Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 172
2 medlemmer og 170 gæster
JasonCem, VictorTah
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 16-09-2009, 16:10
mohabba's Avatar
mohabba mohabba er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Nuuk, Grønland
Indlæg: 103
.....så hvad er der galt med skruerne?
__________________
Bayliner 285, 2003
5.7 Mag Mpi
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-09-2009, 16:37
vice vice er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: sydsjælland
Indlæg: 8
jeg tror du blander begrebet kavitation med korrosion.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 16-09-2009, 16:58
mohabba's Avatar
mohabba mohabba er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Nuuk, Grønland
Indlæg: 103
hej Vice

Ja, det er skam ikke sikkert at jeg bruger den rigtige betegnelse.
Det ser ud som om at aluen forvitrer eller nedbrydes i helt ens mønstre på bladene.

det kunne da være fint at få de rigtige betegnelser på fænomenet.
__________________
Bayliner 285, 2003
5.7 Mag Mpi
Reply With Quote
  #4  
Gammel 16-09-2009, 18:22
jan p's Avatar
jan p jan p er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: midtjylland
Indlæg: 65
Billeder: 3
Citér:
Originally Posted by mohabba Se indlæg
.....så hvad er der galt med skruerne?
Der er ikke noget galt med propellerne.
Der sker bare det, at der på bestemte punkter på overfladen af propellen dannes et undertryk, hvor vandet koger. Når dampboblen klapper sammen, giver det et lille vandslag, som bevirker, at der ædes af metallet. Det ser ud som grubetæring, og sker uanset hvilket metal propellen er lavet af.
Især i handelsflåden, hvor motorene kører i mange timer med konstant omdrejningstal, vil dette vandslag ske på samme sted hele tiden, og derfor kommer kavitationen hurtigt.
Der forskes selvfølgelig meget i at udformningen af propellen skal imødegå dette.

Korrosion er noget helt andet, og er afhængigt af metallet. Det sker f.eks. ikke på messing propeller og propellere af rustfrit stål.

På de få drifttimer vores både trods alt har, bør kavitation ikke være et problem overhovedet
__________________
Tahoe Q5i
Mercruiser 4,3 MPI
Alpha one
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
propel 23" Casper T Salg af udstyr 5 19-12-2009 09:36
Propel! Mr_Matthew00 Drev og propeller 21 21-09-2009 14:41
Ny propel zornig Drev og propeller 8 19-08-2009 16:40
propel test Casper T Motor 3 22-04-2009 13:54
Propel JOR Drev og propeller 18 03-09-2008 20:24

» Statistikker
Medlemmer: 126,107
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, VictorTah
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:29.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden