» Online brugere: 270 |
0 medlemmer og 270 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45. |
|
 |

17-05-2009, 09:16
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Det er en af dem Ketner sælger er det ikke?
Det er vist engelske trailere ? og med Ketners prispolitik er de endda dyre
Jeg havde engang en Variant trailer der bukkede (men kun let) på samme sted den havde også kraftigere ramme midtpå men tyndere i enderne det er en dårlig konstruktion
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

17-05-2009, 16:07
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Det er en af dem Ketner sælger er det ikke?
Det er vist engelske trailere ? og med Ketners prispolitik er de endda dyre
Jeg havde engang en Variant trailer der bukkede (men kun let) på samme sted den havde også kraftigere ramme midtpå men tyndere i enderne det er en dårlig konstruktion
|
Jo, Ketner sælger dem. Umiddelbart ser de ok ud. Jeg er begyndt at lede lidt efter en Trailer til Suntop'en, da jeg kun har en hjemmelavet ophalervogen. Når Flyfish'en er færdig, vil jeg have Suntop'en som en trailerbåd.
Et krav jeg har, er at den skal være en-akslet. Den skal kunne laste ca 1000-1200 kg. Før i tiden var det næsten kun buggy trailere, som kunne laste det.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

17-05-2009, 16:11
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Kig i tyskland fx på en ohlmeier http://www.ohlmeier-trailer.de/liste_motorb.htm
de laver enkeltakslede med lasteevne op til 1440 kg
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
Sidst redigeret af ENN; 17-05-2009 kl. 17:41.
|

17-05-2009, 18:56
|
 |
Junior admin
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 705
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Det er en af dem Ketner sælger er det ikke?
|
Jo...
Citér:
Originally Posted by ENN
Det er vist engelske trailere ?
|
Jeg har en sådan til Örnvik'en...... og hvad jeg har fundet frem til så er den Fransk.....
Fulgte med båden... så jeg har hverken for eller imod 
__________________
Jan Rasmussen
40 74 04 25
|

17-05-2009, 19:05
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Gad vide hvad der præcist er sket med den - altså hvordan skete det? horizons teori er nok rigtig - men er der nogen der kender hele historien?
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
Sidst redigeret af ENN; 17-05-2009 kl. 19:31.
|

17-05-2009, 19:33
|
|
den havde også kraftigere ramme midtpå men tyndere i enderne det er en dårlig konstruktion
Det er ikke for noget, men det er altså lidt noget pladder....
1 trailer er ikke designet til at båden skal vippes fra borde, den skal rulles/trækkes på.
Og hovedvægten fra båden skal være på køl rullerne, og den bagerste kølrulle må ikke sidde for langt bagud, men da den jo er til at rykke frem og tilbage, er det et spørgsmål om justering af ens traliler...
Konstruktionen er med det samme profiljern hele vejen igennem, også er der svejset en forstærkning på omkring akselen....
Men igen, ingen trailere er designet til at bådene skal vippes af. Hvis bådene vippes vil der altid efter kraft*arm princippet være et meget stort tryk på bagenden af traileren, og det er der ingen trailere der kan klare...
|

17-05-2009, 19:42
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Det er et spørgsmål om en profils evne til at modstå et bøjningsmment og der vil en kraftigere profil modstå større bøjningsmoment end en svagere, min variant trailer bøjede svagt præcis der hvor profilen gik over til at være svagere - den havde dobbentprofiler ved akslerne og ca 1 meter ud på begge sider og derefter en enkelt profil. Den knækkede aldrig men var skæv ret hurtigt fra ny af - og den blev som ikke mishandlet
Man kan selvfølgeligt flytte den bagerste kølrumme frem - men så udsættes båden jo bare for en større last på den del der "hænger frit" så den bagerste kølrulle skal støtte så langt bagude som muligt for at tage vægten af motor mv. - ellers er det bare båden der skal bære vægten af motoren der hænger et stykke bagved kølrullen
Der er stor forskel på styrken af rammerne i trailere - noget kunne indikere at man bygger dem med forskellige styrkefaktorer
Der er dog ingen tvivl om at man kan mindske ricikoen ved at køre traileren godt ud i vandet - men den største påvirkning må næsten være ved kørsel over bump mv.
Her er et billede af traileren

