Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Sejlbåden og Rigning

Sejlbåden og Rigning Sejlbådens område

» Online brugere: 157
0 medlemmer og 157 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 06-09-2009, 22:02
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej Peter,
der må jeg nok give Guffy ret! Ligge du f.eks. langskibs ved en bro, eller uden på en anden båd, så er det vigtigt at du kan regulere længden på dine fendersnore


nååå....jamen det er jo ualmindelig enkelt, for det gør jeg nemlig ikke....

Jeg har selvfølgelig langt langs en bro, men mit skib er udformet så fenderne altid skal være på fenderlisten, og der er de. Jeg har endnu ikke været udsat for at det ikke har passet, heller ikke de gange hvor vandstanden har ændret sig op til 50 cm...

Og jeg sejler hellere til en anden havn, end jeg gider at ligge udenpå en anden båd, for det er simpelthen for træls....
Reply With Quote
  #2  
Gammel 06-09-2009, 22:53
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Jeg har ingen forstand på knob og knuder overhovedet! ;o) Og måden jeg fortøjede på i starten var 'knude på knude' systemet. Det virkede og var til at løsne igen, men så forfærdeligt ud..
Så en dag jeg var alene på havnen eksperimenterede jeg med nogle forskellige knuder, og fandt på denne. Den tager kun få sekunder at binde og binde op.

Jeg lægger tovet dobbelt og kommer det igennem hullet i midten af 'fortøjnings-dimzen', -kan sgu ikke lige huske hva den hedder, sorry. Lægger så tov-løkken omkring begge ender og trækker tovet fast på ganske alm. vis. Derefter lægger jeg et stykke af den løse ende af tovet dobbelt, lang nok til at jeg kan slå en knude, og slår så knuden omkring den del af tovet som fortøjer båden.
Når den skal bindes op, trækker jeg bare i den løse ende af tovet.
Den fungerer, og det ser pænt ud. c",)

Var lige ved at glemme fenderene. De er monteret permanent, og bare bundet med 'alm.' knuder.
Mvh
Attached Images
File Type: jpg 0089 (640x480).jpg (77.7 KB, 3 views)
Reply With Quote
  #3  
Gammel 07-09-2009, 09:28
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
[QUOTE=Peter508;17118]Hej Peter,
der må jeg nok give Guffy ret! Ligge du f.eks. langskibs ved en bro, eller uden på en anden båd, så er det vigtigt at du kan regulere længden på dine fendersnore


nååå....jamen det er jo ualmindelig enkelt, for det gør jeg nemlig ikke....

Jeg har selvfølgelig langt langs en bro, men mit skib er udformet så fenderne altid skal være på fenderlisten, og der er de. Jeg har endnu ikke været udsat for at det ikke har passet, heller ikke de gange hvor vandstanden har ændret sig op til 50 cm...

det må være en flyde bro !! så ændrer forholdet båd/bro sig jo ikke

Nu har vi jo 1,5 mtr forskel på vandstanden 2 gange i døgnet og resultatet af det er at ved højvande er broen måske kun 30 cm over vandet og den næste dag er den 150 cm over vandet.
vi er nogle stykker som tit sejler sammen og vi har ikke været så forudseene
at købe både af samme størrelse.
vi vælger ikke havn efter om det passer med snoren i fenderen, vi har været så smarte at købe lidt ekstra snor og kan derfor ligge i alle havne
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 07-09-2009, 09:49
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu ændrer vandstanden sig jo ikke så drastisk her på østkysten, og vores båd er tilpas høj til at den passer ind til alle de broer vi hidtil har lagt ved, med fenderne hængende hvor de gør....

Så ingen grund til at gøre tingene sværere end de er, og med karabinhagerne er det intet problem for gasterne, altid at få fenderne til at hænge rigtigt....det er jo ikke rocket science....
Reply With Quote
  #5  
Gammel 07-09-2009, 15:24
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Jeg bruger et dobbel havls stik, med slip, lige som Goffy,

Nemt nok, eller havde jeg en lille krog på den gamle som man bare lige hang på sø gelænderet ( hvordan pokker staves det under streget endelig? )

Du på den nye er er der ingen mulighed får at sætte en fender fast, sååå der skal findes et smart metode,
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda

Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk



20 43 99 58
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Quicksilver 270 - landgangsbro - fendere Peter508 Salg af båd 1 11-08-2009 22:22

» Statistikker
Medlemmer: 126,141
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, JosephBiotH
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:38.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden