|
Se afstemningsresultat: Benzin eller Diesel
|
Benzin: 2 x 4,3 V6
|
  
|
8 |
40.00% |
Diesel: 2 x Mercedes OM 606
|
  
|
12 |
60.00% |
 |

10-06-2009, 09:52
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
da jeg skiftede min gamle AQ115 med drev 100 i 2005 havde jeg længe gået og funderet og regnet på hvad maskine benzin/diesel jeg skulle vælge.
jeg regnede ikke med båden skulle skiftes de første 6-8 år så gensalgsværdien
så jeg bort fra.
jeg valgte benzin igen volvo 3,0 SX da jeg skulle slippe næsten 60kg mere for en tilsvarende diesel med SX drev.
jeg sejler en del 40-80 mil 1 til 2 weekender hver måned plus 400-500 mil i sommerferien, så der bliver brugt en del benzin men prisforskellen ville nok først være tjent hjem efter 10 år. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

10-06-2009, 10:23
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
da jeg skiftede min gamle AQ115 med drev 100 i 2005 havde jeg længe gået og funderet og regnet på hvad maskine benzin/diesel jeg skulle vælge.
jeg regnede ikke med båden skulle skiftes de første 6-8 år så gensalgsværdien
så jeg bort fra.
jeg valgte benzin igen volvo 3,0 SX da jeg skulle slippe næsten 60kg mere for en tilsvarende diesel med SX drev.
jeg sejler en del 40-80 mil 1 til 2 weekender hver måned plus 400-500 mil i sommerferien, så der bliver brugt en del benzin men prisforskellen ville nok først være tjent hjem efter 10 år. 
|
Når man snakker ny motor, så havde jeg nok gjort det samme. Men I mit tilfælde, hvor jeg har tænkt mig at det skal være brugt (uanset benzin/diesel) og jeg selv kan marinisere Mercedes'erne, så er prisforskellen noget mindre. Det vil næsten koste det samme, sådan hvad jeg lige kan forestille mig.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

10-06-2009, 15:40
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Jeg er ikke i tvivl.
Diesel selvfølgelig også på grund af sikkerhed, Men adgangen til brændstof i de forskellige havne synes jeg også er vigtigt. man kan jo ikke have 4X25L dunke til at ligge i båden hele ferien for at hente benzin på en tank i "nærheden"
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

10-06-2009, 17:25
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
jeg vil også helst have diesel men økonomien var ikke til det på det tidspunkt
og i dag bruger jeg de sparede 60kg på benzin

__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

10-06-2009, 17:28
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Strøyer
Jeg er ikke i tvivl.
Diesel selvfølgelig også på grund af sikkerhed, Men adgangen til brændstof i de forskellige havne synes jeg også er vigtigt. man kan jo ikke have 4X25L dunke til at ligge i båden hele ferien for at hente benzin på en tank i "nærheden"
|
hvordan skulle jeg klare at sejle fyn og sjælland rundt uden dunke 
jeg har dog kun 2 stk. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

11-06-2009, 09:44
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Jeg ville ikke et sekund være i tvivl - Benzin.. 
4.3'erne for mig står for at være nogle at de alle bedste motorer - og de er også i mine øjne skånsomme på benzinfronten.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

11-06-2009, 11:21
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 91
|
|
min kammerat har en searay 265 flybrigde båd med sådan 2stk 4,3 det går dælme godt ca 35 knob og de starter hver gang, selv om den er fra 1988. Forbrugsmæssigt ligger den meget stabilt på ca 0,7 km. pr. liter 20-25 knob, det er meget fint for den type båd, fuld gas sejler den 0,5 km. pr. liter, så de sidste 10 knob koster jo selvfølgelig, men det er jo sjovt at prøve af en gang imellem.
|

12-06-2009, 18:21
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Ingen tvivl hos mig: DIESEL...!
2 x 136 HK med 2 x drev.......aaaaahhhhh
Du får et fantastisk godt moment, er hurtigt oppe i fart
og en meget mere økonomisk sejlads, hvilket giver lyst til flere timer på vandet.
272 HK...ja så er den da bestemt heller ikke sløv. 
30 knob burde den kunne nå..!
Held og lykke med valget
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,549
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Tysonindes |
|