__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

07-08-2009, 11:44
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Jeg havde engang en Variant trailer der bukkede (men kun let) på samme sted den havde også kraftigere ramme midtpå men tyndere i enderne det er en dårlig konstruktion
|
Jeg oplever desværre det samme på min 2mdr. nye Varianttrailer 1500/1150 kg :-( Den bukker meget let foran det 10mm pladestykke der er påsvejset til montering af akslen.
Jeg er tvunget til at rykke akslen frem pga kuglevægten, som selvom den næsten er rykket helt frem, stadig er omkring 70 kg, altså ligepå grænsen til det tilladte. Det giver jo heller ikke det bedste greb på rampen :-(
Jeg syntes dog det er lidt forkert det kan ske, Variant (og alle andre fabrikanter) foreskriver jo selv at man ikke skal køre traileren længere ud i vandet end til dækkanten. Så er det svært at undgå der bliver et vippepunkt, med tilhørende kraftigere belastning af traileren.
IMHO burde der været taget højde for det i trailerens konstruktion.
Jeg må se at få monteret nogle sideforstærkninger inden det går helt galt.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Sidst redigeret af Lars T; 07-08-2009 kl. 12:10.
|

07-08-2009, 11:59
|
|
Som jeg ser det, så er kølrullerne al for langt tilbage, de skal længere frem at være.
Når de er så langt tilbage, så vil du opleve at båden vipper, og næsten også med 100% garanti, så støtter siderullerne heller ikke i starten når du haler din båd op...
|

07-08-2009, 12:15
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
Som jeg ser det, så er kølrullerne al for langt tilbage, de skal længere frem at være.
|
Ja det er helt klart det der er problemet.
Dog er jeg helst ikke interesseret i at få de bagerste ruller længere frem, da de så vil sidde over en halv meter fra agterspejlet, det syntes jeg er for langt inde i fht. den store vægt bag på båden (motor osv).
Desuden syntes jeg ikke om at vangerne rager så langt bagud når rullerne er rykket frem, så skal båden ikke dreje meget før den støder på, især hvis der er sidevind.
Men jeg er helt enig med dig i at det ville løse problemet.
Citér:
Originally Posted by Peter508
Når de er så langt tilbage, så vil du opleve at båden vipper, og næsten også med 100% garanti, så støtter siderullerne heller ikke i starten når du haler din båd op...
|
Det havde jeg selv forventet ville være et problem, især når der ikke er flere sideruller end der er. Men båden vipper faktisk ikke, hele den bagerste del ligger i vandet og giver støtte/balance. Og når den kommer fri af vandet er der støtte nok på traileren.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Sidst redigeret af MartinN; 07-08-2009 kl. 12:57.
|

07-08-2009, 12:54
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Citér:
Originally Posted by MartinN
Jeg oplever desværre det samme på min 2mdr. nye Varianttrailer 1500/1150 kg :-( Den bukker meget let foran det 10mm pladestykke der er påsvejset til montering af akslen.
Jeg er tvunget til at rykke akslen frem pga kuglevægten, som selvom den næsten er rykket helt frem, stadig er omkring 70 kg, altså ligepå grænsen til det tilladte. Det giver jo heller ikke det bedste greb på rampen :-(
Jeg syntes dog det er lidt forkert det kan ske, Variant (og alle andre fabrikanter) foreskriver jo selv at man ikke skal køre traileren længere ud i vandet end til dækkanten. Så er det svært at undgå der bliver et vippepunkt, med tilhørende kraftigere belastning af traileren.
IMHO burde der været taget højde for det i trailerens konstruktion.
Jeg må se at få monteret nogle sideforstærkninger inden det går helt galt.
|
Helt enig - det burde der være taget højde for ved konstruktionen - kig på fx en ohlmeier der er rammen betydeligt mere veludført end på variant osv de laver nogle af de bedste rammer jeg har set kraftige og veludførte med perfekte svejsninger og rammen er forstærket i hele længden ikke bare omkring akslerne
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

