|
 |

19-05-2009, 19:58
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Mercedes 300D - W124 - diesler er pålideligheden selv dog kan motorer der har kørt som taxa have en tvivlsom driftsikkerhed.
Jeg ville søge efter brugte Mercedes dieselmotorer i Tyskland og gerne fra totalskadede biler. Motorer med turbolader bør man dog se bort fra også i Mercedes-regi. De har som ofte levet et hårdt liv, hvor ejeren næppe har kørt og behandlet dem efter foreskrifterne. Topstykkerne på de turboladede motorer er et generelt problem på Mercedes biler - de flækker for et godt ord.
Nye topstykker er dyrere end kokain......
__________________
Chi non risica, non rosica
|

19-05-2009, 20:26
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
|
Hehe, jamen hvis du skal bruge 2 stk og jeg skal bruge 2 stk, så kan vi vel sætte en serieproduktion i gang af de stumper der skal laves :-)
Det var godtnok ikke mange penge for de der øser i Tyskland, men de har da været på månen og tilbage igen, med de kilometer.
Så det ville da nok være en god ide at lukke dem op og overhale dem. Jeg har egentlig ikke undersøgt hvad det vil koste at sætte sådan et par maskiner i stand. Havde bare lidt på fornemmelsen at det ikke er helt gratis.
Hvis man afleverer en blok med stempler, krumtap osv i, til et cylinderfirma og får den tilbage, opboret, nye stempler, lejer osv, er man over 10000 kr fattigere. Har spurgt ved et par cylinderfirmaer. Det var så for en 4 cyl benzinmotor, en 6 cyl er nok ikke billigere.
Derefter skal man så i gang med at lave topstykke, pumpe, dyser......
Som Rolf skriver, skal man måske nok være forsigtig med turbomaskiner, selvom det jo er tillokkende med lidt flere hk.
Der er også mere bøvl med at marinisere turbomotoren, mere rørføring, måske vandkølet turbo...
Måske var det bedre med OM 606 motoren med 136 hk (uden turbo) 24 ventiler, 5000 o/min ikke værst, men drejningsmomentet er ikke imponerende, 210 Nm. Det er da okay, men en gammel 6 cyl LT 2,4 turbodiesel har næsten det samme..............
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

19-05-2009, 20:40
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Rolf er det bil Turbo motorer du tænker eller Turbo motorer genneralt.
For ved da Volvo's 4Cyl Diesel ( turbo ) 130hk, holder rigtig godt...
Jamen for helved HB, det burde vi virkelig. Det er jo det der afholder folk fra at gøre det. De mangler et komplet kit til at montere det. Se det for dig, Mercedes 3.0 TD, ca 140hk på krumbassen, DIESEL HK, Monteret på alpha one drive, Kit incl. alles 7500kr.
Ting der skal køles, tror turboladeren kan du holde kølig nok med olien. Den skal jo ikke lade mere end 0.6Bar. Men ellers udstødning. Men Topstykket og blok ville jeg helt klart køle med Kølervæske, som på min gamle bmw. Lave et keramisk rør som blev kølet af saltvand også ( levetiden er 20år for hver rensning eller noget i den dur ).
Du montere så rustfrie udstødninger ( kanon til saltvand ) og ser godt ud i maskinen. Diverse beslag.
Jeg er vild med ideen om de maskiner i en båd.
Jeg kan lige tage på arbejde og undersøge prisen for en "let" renovering af sådan en maskine.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

19-05-2009, 21:31
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Motorerne kan ikke holde til direkte saltvandskøling - topstykkerne er jo bl.a af aluminium.
Mercedes turbodiesler er slet ikke på samme kvalitetsniveau med de velkendte Mercedes diesel sugemotorer - der er en verden til forskel.
Jeg ville måske arbejde hen i retning af mere moderne dieselmotorer end dem der fandtes i W124 og som så dagens lys i 1985, da modellen blev introduceret. Selve teknikken i W124 dieselmotoren er identisk med samme i
W123 - forkammerdiesel.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

19-05-2009, 21:36
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Rolf er det bil Turbo motorer du tænker eller Turbo motorer genneralt.
For ved da Volvo's 4Cyl Diesel ( turbo ) 130hk, holder rigtig godt...
Jamen for helved HB, det burde vi virkelig. Det er jo det der afholder folk fra at gøre det. De mangler et komplet kit til at montere det. Se det for dig, Mercedes 3.0 TD, ca 140hk på krumbassen, DIESEL HK, Monteret på alpha one drive, Kit incl. alles 7500kr.
Ting der skal køles, tror turboladeren kan du holde kølig nok med olien. Den skal jo ikke lade mere end 0.6Bar. Men ellers udstødning. Men Topstykket og blok ville jeg helt klart køle med Kølervæske, som på min gamle bmw. Lave et keramisk rør som blev kølet af saltvand også ( levetiden er 20år for hver rensning eller noget i den dur ).
Du montere så rustfrie udstødninger ( kanon til saltvand ) og ser godt ud i maskinen. Diverse beslag.
Jeg er vild med ideen om de maskiner i en båd.
Jeg kan lige tage på arbejde og undersøge prisen for en "let" renovering af sådan en maskine.
|
Nic for satan, du besidder virkelig ungdommens optimisme og gå på mod, det er sgu godt at se :-)
Opskriften på køling tror jeg er følgende:
Varmeveksler tages fra Mercruiser 3,7 L (4 tommer model) den kan køle en 190 hk benzinmotor incl udstødningsmanifold. Kan købes brugt på ebay. Den er dejlig universal lavet. De dukker af og til op, da der formentlig bliver kasseret en del af disse motorer.
Svejse en manifold med vandkammer, altså som en almindelig manifold til marinemotorer. Gerne alm sort jern. Varmelednings-koefficienten er mere gunstig for jern end rustfrit stål, altså jern leder varme bedre end rustfrit stål.
Kølevand, fra veksler ind i motoren, derefter ud i manifolden og så op i veksleren igen. Så holder manifolden "evigt"
Svejse et udstødningsknæ i rustfrit stål, som boltes på manifolden, så havvandet fra veksleren kan blive blandet med udstødningsgas her (som de fleste andre marinemotorer)
Da der skal saltvand i her, er rustfrit fint og så længe det kun er et knæ, mener jeg ikke at den dårligere evne til at lede varme, har nogen betydning.
Og det ser jo rigtig fedt ud med rustfrie udstødningsbøjninger.
Drevet, der er vi nød til at bruge et med konuskobling, altså Mercruiser Bravo eller Volvo, da princippet om at tage tændingen for at få alpha drevet i frigear ikke er nem at få til at harmonere med en diesel. Tager man tændingen på dieselen, dør den øjeblikkelig.
Ganske vist findes der alpha diesel drev, har aldrig undersøgt hvordan det virker, men enten er der konuskobling i dem, ellers er der lavet noget i elektronikken, så motoren kan hakke i det et øjeblik, så man kan få drevet i frigear.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

19-05-2009, 21:46
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Boring slibning af krumtap etc kan foretages til helt andre priser end de nævnte - brug malmø motor renovering www.mmr.se de laver kvalitetsarbejde til maget lave priser - i kan se priserne på deres hjemmeside.
Anders fik sim motor boret derovre og kan nok berette om det - jeg har brugt dem i årevis i specialsager med MAN motorer og de kan deres kram
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

19-05-2009, 22:22
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Ser du HOBL, du har ret i det med "frigears El-delen" som kan drille meget på Alpha, min kammerat har en Searay 270 med Volvo Drev med Duo-Prop, hvor der er monteret diesler for enden ( 130Hk Turbo Volvoer ).
Sådan et drev. AQ et eller andet
Du mener ikke man sku lave en udstødningsmanifold i rustfrit også?
Skal man selv fabrikere den omtalte Konuskobling eller hvordan kan man fuske sig til den?
Jeg har hørt et rygte om man har brugt 3.3L Turbo diesler, fra Patrol. Har selv haft sådan en bil og den motor er for vild. Passer det?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

19-05-2009, 22:36
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Ser du HOBL, du har ret i det med "frigears El-delen" som kan drille meget på Alpha, min kammerat har en Searay 270 med Volvo Drev med Duo-Prop, hvor der er monteret diesler for enden ( 130Hk Turbo Volvoer ).
Sådan et drev. AQ et eller andet
Du mener ikke man sku lave en udstødningsmanifold i rustfrit også?
Skal man selv fabrikere den omtalte Konuskobling eller hvordan kan man fuske sig til den?
Jeg har hørt et rygte om man har brugt 3.3L Turbo diesler, fra Patrol. Har selv haft sådan en bil og den motor er for vild. Passer det?
|
Det skal bare være et Volvo drev; 270, 280, 290, SP, DP, SX alle har konuskobling og kan kobles sammen med diesel uden videre.
Konuskoblingen er et stykke mekanik (opfundet og patenteret af Volvo) som sidder i stedet for klokoblingen (altså frem-fri-bak) og det er ikke noget man lige kan lave om, det er bedre at vælge det rigtige drev først.
Der er nogle hjemmefuskere som har brugt Patrolmotorer i både, der var engang en Bayliner med sådanne maskiner i. De havde fået noget sort maling og et stort Mercruiser klistermærke.
Men de har så vidt vides aldrig været brugt som marinemotor af de anerkende fabrikanter. Toyota Landcruiser motorer bliver sammen med Yamaha drev, så vidt jeg ved.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,020
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Zarkosplaycle |
|