksel. Med tiden bliver strålerne i akslen ødelagt og til sidst drejet over. Det medfører at drevet ikke kan gå i gear og ikke pumper vand. Jeg har skiftet aksel i nogle drev, det er ikke så vanskeligt, man skal bruge alm værktøj (i tommer), samt en glidehammer/slaghammer, til at løsne vandpumpehuset med, hvis det har siddet længe.
Delene sidder i den øverste gearkasse. Den nederste gearkasse er der stort set ikke noget galt med, det er også heldigt, for det kniber med at få reservedele til den. Den øverste gearkasse kan der fås alle dele til.
Man skal være opmærksom på, at drevet ikke er glad for voldsomme motorer, altså store V8'ere. Det er ikke nogen god ide at skrue en ny 5.7 MPI sammen med et elektrisk skiftet stringer drev, hvis man samtidig har tænkt sig at bruge den til vandski, samt sejlads for fuld hammer i flere timer i træk.
Til almindelig brug, sammen med den V8'er der sidder i båden i annoncen, går det nok.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

12-05-2009, 08:24
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Som der rigtig nok bliver skrevet, så kan det være en blandet oplevelse at sejle med OMC.
Med den alder de fleste OMC´ere har på bagen, bør de fleste "børnesygdomme" på drivlinien været afhjulpet af de tidligere ejere. Det betyder ikke, at drivlinien er fejlfri, men nærmere at fremtiden måske kan byde på forholdsvis dyre reparationer forårsaget af generel slitage - der er tidligere nævnt vandpumpeaksel, og det er et svagt punkt på den omtalte drivlinie.
Det elektriske gearskifte er simpelt nok - her kan horizonblue uden tvivl gå dybere ind i dette emne - men kan være problematisk, hvis ikke alle komponenter er fejlfri.
Den store bælg ved agterspejlet har til tider vist svaghedstegn. Har den aldrig været udskiftet før, bør det påregnes i nær fremtid.
Ældre både bliver næppe problemfri selvom de er passet og plejet. Det er en forudsætning, at du kan lave en stor del af det mekaniske arbejde på drivlinien. Kan du ikke det, bliver det nogle meget dyre sømil du får sejlet.
Marineværksteder der vil gå dybere ind i OMC med elektrisk gearskifte, kan nok tælles på een hånd.....
Edit:
Båden er fin - det kræves at du kan lave en stor del af det mekaniske selv - reservedele er hip som hap - jeg tror umiddelbart at du flytter din irritation fra Volvo Penta AQ170 til OMC med elektrisk gearskift.
Jeg ville nok finde en anden båd med en mere tidssvarende drivlinie.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

12-05-2009, 08:59
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Dt er da fair snak. Der er godt nok et ekstra drev med i prisen, men jeg er ikke motor-mekaniker og vil helst have noget jeg kan have tillid til. Umiddelbart er min tillid til Volvo dog intakt, da det sandsynligvis blot drejer sig om motor-justeringer, men jeg havde dog behov for at få mere viden om OMC. Men det som jeg nu læser er at jeg bør holde mig fra denne drivlinie hvis jeg bare vil sejle uden at skulle skrue for meget ...??...
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

12-05-2009, 10:32
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Så, nu har jeg kigget lidt videre - det ser ud til at jeg åbenbart skal omkring flere både med OMC drev - http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=7582 Denne har så et Cobra-drev hvor den anden var et Stinger-drev. Hvad er forskellen og hvad er bedst?
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

12-05-2009, 11:07
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Det elektriske gearskifte på Stringer drevet er faktisk lidt genialt, trods alt.
Der er ikke en klokobling eller andet som skal fare frem og tilbage, for at skifte gear.
Der sidder to elektromagneter, en til frem og en til bak. Der sidder også to kraftige fjedre ved hvert tandhjul, som kan gribe om hvert sit nav. Fjederen griber om navet, når der sættes strøm til elektromagneten og derved er drevet i gear, enten frem eller bak.
Det vil sige, at der ikke er nogle mekaniske komponenter, som bevæger sig. Kun fjederen som trækker sig sammen om navet og tager skrueakslen med sig.
Så vidt jeg husker, bruger drevet omkring 1-2 ampere når det er i gear. Og det er ganske alm 12 volt.
For at få drevet i frigear, skal strømmen blot afbrydes. Det er ikke nødvendigt at cutte tændingen på motoren, som på Cobra/Alpha One.
Cobra'en blev kendt(berygtet) på gearskiftet, da der var fejl i kablerne på de første drev. Det resulterede i at klokoblingen og modhagerne på tandhjulene blev spist op. I dag sejler der formentlig ikke nogen drev rundt, hvor dette problem længere spøger, for det er snart 20 år siden.
Et andet punkt, som Rolf sikkert kan fortælle lidt om, er lækage. De bliver gerne utætte ved pakdåsen under vandpumpen.
Jeg har også oplevet at det lille kobberrør som sidder i toppen af drevet, hvor kølevand bliver suget op igennem, har været tæret. Det resulterer i at der kommer luft(udstødningsgas) med i kølevandet og pumpen kun "sjatpisser" eller slet ikke pumper.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

12-05-2009, 17:06
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Kort sagt, jeg skal holde mig fra Cobra-drevet, men Stringer-drevet er rimelig anvendeligt hvis det er vel vedligeholdt??
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

12-05-2009, 17:24
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by Albjerg
Kort sagt, jeg skal holde mig fra Cobra-drevet, men Stringer-drevet er rimelig anvendeligt hvis det er vel vedligeholdt??
|
Njaeh, jeg ville nu nok vælge Cobra'en, til den kan alle reservedele fås. Og hvis du kunne hitte på at skifte motoren ud senere, så er udskæringen i agterspejlet efter Cobra'en universal, passer til Volvo Penta SX samt Mercruiser.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,175
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, JamesClozy |
|