Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 185
0 medlemmer og 185 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

 
 
Emne værktøjer Visning af emner
Prev Previous Post   Next Post Next
  #10  
Gammel 12-05-2009, 11:07
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Det elektriske gearskifte på Stringer drevet er faktisk lidt genialt, trods alt.

Der er ikke en klokobling eller andet som skal fare frem og tilbage, for at skifte gear.

Der sidder to elektromagneter, en til frem og en til bak. Der sidder også to kraftige fjedre ved hvert tandhjul, som kan gribe om hvert sit nav. Fjederen griber om navet, når der sættes strøm til elektromagneten og derved er drevet i gear, enten frem eller bak.

Det vil sige, at der ikke er nogle mekaniske komponenter, som bevæger sig. Kun fjederen som trækker sig sammen om navet og tager skrueakslen med sig.

Så vidt jeg husker, bruger drevet omkring 1-2 ampere når det er i gear. Og det er ganske alm 12 volt.

For at få drevet i frigear, skal strømmen blot afbrydes. Det er ikke nødvendigt at cutte tændingen på motoren, som på Cobra/Alpha One.


Cobra'en blev kendt(berygtet) på gearskiftet, da der var fejl i kablerne på de første drev. Det resulterede i at klokoblingen og modhagerne på tandhjulene blev spist op. I dag sejler der formentlig ikke nogen drev rundt, hvor dette problem længere spøger, for det er snart 20 år siden.

Et andet punkt, som Rolf sikkert kan fortælle lidt om, er lækage. De bliver gerne utætte ved pakdåsen under vandpumpen.

Jeg har også oplevet at det lille kobberrør som sidder i toppen af drevet, hvor kølevand bliver suget op igennem, har været tæret. Det resulterer i at der kommer luft(udstødningsgas) med i kølevandet og pumpen kun "sjatpisser" eller slet ikke pumper.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
 


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 126,175
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, JamesClozy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 01:54.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden