|
 |

25-09-2009, 08:30
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Heysa
Jeg syntes vi mangler en oversigt over hvad de forskellige olietyper er gode til og hvilke motere måske.
her tænker jeg
0w-40
5w-50
10W-40
20w-40
ja hele vejen op. Hvilke man syntes man skal bruge til de forskellige maskiner.
Selv har jeg da jeg arbejde på autoværksted brugt alm. 10w40 olie på utroligt mange biler, men vi ku os mærke flere og flere nye biler kom ind så vi brugte mere og mere 5w-40 som er en anelse tyndere.
Jeg ser mange båd(folk) som snakker om at deres Mercruisere-Volvoer-Omc'er v8ere ja bare bådmotoer med ja over 200hk køre 15w40, jeg kan ikke selv se et problem i det, dog syntes jeg måske 15w40 er en smule tykt. Men det måske godt nok?
Mvh Nicolaj
|
Ja, det vil være en god ide at lave en oversigt vedr. olietype til de forskellige motorer, men listen bliver næppe lang. De fleste af os herinde sejler med GM eller Ford baserede marinemotorer leveret af Mercruiser, OMC eller Volvo Penta.
Selvom GM motoren leveres til både Mercruiser og Volvo Penta anbefaler begge udbydere forskellig olieviskositet til motorerne.
Jeg har benyttet et utal af forskellige olieviskositeter på både bil- og bådmotorer - so far har det ikke medført motorhavari.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

25-09-2009, 08:48
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Samtidig kunne vi jo så angive om der bruges mineralsk, semi-syntetesk eller syntetisk olie. Hvad gør det af forskelle (ud over pengepungen)?
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

25-09-2009, 09:00
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
her er vi da vist ude i noget der kan give lige så mange svar muligheder som der er mekanikere her i landet. 
jeg vil altid følge instruktionsbogen vedr viskositet. volvo skriver mineralsk olie men skriver samtidig at syntetisk også kan bruges og så er der jo mange muligheder.
eneste regel jeg følger er at aldrig blande 2 typer olie.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

25-09-2009, 09:09
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Helt enig Rolf, jeg har virkelig os prøvet meget forskelligt på mine motorer uden der skete noget men nu har de fleste af mine maskiner os været a ældre dato  uden teknik.
Hvad siger du til at 15w40 på en 5.0MPI 2005 260hk? Den har jeg tænkt lidt over nemlig. Men tror nu måske det er meget godt, den olie er vist bare lidt længere om at komme i temperatur ik? F.eks os den du sælger Rolf den 25w40? er den ikke meget tyk og hvordan er den god  ?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Sidst redigeret af nicolajjetrider; 25-09-2009 kl. 09:14.
|

25-09-2009, 09:16
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Hvad siger du til at 15W40 på en 5.0MPI 2005 260hk?
|
Det ville jeg ikke være nervøs for.
Måske ENN - endnu engang - vil komme med sine holdninger, synspunkter, erfaringer mv. til spørgsmålet omkring olie på drivlinien.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

25-09-2009, 09:20
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Jeg har igennem de seneste måneder lavet et eksperiment med en Opel Vectra 2000 16V, hvor der er stort olieforbrug.
Jeg har påfyldt Mercruiser 25W40 motorolie sammen med 1,5 liter Mercruiser High Performance drevolie - ja, I læste rigtigt....   Der er drevolie på motoren.
Bilen har nu kørt 20000 km siden eksperimentet startede, og olieforbruget er stærkt reduceret.
Motoren fungerer helt upåklageligt og trækker glimrende op til 225 km/h.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

25-09-2009, 09:24
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Nej nervøs ville jeg nu heller ikke sige jeg er men syntes måske det er lidt (gammeldags bil olie) Men igen det nok bare min tankegang
Troed måske en MPI sku have noget finere men igen blokken er jo det samme det er vel kun indsprøjtningen der er anderledes?
- Opel Vectra Projekt: hahahahaha, det gad jeg nu godt se Prøv evt. savsmul og bananer også
Men fedt du ekspermintere. 25w40 er ret tykt right?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

25-09-2009, 09:26
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Jeg har igennem de seneste måneder lavet et eksperiment med en Opel Vectra 2000 16V, hvor der er stort olieforbrug.
Jeg har påfyldt Mercruiser 25W40 motorolie sammen med 1,5 liter Mercruiser High Performance drevolie - ja, I læste rigtigt....   Der er drevolie på motoren.
Bilen har nu kørt 20000 km siden eksperimentet startede, og olieforbruget er stærkt reduceret.
Motoren fungerer helt upåklageligt og trækker glimrende op til 225 km/h.
|
det svarer jo til det man gjorde for 20-30 år siden.
dengang brugte man mineralsk 20 eller 30 olie og var motoren slidt eller brugte olie kunne en 40 eller 50 olie gøre det. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

25-09-2009, 09:43
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
|
|
Motorolietyper
Rigtig godt initiativ.
Jeg synes det et en jungle og jo mere man spørger de kloge, får man et svar afhængig af hvad man selv sælger eller bruger. Jeg har følgende maskiner:
---Mercruiser 3,0 LX, benzin 1997, lettere nyrenoveret 2009. kører max 15t i 2009.
---Toyota Avensis, 1,8 benzin, 1998 220.000km. Planet topstykke 2004, ny toppakning 2007 og bruger pt. for meget olie. Der efterfyldes med Texaco mineralsk 15w40. kører ca. 20.000 pr. år
---Peugeot 806, 2,0 HDi diesel 2000, 275000km. Ved ikke hvad der er anvendt tidligere; men har skiftet til Q8 formula 10w40
---Plænetraktorer med 4 takt 10 / 13,5hk, anvendes mineralsk 15w40
Nedennævnte svinger i pris fra 40/L til 25/L, fra venstre.
__________________
Hilsen Leif
medejer af Bayliner 1950 Capri 1997, med Mercruiser 3,0 LX 1997 & Alpha One Gen 2 1997
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,482
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, mangalLax |
|