|
 |

22-07-2009, 06:38
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Fredericia
|
|
jeg har tit sejlet alene, hvis det er kanon vejr og der ikke lige er nogen der har fri. Min båd er 27fod, når den ligger i havn og der er vind plejer jeg at lave et system med en snor der går rundt om en pæl og så holder jeg ved den anden ende hele tiden hen til førepladsen, på den måde kan jeg sagtens styre den ud selv og på samme måde når man kommer tilbage. Når båden skal bruges fra trailer, har jeg også tit klaret det selv, så bare se og komme igang, det kan jo hurtigt give 10 ekstra ture på en sæson.
|

22-07-2009, 07:27
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: 8940
|
|
Jeg sejler også en del alene med en trailer båd. Flipper 580 på 1500 KG trailer. Jeg har lavet gang bro på traileren, så det er ikke et problem at få jollen på selv om der ikke er en bro. Den største bekymring jeg har er at skulle dratte i baljen, når jeg troller, men på ønskelisten står der en MOB-Watcher eller lign. Det må godt nok være øv at se jollen ha kurs tværs over Kattegat, når man ligger 5 mil fra land.....
|

22-07-2009, 07:31
|
|
Da jeg havde trailer båd, håndterede jeg altid søsætning og ophaling selv, også selvom der var nogen med.
Båden var 18 fods og det var intet problem.
|

22-07-2009, 11:05
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
|
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
Da jeg havde trailer båd, håndterede jeg altid søsætning og ophaling selv, også selvom der var nogen med.
Båden var 18 fods og det var intet problem.
|
Enig. Jeg ser heller ingen problemer i at håndtere op til 22 fod selv på trailer. Så længe trailer, bil og båd er iorden og vejret ikke spiller helt ved siden af, er det ikke noget problem for mig.
Jeg fik faktisk sat lidt ny rekord forleden - Fra jeg startede bilen i indkørslen og havde fået spændt trailer på, til den stod i indkørslen - 15 min.  Den gamle kiggede også lidt, men i mine øjne handler det om at planlægge lidt og få en rytme i det 
|

22-07-2009, 11:19
|
 |
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
|
|
Jeg er jo også ny med båd, så har tænkt en del over det.. Men efter en hel del ture nu, kan jeg konstatere at jeg har en super plads til min båd og når nu mine faste fortøjninger er tilpasset, tror jeg snart jeg tager min første tur alene -Jeg kan se det er nemt nok at få den ind og ud, bare man tager det stille og roligt...Min båd passer præcis imellem pælene :-)
vil selvfølgelig bruge den der snor til knappen på gassen, sådan at motoren stopper hvis jeg skulle ryge en tur i baljen .. Og så må godt vejr være en absolut forudsætning for mig :-)
|

22-07-2009, 20:01
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
|
|
Det er er rigtig god tråd denne.. Fortsæt alle indlægene..
Jeg er også ude alene et par gange med min "fastligger skude", men oftest vil konen eller papdatteren med 
Jeg har tidligere også været ude alene med mine forrige trailerbåde - intet problem, som Clasq pointere så gør øvelse mester.
Dog er det altid vigtig når man er alene at man tænker sig ekstra meget om, er forudseende og tager tingene i et lidt langsommere tempo. En til-kajslægning i stærk strøm og vind kan hurtig gå i den gale retning. 
|

24-07-2009, 19:12
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Lolland
|
|
Jeg tager også selv et par ture alene når vejret viser sig fra den bedre side
jeg var heller ikke meget for det i starten med den "nye" 32 fod flybridge men havde en hjælper med som bare skulle være standby og ikke hjækpe uden jeg bad om det og da det var gået godt et par gange sejlede jeg så ud selv og det er ikke så slemt.
2 X Mercruiser 5,7L med bravo 2
gummibåd med 2 hk evindrude
laser
Tidligere både
Bayliner 2855 med 7,4 l Merc. med bravo 3
Drago 660 med 115 Hk. Yamaha
Bredgård 22 med volvo penta 2003
bredgård 19 fod med 10 Hk Sabb
Dory med 20 Hk. Yamaha
Skibsplast 14 med 40 Hk Yamaha
Piratjolle
Optimistjolle