|
» Online brugere: 403 |
| 0 medlemmer og 403 gæster |
| No Medlemmer online |
| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |
|
 |

20-06-2009, 10:04
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
|
|
Citér:
Originally Posted by Casper
Jeg vil gerne begynde med at dørve/trolle lidt. Jeg kan desværre ikke få båden til at sejle under 3 knob, og erfarne lystfiskere har fortalt mig at det er en stor fordel hvis jeg vil fange noget at komme under 3 - gerne 2 - 2,5 knob.
Jeg har tænkt på 3 muligheder, køb af påhængsmotor, drivanker eller udskifte min 21" propel. Er der nogen som har erfaring og gode råd her ? Der er jo selvfølgelig økonomiske, praktiske og sikkerhedsmæssige grunde som gør at jeg naturligvis ønsker at finde den bedste og billigste løsning...
Jeg har en Mercruser 3.0 135 HK
/ Casper
|
Det fik jeg også at vide men 
Jeg har fanget mange fisk fra min forrige båd som heller ikke kunde sejle under 3knob.
vil du have mindre fart på dit blink kan du give masser af line og sejle i en blød bue.
__________________
Hilsen Kim 
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe 
Yamaha v8 drev
|

20-06-2009, 12:02
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: 8940
Indlæg: 80
|
|
Her om sommeren er det OK med en fart omkring de 3 knob, men når vandet bliver koldt, ved trolling med agnskaller som anchovy special eller det er gedde, sandart der fiskes efter er det en klar fordel med en fart helt nede omkring 1 - 1,5 knob. Mit bud vil være en 5 - 15 hk ekstra motor, der desuden fungerer som nødmotor.
|

20-06-2009, 13:37
|
|
|
efter min "lille"erfaring som trollingfisker
afhængig af fiskeart /ang skal man trolle med
apex lille/mellem 1,5-1,8 knts til ørreder
stort lakseblink/stort apex 2,2-2,5 knts ./laks
med flascher 1.8 til 2 knts
blink til torsk 1,2.1,1,5 knts
med 3 knts er der næsten umuligt at fange fisk pga blinken kør ikke med den rette bevegelser ..de mister alt aktion ..
|

20-06-2009, 17:07
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 60
|
|
Super fint med lidt meningsudveksling... Som jeg indledningsvist skrev så havde jeg selv tænkt på 3 muligheder, køb af påhængsmotor, drivanker eller udskifte min 21" propel. Nu ved vi at der findes den " happy troller " tingest der kan monteres på drevet.
Jeg har en trailer, så jeg ville kunne skifte propel om muligt, men er det ikke jeres erfaring at det i praksis er noget rod at skifte propel afhængigt af om båden skal bruges til det ene eller andet formål ?
Hvis løsningen falder på en påhængsmotor, også af sikkerhedsmæssige årsager, så melder der sig et par nye udfordringer...
Hvilken størrelse er nødvendig ?
Hvor langt skal skaftet være, og hvad afgører længden ?
Hvilket beslag kan købes standard eller specielt laves når den skal monteres på en platform der ser bedst ud uden et fast beslaf, med mindre en at beslaget kan dreges ned under platformen ???
Sidst , men ikke mindst - hvordan skal båden styres herfra når der så skal trolles ? Jeg kan jo ikke sidde med påhængsmoroten i hånden nede på platformen :-)
|

20-06-2009, 19:45
|
|
|
din båd er slet ikke bygget til trolling .
.glem den udenbordsmotor
du kan sleber måske 2-3 stænger..hvis du styre den fra platformen
drivanker er SLET ikke muligt til at fiske trolling med ..
den bruges kun at stabilsires båden i høj sø uden motor og kan ikke styres..Hvem har haft den idee??
happy troller er den eneste mulighed ..
men generel mener jeg at din båd ikke due ,find dig en lille styrpult jolle og bygge den om til trolling
men husk lige at trolling er en rigtigt rigtig dyrt sport..
hvis du har lyst kan du få en tour med min trollingbåd
jeg kan nemt sleber 12 stanger
Sidst redigeret af Manorwar; 20-06-2009 kl. 19:50.
|

20-06-2009, 21:02
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 60
|
|
ideen om drivanker fik jeg hos Køge Trolling Center i Hårlev.
|

21-06-2009, 20:36
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Citér:
Originally Posted by Casper
Jeg har en trailer, så jeg ville kunne skifte propel om muligt, men er det ikke jeres erfaring at det i praksis er noget rod at skifte propel afhængigt af om båden skal bruges til det ene eller andet formål ?
|
Nej overhovedet ikke - det tager ca. 30 sekunder at skfite en propel. - Jeg ville så bare finde en black max (3 bladet aluminium propel) i en 13"-15" den ville nok kunne holde 2-3 knob i tomgang.
Til min nuværende båd har jeg 3 propeller, en overall god en, en til topfart og en til vandsport.
Til den gamle havde jeg 5  
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

22-06-2009, 08:38
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 60
|
|
Hej Lars,
Båden er nu født med en black max 21". Jeg troede at jeg skulle ned i pitch såfremt det blev løsningen.
Er der nogen fare ved at gøre det, - kan motoren brænde af ?
|

22-06-2009, 10:04
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Du kan sagtens sejle med en mindre propel - du skal bare holde dig inden for de anbefalede WOT spænd på 4400-4800 omdr. Motoren har ikke godt af at komme op og rammen omdrejningsbegrænseren - som i dit tilfælde vel ligger omkring 5000 omdr. men så længe du holder dig i spændet vil der ikke ske noget med en mindre propel. Du vil havde en nogle lavere topfart men tilgengæld vil du have hurtigt optræk.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 130,124
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, Beatervji |
|