|
» Online brugere: 434 |
| 0 medlemmer og 434 gæster |
| No Medlemmer online |
| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |
|
 |

15-09-2008, 12:25
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Måske skrueakslen er skæv?
Ja opretning af en indenbordsmotor ift. sruueakslen foretages når båden har "sat" sig i vandet - man kan måle på flere måder
-Med søgeblade ift 2 flanger (ikke særligt præcist)
-Med måleur hvor fx gearets/motorens udgangsaksel tørnes og man aflæser måleuret under drejningen (præcist) - retter op og prøver igen indtil den står perfekt - eller indenfor tolerancerne
-Med laserudstyr (præcist) men det benyttes normalt kun på store skibe grundet udstyrrets pris
På store skibe - som jeg arbejdede med i en del år - foretages ikke kun opretning af motoren/gearet ift. skrueakslen men også af hele motorens fundament.
På en stor motor kan krumtapakslen simpelthen bøje hvis opretningen af motorens fundament/krumtaphus ikke står 100 % lige - og det kan bøje så let som smør hvis det ikke er korrekt understøttet
En dårlig opretning medfører at et hovedleje kører varmt - man ricikerer krumtaphuseksplosioner (varm olie der antændes - olien bliver varm da et leje er stærkt overbelastet)
For at oprette motorens fundament/krumtaphus foretager man noget man kalder Autolog - man måler afstanden mellem hvert slag i motoren - man måler det i 4 stillinger og så kan man se om slaget "bukker" vi taler om 100 dele milimeter og der er et specielt måleur til den slags
Arbejdet med at rette en stor motor op foretages på vandet hvor skibet har "sat" sig og tager flere dage - når motoren står perfekt og autolog målingerne bekræftiger dette støbes under motorens fundament med noget der hedder chockfast som er en 2 komponent tyndtflydende epoxy blanding - når den hærder spændes motoren helt fast med pasbolte - der foretages en sidste autolog kontrol og så er skibet klar
Det er et lor.. arbejde der kræver stor koncentration og det er møjbeskidt da man skal kravle ud/ind af motorens krumtaphus for at lave alle autolog målingerne 
|
Skrueakslen blev udskiftet for en del år siden i forbindelse med etableringen af DSS systemet. Båden har aldrig været grundstødt, så skrueakslen kan vel ikke blive skæv ved alm. drift ?
__________________
Chi non risica, non rosica
|

15-09-2008, 12:34
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Man bør checke det hele hvis man skal finde fejlen - sæt et måleur på skrueakslen - tørn skrueakslen - så ved du om den er skæv
Problemet kan være simpelt såsom en defekt pakning - men også kompliceret såsom en skæv skrueaksel
Hvis du løsner koblingen mellem gear/skrueaksel kan du også måle op om motoren/gearet står korrekt ift. hinanden
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

17-09-2008, 15:45
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Fandt i fejlen Rolf - eller er båden sunket 
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

17-09-2008, 16:15
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Båden flyder stadig.....
Brdr. Petersen måtte aflyse deres besøg i går pga. travlhed.
De kommer forbi i næste uge "ved lejlighed"....
Jeg fandt ud af, at hvis man drejer ganske få millimeter på skrueakslen, så er DSS systemet ikke utæt. Det kunne jo godt tyde på, at det er slidt skævt evt. pga. forkert oplining af motoren.
Skrueakslen er 40 mm rustfrit stål.
Der er nu fast landstrøm til båden og "flyder" systemet til lænsepumpen er afprøvet og virker.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

17-09-2008, 16:41
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
ja boksen sider ikke rigtigt (skævt) eller også er akslen skæv
Du ved godt at når et værksted siger "det kigger vi på" så betyder det - "vi aner ikke hvad der er galt og hvad vi skal gøre" og når de siger "vi kommer forbi ved lejlighed" så betyder det - "vi har ikke tid til dit sh.. ring til en anden" hehehe 
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

21-09-2008, 11:30
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Hvad endte hele sagen med Rolf - fandt i fejlen?
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

21-09-2008, 14:40
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Hvad endte hele sagen med Rolf - fandt i fejlen?
|
Brdr. Petersen kommer på servicebesøg i næste uge.
Jeg vender tilbage med mere info senere.
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 130,187
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, FabioJurrept |
|