Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 251
1 medlemmer og 250 gæster
Mikrozealnet
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 16-09-2008, 14:14
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
TRÆLS med de regler men rart at se det ikke kun er her hos os i vadehavet for her er det max 10 knob. jeg har 3 timers sejlads inden jeg er langt nok ude til jeg må give den lidt håndtag. TRÆLS

__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-09-2008, 14:28
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Reglerne er vel egentlig fair nok, til en vis grænse - men hvis der er en færge der lægger til lige ved siden af så er reglerne nok lidt for omstændige..
Vi har det også en del steder i fjorden, og de steder der er begrænsinger er de i mine øjne fair..

Et er regler, noget andet er at de skal gælde og håndhæves for alle, og det er her der haltes lidt..!
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #3  
Gammel 16-09-2008, 15:40
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Problemet i Svendborg er ikke om man må sejle fx 10 knop eller ej men at politimesteren har forbudt både at "plane" og det er ham selv og hans ikke maritimt uddanede politibetjente der afgør om en båd planer

Definitionen "plane" er problemet da man ikke med sikkerhed kan afgøre hvornår en båd planer eller ikke - det er det der har været stridsæblet i Svendborg sagen

En skibsingeniør definerer følgende omkring planing:

Et planende skrog har større dynamisk opdrift end statisk opdrift
Et deplaciment skrog har større statisk end dynamisk opdrift

Statisk opdrift = archimedes princip
Dynamisk opdrift er den opdrift der opstår når en fartøj bevæger sig gennem vandet og vandet trykker det op af vandet

Denne professionelle definition som jeg har hørt er den skibsingeniører og skibsteknisk institut benytter har igen det problem at en politiassistent ikke kan vurdere hvor grænsen præcis går bare ved at kigge på en båd der sejler.

Så konklusionen må være at man ikke kan lave en regel hvor det grundlæggende begreb (i dette tilfælde "plane") ikke kan afgøres af en person der står og kigger på det (fx en politiassistent) man må have en regel der fastsætter et enkelt målbart kriterie for om noget er overtrådt eller ej - det kan være fx max 10 knop.

Hvis vi tænker på fx et hangarskib der kan sejle 35 knop - ja så er den pr definition ikke planende skroget`s dynamiske opdrift er ikke stor nok til at bære skroget ud af vandet - det sejler som en deplacimentbåd et sådant skib kan altså gå med fuld kraft gennem svendborgsund uden at overtræde politimesterens regler (nu ville politimesteren nok også få svært ved at stoppe den viste USS nimmitz med sine ribèr - men det er for eksemplets skyld)



Omvendt vil en optimistjolle jo kunne plane bare ved sit lille sejl da den er fladbundet og let den planer vel ved ca 5-6 knop og den vil derfor overtræde reglen allerede ved 5-6 knop.
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #4  
Gammel 16-09-2008, 16:47
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg har ikke noget imod regler hvis de er klare og for ståelige og gælder for alle.
der er lavet mange regler og der er ikke nogen til at håndhæve dem.

regler for brug af giftig bundmaling

regler for toilet ombord

regler for gas instalationer ombord
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 16-09-2008, 17:18
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Er det tegnet ind på de nye søkort eller hvor kan man se hvor sundet starter
Reply With Quote
  #6  
Gammel 16-09-2008, 18:12
eoc
Gæst
 
Indlæg: n/a
man kunne måske sige at, en planende båd normalt har forladt sin egen hækbølge.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 16-09-2008, 18:33
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Sådan blandt specielister (skibsbygningsingeniører og skibsteknisk institut på DTI som jeg antager ved mere om både end en politimester) er definitionen klar det er den med statisk/dynamisk opdrift

Det skal jo helst være sådan at en overtrædelse af en lov er enkel og klokkeklar at fastslå - og det er det hvis man fx har en hastighedsgrænse på fx 6 knop det kan måles og dokumenteres hvorimod begrebet "plane" eller "sejle fra sin hækbølge" er åben for fortolkning i en retssag da det tildels afhænger af hvad den enkelte ser eller mener at have set.

Det kunne jo tænkes at en politiassistent vil fastholde at en båd "planede" selvom sagkundskaben (fx en skibsingeniør) vil hævde at det gjorde den ikke det

Love har vi jo mange og rigelige af - nogle er meget fornuftige - andre praktiske og nogle som bla denne (nu er det jo kun en vedtægt ikke en lov men alligevel) er helt hen i vejret efter min opfattelse da spørgsmålet (definitionen) af om man har overtrådt loven er åben for fortolkning således kan politiet i nogle tilfælde ikke med sikkerhed definere om loven er overtrådt - og den stakkel der anklages kan i nogle tilfælde reelt set ikke vide med sikkerhed om han har overtrådt loven
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Nu er det forbudt at skfå skroget af sin båd til at slippe vandet? Anders kr Bådrelaterede links 40 03-06-2012 22:00

» Statistikker
Medlemmer: 128,062
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, pharmacy788
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:37.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden