| 
				
				» Online brugere: 350 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 350 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-06-2009, 10:05
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2009 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 60
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Vinterkonservering
			 
			 
			
		
		
                  
		Findes der 5 eller 10 idiotsikre gode råd for ham der gerne vil selv ? Start her, gør såden med den etc.. Hvor hældes væskes på, hvad skal ske inden og hvad skal ske efter. 
 
Hvad betyder I/O ? 
 
Er det vigtigt eller en fordel at afmontere underhus på drevet ? 
 
Bør der være fuld benzin tank over vinteren ? 
 
Tappes olien af for efterfølgende udskifting om efteråret/vinteren eller om foråret ? 
 
// Casper 
		
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-06-2009, 10:43
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hej 
  
Vi har lavet en fin lille guide der er vedhæftet herunder 
  
i/o betyder in/outboard altså indenbordsmotor med udenbordsdrev - også kaldet stearndrive - det er sådan en motor du har 
  
Du skifter olien om efteråret så er motoren klar til den nye sæsson 
  
Du kan opbevare båden med fuld eller tom tank - det er lidt et religiøst spørgsmål - selv opbavarer jeg den med minimum af brændstof af hensyn til brandfaren og fordi jeg så har frisk brændstof om foråret og ikke skal starte motoren op på benzin der har stået vintern over 
		
		
		
			
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-06-2009, 15:07
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2009 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 60
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Vedr. vinterkonservering. 
 
Skal tændrørene tages ud og med en oliekande pumpes olie ind i cylindrene ? 
 
Skal tændingen afbrydes gennem vinteren med dødmandsknappen ? 
  
Jeg forstår at vandet tappes af motoren, og at der er aftapningspropper. Hvor er de propper og hvorfor skal det vand egentlig af ? 
 
Jeg forstår at vandet tappes af manifold(e), der er aftapningspropper. Hvor er de og hvorfor ? 
  
 Mercruseren eller om man har andet mærke så skal kølervlæsken hældes på for undgåelse af frostskader, - hvor gøres dette ? 
 
 Skal manifolde også have kølervæske ? 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-06-2009, 16:06
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Casper
					 
				 
				Vedr. vinterkonservering. 
  
Skal tændrørene tages ud og med en oliekande pumpes olie ind i cylindrene ? 
  
Skal tændingen afbrydes gennem vinteren med dødmandsknappen ? 
  
Jeg forstår at vandet tappes af motoren, og at der er aftapningspropper. Hvor er de propper og hvorfor skal det vand egentlig af ? 
  
Jeg forstår at vandet tappes af manifold(e), der er aftapningspropper. Hvor er de og hvorfor ? 
  
Mercruseren eller om man har andet mærke så skal kølervlæsken hældes på for undgåelse af frostskader, - hvor gøres dette ? 
  
Skal manifolde også have kølervæske ? 
			
		 | 
	 
	 
 1) ja
  
2) ligemeget
  
3) din blok er fyldt med glycolholdig kølervædske da du har et 1/2 lukket system - så det er varmevekslerens søvandsside samt udstødsmanifolden der skal drænes 
Hvis du kigger under manualer her i forumet kan du downloade en værkstedsmanual til din motor 
Det er proppen under udstødsmanifolden der skal ud for at dræne manifolden for søvand - og det er proppen bagerst under køleren der skal af for at dræne søvand fra køleren - den foreste skal du ikke læsne da du så dræner glycolblandingen
 
  
4) det kan man gøre - men det er ikke nødvendigt - luft fryser ikke - vil du gøre det skal du først dræne alt søvand af og så skal du fx købe et af de kit Nytdrev har og pumpe glycolblandingen ind i søvandskredsen  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				21-07-2009, 22:42
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2009 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 60
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				et tip fra en Bornholmer
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		Jeg har netop været på Bornholm i et par uger, der rendte jeg ind i øens eneste mekaniker på Mercruser. 
 
Han gav det tip at, vedr. frostsikring af 1/2 system, - så ville følgende være det bedste: 
 
1: skaf en halvstor vandkande og monter en slange på tuden 
 
2: fordel 1-1 vand og glycol i kanden 
 
3: tænd motor og lad drevet suge blandingen op 
 
Resultat: det skulle være at man er helt sikker på at væsken i alle kroge.... 
 
Det skulle også betyde at der ikke skal gøres noget inde fra motorrummet, tømme, påfylde etc.... 
 
Nogen indvendinger eller meninger ??? 
 
':-) 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				21-07-2009, 22:55
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det kan man udemærket gøre - men hvordan vil du koble vandkande og vandintaget på  drevet sammen? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				21-07-2009, 23:04
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2009 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 60
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		ørebøffer + vandkande med slange på og glucol i i forholdet 1-1 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				21-07-2009, 23:27
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2009 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 60
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Virker løsningen god, fordele / ulemper ?? Jeg spørger af usikkerhed ... 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				21-07-2009, 23:29
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		hvis du har ferskvandskøling på motoren så er det fint for det er jo kun veksleren ,pumpen og udstødningen der skal have kølevæske     
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,259 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, AltonWildi | 
	 
			
		
	 
 
			 |