07-08-2009, 13:21
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Helt enig - det burde der være taget højde for ved konstruktionen - kig på fx en ohlmeier der er rammen betydeligt mere veludført end på variant osv de laver nogle af de bedste rammer jeg har set kraftige og veludførte med perfekte svejsninger og rammen er forstærket i hele længden ikke bare omkring akslerne
|
Jeg kan faktisk godt huske du anbefalede Ohlmeier til mig inden jeg købte Varianten. Og de ser meget solide ud, de er helt klart konstrueret ud fra helt andre principper om kvalitet og holdbarhed.
Jeg valgte bl.a. denne Variant da jeg fik et rigtig godt tilbud, samt at den er konstrueret på en 1800 kg. ramme, så jeg regnede ikke med det ville blive et problem med vægten på mit setup. (ca. 1150 kg)
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

07-08-2009, 14:51
|
|
Jeg havde en trailer magen til din, da vi stadig havde trailerbåd.
Det at de bagerste ruller sidder længere fremme, gør at side rullerne tager bedre og hurtigere fat, derved kan din båd faktisk ikke ramme vangerne.
Jeg havde selv mine ruller længere fremme, og oplevede ingen problemer med det overhovedet. Hverken ved i lægning eller ophaling, ej heller da jeg transporterede den hjem fra Østrig på traileren.
Min var med indenbordsmotor, og havde også en del vægt agter...
|

08-08-2009, 16:53
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
Igår da min nye båd skulle på land,
Lånte jeg en trailer af nogen venner, som har en 26 fods bayliner, trialeren var alt for stor, men den skulle jo bare hjem og hives af traileren så skidt pyt,
Jeg sejler båden op på traileren, og så for jeg min svenske kampvogn igang, dog måtte den tages i 3 etaper op, da den ik kunne trække den,
Da vi nåede toppe hvor bilen kom op og stå vandret, og båden stadig var på de skrå, kom der en yderst ubehalig lyd og noget gamel metal der går fra hindanden, der resulteret i at, traileren knækket, 2 meter fra koblingen, og malingen skallet af og så var den råden inden under, så vi måtte hjem og hente noget storer bjælker og stive den af så den kunne komme hjem,
Men Vores venner vil forsat trailer den 2 tons bayliner på den, jeg skal bare ikke være i nærheden af den når de går det, min vejer 1000kg,
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda
Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk
20 43 99 58
|

09-08-2009, 21:22
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: bogense
Indlæg: 133
|
|
Citér:
Originally Posted by Anders kr
Igår da min nye båd skulle på land,
Lånte jeg en trailer af nogen venner, som har en 26 fods bayliner, trialeren var alt for stor, men den skulle jo bare hjem og hives af traileren så skidt pyt,
Jeg sejler båden op på traileren, og så for jeg min svenske kampvogn igang, dog måtte den tages i 3 etaper op, da den ik kunne trække den,
Da vi nåede toppe hvor bilen kom op og stå vandret, og båden stadig var på de skrå, kom der en yderst ubehalig lyd og noget gamel metal der går fra hindanden, der resulteret i at, traileren knækket, 2 meter fra koblingen, og malingen skallet af og så var den råden inden under, så vi måtte hjem og hente noget storer bjælker og stive den af så den kunne komme hjem,
Men Vores venner vil forsat trailer den 2 tons bayliner på den, jeg skal bare ikke være i nærheden af den når de går det, min vejer 1000kg,
|
kunne lyde som om den har haft en skade på vangen og bare er blevet malet over
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,519
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, GidgetLofl |
|