» Online brugere: 237 |
0 medlemmer og 237 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

07-07-2009, 09:44
|
 |
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
|
|
Motorkontoret siger jeg bare skal sætte sådan en prøvenummerplade/klister fætter på når jeg når grænsen, så er det lovligt - også selvom traileren er læsset med båden.. Godt, det var en problemstilling. Så tager jeg fat i den næste :-)
|

07-07-2009, 10:20
|
 |
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
|
|
|

07-07-2009, 10:29
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 26
|
|
Vedr. forsikring.
En ting er at bådforsikringen dækker båden, men du skal også være 100% sikker på at din bilforsikring dækker evnt. uheld når du transporterer båden hjem. Esbjerg politi fortalte at jeg ikke måtter kører med noget på trailer hvis den var tysk indregistereret. Der ville kunne komme et livs lang erstatnings tilbagebetaling hvis du ikke er dækket ved uheld som din bil forsikring skulle have dækket, men under andre forudsætninger ikke gør.
Vær nu helt sikker, prøv at ringe til færdselspolitiet inden du kører afsted.
Martin
|

07-07-2009, 10:53
|
 |
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
|
|
Tak Martin, jeg ringer til dem. Men den får danske prøvenummerplader på (traileren)...
|

07-07-2009, 11:02
|
 |
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
|
|
Når jeg er kommet hjem med båden laver jeg er langt indlæg om: sådan her får du en tysk trailer hjem LOVLIGT!! :-)
I og med jeg er på prøveplader og vogntoget overholder loven, da dækker bilforsikringen Jvf. færdselspolitiet :-)
|

07-07-2009, 12:05
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Sarah Louise
Motorkontoret siger jeg bare skal sætte sådan en prøvenummerplade/klister fætter på når jeg når grænsen, så er det lovligt - også selvom traileren er læsset med båden..
|
Det passer ikke at du må transportere båden på traileren med prøveplader på, med mindre de har lavet reglerne om hvad jeg tvivler på.
Jeg har selv fået en bøde for det så jeg taler af erfaring. Du skal læse hvad der står på betingelserne for "udlån" af prøvepladen.
|

07-07-2009, 12:36
|
 |
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Det passer ikke at du må transportere båden på traileren med prøveplader på, med mindre de har lavet reglerne om hvad jeg tvivler på.
Jeg har selv fået en bøde for det så jeg taler af erfaring. Du skal læse hvad der står på betingelserne for "udlån" af prøvepladen.
|
Hej Brian,
Det er meget mærkeligt - nu har jeg talt med både færdselspolitiet, motorkontoret og færdselsstyrelsen. De siger alle jeg holder mig indenfor lovens paragraffer fordi jeg kører direkte til syn med traileren - og synshallen vil gerne have jeg kommer med båden på traileren, da de så kan teste den med belastning. Kørte du også med det formål at køre direkte til syn for en omregistrering?
|

07-07-2009, 12:49
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Sarah Louise
Kørte du også med det formål at køre direkte til syn for en omregistrering?
|
Nej jeg transporterede den hjem efter at have købt den. Måske det gør en forskel at man vil køre direkte til syn ?
|

07-07-2009, 12:52
|
 |
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
|
|
Som jeg fik det forklaret, er det det samme som når du fx. må køre fra syn til værksted - du ved sådan nogle undtagelsesregler/situation.. Og jeg kører direkte forbi synshal med den.. Men igen, man kan altid møde en dum en der vil argumentere med en...
|

07-07-2009, 12:55
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Jeg har gaflet et indlæg fra et andet forum (baadsnak.dk) og det er ærlig talt lidt forvirrende:
Jeg har brugt MEGET krudt på at tolke disse regler gennem det sidst år.
Har talt med nok 10-15 personer i færdselsstyrelsen,rigspolitiet,synssteder m.m.
Synsstedet kan kræve trailer belæsset for at kunne afprøve bremser (glider ud af bremseprøvestand uden belastning) samt om aksel kan affjedere.
I praksis vil mit synssted ikke gøre det, men vil gerne fortælle en bejtent at de kræver det på min foranledning.
Hos rigspolitiets færdselsafdeling talte jeg med chefen for tungtvognssektionen samt deres ledende bilinspektør. De var begge nogle overlegne personer, som fortalte at jeg ikke måtte køre til syn på prøveplader med båd på.
Hvis synshallen forlangte det kunne jeg jo bare få bragt båden til synshallen på lovligvis og så få den læsset på traileren på stedet !!!
Så vi er i en gråzone, og det hele afhænger nok af hvilken betjent man møder på sin vej.
Jeg skal i retten engang i efteråret da jeg ikke vil betale en bøde på 500 kr. for at blive stoppet med en tysk indregistreret trailer. Jeg har tænkt mig at indrage Wienerkonvektionen, hvor Danmark har tilsluttet sig at acceptere udenlandske køretøjer i Danmark, og i bekendtgørelsen om kørsel på udenlandske nummerplader i DK, står der også at jeg må.
Jeg fik ikke lov til at køre så meget som en meter mere, men var kun 120 m fra mit arbejder hvor traileren skulle parkeres. På nåde ville han eskortere mig derhen :-) 120 m.... Jeg spurgte ham så hvad han ville have gjort hvos der var prøveplader på traileren,(som lå i bagagerummet) men det ville ham heller ikke acceptere ! Hvis han havde stoppet mig på den sønderjydske motorvej, ville han have eskorteret mig til nærmeste afkørsel eller rasteplads ,hvis den kom først, og bedt mig spænde fra.
Efter at have vist ham reglerne for kørsel med prøveplader, ville han dog kunne acceptere "kort" kørsel til syn med båd, men ikke hvis han så mig 100 km fra mit hjem.
MVH
HH
Yderligere svar:
Så er men ude i, at ens lokale synshal skal bede om at båden er på traileren.
Dernæst skal man booke et syn og medtage udskriften (weekender er altså udelukket).
Sluttelig skal man håbe at møde en politibetjent, der ikke er så stridbar at han hænger sig i den sidste detalje om "last på prøveplader".
Den sidste båd vi hentede røg på en autotrailer med bådtrailer og det hele. Helt og aldeles lovligt, men kørslen havde nu været bedre hvis det ikke havde været en 'køjeseng' man trak afsted med.
|

07-07-2009, 13:01
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Men når du har undersøgt så meget så synes jeg bare du skal køre med det 
|

07-07-2009, 18:48
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Jeg kørte også min hjem på en autotrailer, men var jeg løbet ind i en emsig betjent ville han sikkert have stoppet mig :-)
Med alle de modstridende oplysninger der er, lyder det til at man skal få sine spørgsmål bekræftet skriftligt fra de pågældende myndigheder.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

07-07-2009, 22:25
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Synsstedet kan kræve trailer belæsset for at kunne afprøve bremser (glider ud af bremseprøvestand uden belastning) samt om aksel kan affjedere.
I praksis vil mit synssted ikke gøre det, men vil gerne fortælle en bejtent at de kræver det på min foranledning.
Hos rigspolitiets færdselsafdeling talte jeg med chefen for tungtvognssektionen samt deres ledende bilinspektør. De var begge nogle overlegne personer, som fortalte at jeg ikke måtte køre til syn på prøveplader med båd på.
Hvis synshallen forlangte det kunne jeg jo bare få bragt båden til synshallen på lovligvis og så få den læsset på traileren på stedet !!!
Så er men ude i, at ens lokale synshal skal bede om at båden er på traileren.
|
Jeg tror ikke synshallen kan kræve en båd på traileren.
Dengang jeg fik min synet, sagde jeg til dem, at jeg ikke havde købt nogen båd endnu. Det måtte de jo ligesom acceptere.
De kan sgu da heller ikke forlange, at man kommer med 500 kg fliser læsset på sin boogie trailer, for at få den synet. 
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|

08-07-2009, 18:26
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
|
|
Citér:
Originally Posted by Clasg
Jeg tror ikke synshallen kan kræve en båd på traileren.
Dengang jeg fik min synet, sagde jeg til dem, at jeg ikke havde købt nogen båd endnu. Det måtte de jo ligesom acceptere.
De kan sgu da heller ikke forlange, at man kommer med 500 kg fliser læsset på sin boogie trailer, for at få den synet. 
|
Jo det har synshallen hjelmmel i lovgivningen til.
Det vil i praksis ikke gøre det, men har retten på deres side til at gøre det.
MVH
HH
|

08-07-2009, 18:41
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Jeg har gaflet et indlæg fra et andet forum (baadsnak.dk) og det er ærlig talt lidt forvirrende:
Jeg har brugt MEGET krudt på at tolke disse regler gennem det sidst år.
Har talt med nok 10-15 personer i færdselsstyrelsen,rigspolitiet,synssteder m.m.
Synsstedet kan kræve trailer belæsset for at kunne afprøve bremser (glider ud af bremseprøvestand uden belastning) samt om aksel kan affjedere.
I praksis vil mit synssted ikke gøre det, men vil gerne fortælle en bejtent at de kræver det på min foranledning.
Hos rigspolitiets færdselsafdeling talte jeg med chefen for tungtvognssektionen samt deres ledende bilinspektør. De var begge nogle overlegne personer, som fortalte at jeg ikke måtte køre til syn på prøveplader med båd på.
Hvis synshallen forlangte det kunne jeg jo bare få bragt båden til synshallen på lovligvis og så få den læsset på traileren på stedet !!!
Så vi er i en gråzone, og det hele afhænger nok af hvilken betjent man møder på sin vej.
Jeg skal i retten engang i efteråret da jeg ikke vil betale en bøde på 500 kr. for at blive stoppet med en tysk indregistreret trailer. Jeg har tænkt mig at indrage Wienerkonvektionen, hvor Danmark har tilsluttet sig at acceptere udenlandske køretøjer i Danmark, og i bekendtgørelsen om kørsel på udenlandske nummerplader i DK, står der også at jeg må.
Jeg fik ikke lov til at køre så meget som en meter mere, men var kun 120 m fra mit arbejder hvor traileren skulle parkeres. På nåde ville han eskortere mig derhen :-) 120 m.... Jeg spurgte ham så hvad han ville have gjort hvos der var prøveplader på traileren,(som lå i bagagerummet) men det ville ham heller ikke acceptere ! Hvis han havde stoppet mig på den sønderjydske motorvej, ville han have eskorteret mig til nærmeste afkørsel eller rasteplads ,hvis den kom først, og bedt mig spænde fra.
Efter at have vist ham reglerne for kørsel med prøveplader, ville han dog kunne acceptere "kort" kørsel til syn med båd, men ikke hvis han så mig 100 km fra mit hjem.
MVH
HH
Yderligere svar:
Så er men ude i, at ens lokale synshal skal bede om at båden er på traileren.
Dernæst skal man booke et syn og medtage udskriften (weekender er altså udelukket).
Sluttelig skal man håbe at møde en politibetjent, der ikke er så stridbar at han hænger sig i den sidste detalje om "last på prøveplader".
Den sidste båd vi hentede røg på en autotrailer med bådtrailer og det hele. Helt og aldeles lovligt, men kørslen havde nu været bedre hvis det ikke havde været en 'køjeseng' man trak afsted med.
|
Ja det var egentlig en rigtig sjov sag med ham der "HH".
Han var i retten ikke mindre end 2 gange.
Under første retsmøde blev der argumenteret herfra og til Rom, og betjenten som stoppede (var naturligvis også til stede) mig blev helt gasblå i hovedet.
Han fik så sagen udsat da han ikke kendte alle de regler og paragraffer, som jeg remsede op :-)
6 måneder senere kom et brev om et nyt retsmøde (troede egentlig de havde frafaldet sigtelsen grundet den lange ventetid) men det have de så ikke. For at virke meget seriøs hyrede jeg en advokat med speciale i færdslesret og tog med.
Nu mødte en jurist fra rigspolitiets færdselsafdeling op i retten på vegne af anklageren.
Jeg havde lavet hele forarbejdet for min advokat, så denne var "klædt" rigtig godt på med både danske,tyske og EU-regler på området. Vi synes selv at retssagen forløb godt, og fik gennemhullet anklagerens argumenter.
3 dage senere kom rettens afgørelse: JEG BLEV PURE FRIFUNDET og bøden blev trukket tilbage og det offentlige skulle betale alle sagens omkostninger incl. min advokat :-))
Det skal dog lige tilføjes at jeg er momsregistreret indenfor autohandel (godt nok kun på fritidsbasis) men, at dette var en stor del af årsagen til frifindelse, grundet de snørklede regler indenfor kørsel med udenlandske køretøjer i Danmark.
MVH
HH
|

08-07-2009, 18:51
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Holten
3 dage senere kom rettens afgørelse: JEG BLEV PURE FRIFUNDET og bøden blev trukket tilbage og det offentlige skulle betale alle sagens omkostninger incl. min advokat :-))
Det skal dog lige tilføjes at jeg er momsregistreret indenfor autohandel (godt nok kun på fritidsbasis) men, at dette var en stor del af årsagen til frifindelse, grundet de snørklede regler indenfor kørsel med udenlandske køretøjer i Danmark.
MVH
HH
|
Wow. Det må jeg nok sige. Det er da gode nyheder, men du tror altså at hvis du havde været privat person så havde du tabt sagen ?
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,011
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Svetlsfr |
|