| 
				
				» Online brugere: 318 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 318 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-06-2009, 11:02
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amøbe - tæt på vandet 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Egå 
					
					
						Indlæg: 14
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
		
                  
		 Tak for tippet: Jeg tager lige ned på marinaen og køber et par søkort. Jeg har ikke kortplotter ombord, men en god gammel gps og et magnetisk kompas. Jeg regner ikke med, at turen langs nordsiden af Sjælland kan volde de store problemer, men det er jo godt at være forberedt. Det er mest ruten fra odden og så til Århus jeg lurer lidt på, men synes nu, at hele strækket en noget af en udfordring :-) 
		
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-06-2009, 11:21
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Forsøg at følge mols liniens rute - den er den korteste og der er dybt nok hele vejen - og husk at tage tidligt afsted så du har dagslys - så er den tur intet problem - og der er altid en molsfærge indenfor VHF rækkevidde hvis der sker noget (det gør der ikke) 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-06-2009, 15:25
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Træskibsnostalgiker 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Feb 2009 
					Bopæl: Bogense 
					
					
						Indlæg: 375
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg vandt sgu' engang et dykkerur i Bådmagasinet for at fortælle dem hvad en lille håndholdt GPS kan bruges til. De havde selv skrevet en artikel om emnet, hvoraf det tydeligt fremgik at de stod og navigerede ved et spisebord på land, og ikke i en LAkrydser i blæsevejr, de mente man bare skulle aflæse navigatoren og så gå ud i kanterne og finde stedet ved at afsætte en streg fra begge kanter. I bølger og et kort, som i en mindre båd som regel er foldet et par gange? Det ville jeg sgu' godt se praktiseret.   
Jeg beskrev min metode, som kort fortalt går ud på at man i alle sine kort afsætter et par eller flere Waypoints , som man benævner med kortnr.+ wpnr. de indsættes i navigatoren med samme navn. Man kan nu med goto eller anden kommando afh. af nav. få at vide hvor langt du er fra punktet og i hvilken retning det ligger. Med en gradvinkel 
eller ved hjælp af en kompasrose på kortet finder du let retningen og en forudindstillet passer udsætter disatancen. og der er hverken misvisning eller andet at regne med. 
Det var så et ur værd. Områdets karakter er bestemmende for den nødvendige nøjagtighed, der er jo ingen grund til at finnavigere, hvis der er timers åbent vand foran. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-06-2009, 17:14
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Træskibsnostalgiker 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Feb 2009 
					Bopæl: Bogense 
					
					
						Indlæg: 375
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Genlæste lige indlæg, hvad skal du i nærheden af revet og Odden for at komme til Århus. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-06-2009, 17:47
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amøbe - tæt på vandet 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Egå 
					
					
						Indlæg: 14
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Lynæs: Tillykke med dit dykkerur :-) Tusind tak for tipset. Jeg har skrevet mig det bag øret og lavet en liste over de søkort jeg skal have købt. 
 
Jeg er nødt til at runde revet for at komme ned til Kalundborg, hvor vi skal stoppe op inden vi krydser sundet. Derudover vil jeg ikke for langt ud, men så vidt det er muligt sejle langs kystlinien, så jeg har landkending. Jeg er ikke en total navigationsspasser, men vil gerne være på den sikre side. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-06-2009, 17:48
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amøbe - tæt på vandet 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Egå 
					
					
						Indlæg: 14
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		ENN: God idé med at følge molsruten. Den er også rimeligt godt afmærket.. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-06-2009, 18:39
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Træskibsnostalgiker 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Feb 2009 
					Bopæl: Bogense 
					
					
						Indlæg: 375
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Du ska' da ikke uden om Odden,men igennem Snekkeløbet, som er fint afmærket. Jeg vil ikke anbefale Kalundborg i hård vestlig vind, der render en del bølger sammen på vej ind. 
Jeg har ikke lige set vejrmeldingen. Jeg prøvede engang i vestlig kuling og det var sgu' ingen spøg. Husker vi snakkede om at, nu var det da ikke lystsejlads mere. Fjorden er nærmest som en tragt, og det gi'r sært vand. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,263 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Michaelwag | 
	 
			
		
	 
 
			 |