Citér:
Originally Posted by Lars T
Du kan sagtens sejle med en mindre propel - du skal bare holde dig inden for de anbefalede WOT spænd på 4400-4800 omdr. Motoren har ikke godt af at komme op og rammen omdrejningsbegrænseren - som i dit tilfælde vel ligger omkring 5000 omdr. men så længe du holder dig i spændet vil der ikke ske noget med en mindre propel. Du vil havde en nogle lavere topfart men tilgengæld vil du have hurtigt optræk.
|
Desværre har karburatorversionen af 3,0èren ingen omdr. begrænser - så den vil fortsætte op i omdr til den bukker en stødstang
Så man må manuelt sikre sig man ikke overstiger max omdr
Fra omkring 5000 omdr/min lyder en 3,0ér ikke godt mere - har prøvet det
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt