Citér:
Originally Posted by lynæs
Nu er det jo sæson i Bogense, og en del hurtigtgående både kommer ind. Det sjovt at se rastløsheden, som gir sig udtryk i overdreven afvaskning af fartøjet, selv gummilaus får en tur. Så går man lidt rundt på kajen, ned i båden op på kajen o.s.v. Jeg snakkede med en fra Juelsminde, som havde brugt ca ½ time på turen, 2 dage i Bogense, så ½ time til Middelfart være der i 2 dage. Den første uge sejles der max 2 timer, resten er havneliggeri.
Jeg forstår ikke de gider. Og udtrykket, vi sejler i ferien, er vel i bedste fald misvisende.
|
Jeg hører til den type, der synes det er enormt dejligt at ligge i havn.

Min gamle båd brugte jo 25-30 liter /timen ved cruise fart, så det at "sejle" var med splittet sjæl. Dels den vidundelige fornemmelse af frihed når fartvinden stryger gennem "håret" (det der er tilbage:-) , og dels den underlige fornemmelse af 300,- der suges ud gennem tanken i timen.
Så ferien sidste år blev et kompromis mellem at sejle når det var magsvejr, og dels nyde livet i havnene. Forbruget på en uge blev på ca. 300 liter, hvoraf de 170 blev brugt på turen Svendborg - Hov (Jylland) i eet stræk.
Til gengæld er jeg altså heller ikke typen, der polerer båd eller udstyr på ferien.
Tiden i havn bruges på hygge, snakke med de andre sejlere, se på kvindfolk, nyde en enkelt kølig, etc.
Man kan jo godt sammenligne det lidt med campisterne.....de bruger jo også så lidt tid på landevejen som muligt, og så hygger de sig på pladserne i stedet for.